Translate

четвъртък, 2 април 2015 г.

Сензорна лаборатория отвори врати у нас

Посланикът на Белгия участва в тест за вкусови характеристики на кексчета

Н. Пр. Аник Ван Калстер, Посланикът на Кралство Белгия у нас, откри уникална лаборатория за сензорен анализ и контрол на качеството на храни и
напитки - EuroSensolab България. Това е първата лабораторията, която ще предложи експертни услуги за подобряване на съществуващи и разработване на нови продукти. Така производителите ще могат да предлагат на българския потребител все по-качествени стоки, съобразени с вкусовите предпочитания и традиции.
„EuroSensolab България ще работи в подкрепа на производители и търговци за създаването на качествени продукти и има желание да си партнира с Българската агенция за безопасност на храните и браншови организации в сферата на храните и напитките.“ сподели Величка Терзиева, управляващ директор на лабораторията у нас.
Н. Пр. Аник Ван Калстер сподели, че българите и белгийците имат сходен вкус и влечение към хубавите храни и напитки и изтъкна, че нейната страна може да предложи познания, които да са от полза за развитието на българския пазар.
Науката за сензорния анализ
Науката за сензорния анализ измерва, анализира и интерпретира характеристиките на храни, напитки и материали, които се възприемат чрез усещанията за зрение, обоняние, вкус, допир и слух.Всекидневно вкусвайки храни и напитки, хората извършват оценка със сетивата си, но не винаги могат да опишат и обосноват предпочитанията си. Ролята на сензорния анализ е чрез статистически методи да интерпретира тези предпочитания и да стигне по-далеч, определяйки поведението и евентуалния избор при покупката на даден продукт.
Лабораторията
EuroSensolab България разполага с 16 кабинки за оценители и е изцяло изградена спрямо стандартите за проектиране на помещения за подобни дейности.Родната лаборатория е четвъртата сензорна лаборатория на групата EuroConsultants и първа такава у нас.
В зависимост от целта на различните проучвания, които ще провежда, лабораторията ще ползва три типа оценители на храни и напитки: необучени оценители – тип „потребители“, подбрани оценители – преминали първоначален подбор, и обучение и експерти.
В помощ на производителя да се вслуша в предпочитанията на потребителя
Сензорният анализ ще може да отговори на редица въпроси, пред които производителите се изправят при взимането на решения за промяна или пускане на нов продукт. С какво моят продукт е по-различен от останалите на пазара? Какво количество подправки в продукта ще се възприеме от потребителя? Как да направя бисквитки с коледен вкус? Дали процентът аромат на канела е достатъчен, за да ще се усети от потребителя?
Също така с помощта на експертизата на лабораторията ще може да се провери дали промяната в производствените машини или типа на ползваните суровини би повлияла на качеството или еднаквостта на продукта и да се даде препоръка как да се адаптира рецептурата, за да може потребителят да продължи да получава това, което очаква.
----
Euro Sensolab България черпи опит от белгийската компания Euro Consultants Белгия. Българската лаборатория ще си партнира с браншови организации и административни органи за контрол на качеството на храните и ще бъде от полза за търговски вериги и производители, които искат да се съобразят с българския вкус и предпочитания. Сензорната лаборатория е изградена и оборудвана в съответствие с международния стандарт ISO 8589. 
Euro Consultants Белгия е доверен партньор на международните вериги в търговския сектор с фокус към управление на качеството и безопасността на хранителни и нехранителни продукти. Групата съставлява мрежа от 120 хранителни и нехранителни инженери и технолози, ветеринари и агрономи, специализирани в осигуряването на качеството и безопасността на хранителни и нехранителни продукти (козметика и детергенти).
За сензорния анализ:
Независимо от типа хранителен продукт или напитка зад неговото разработване обикновено стоят специализиран екип и дълъг период на анализ и тестване, за да достигне той до рафта в магазина.
Тестването на продукт преди пускането му на даден пазар е изключително важно, тъй като ще определи дали той ще се купува или не.
Чрез сензорния анализ се извършва оценка на храни и напитки посредством възприятията: зрение, обоняние, вкус, допир и слух. В последните години този анализ придобива все по-голямо значение при разработването и продажбата на продукти в хранителната индустрия. Той предлага научен поглед към поведението на потребителите и осигуряването на качество и вид, които биха направили един продукт предпочитан пред същия друг.



Няма коментари:

Публикуване на коментар