Translate

понеделник, 14 февруари 2011 г.

Конфедерация „Защита на здравето”, Асоциация за превенция и работата със зависимости „Само днес” и ТО „Ново начало – Желяз Турлаков

Заявяват, че са категорично против внесения за разглеждане от д-р Ваньо Шарков и други депутати Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите за създаване на Фонд за лечение, рехабилитация и ресоциализация на лица със зависимост от наркотични вещества”.
Мотивите ни за неподкрепа на този законопроект са: зависимостта като поведение, независимо дали към алкохол или наркотици е една и съща, определена с код на болестта МКБ 10 – Международна класификация на болестите, приета в България.
За нас е недопустимо разделянето на алкохолната и наркотичната зависимост. Смятаме, че д-р Шарков с така предложения законопроект дискриминира алкохолно зависимите, както и зависимите от лекарства , тютюн и др.
След като зависимостта е една, би следвало и превенцията и лечението да са осигурени за всички зависими.
Законопроектът на д-р Шарков нарушава правата на останалите зависими, извън наркотичните, за лечение.
Зависимостта е призната за болест още през 1951 г. и e включена в Международната класификация на болестите, но в България за съжаление липсва разбиране и признаване от обществото, а с този законопроект от някои депутати, както и реална възможност за прилагането на ефективни лечебни световни модели, базирани на доказателства.
По данни от световна статистика алкохолно зависимите са 4-8 % от цялото население, като България този процент се доближава до горната граница.
Конфедерация „Защита на здравето”, Асоциация за превенция и работата със зависимости „Само днес” и ТО „Ново начало – Желяз Турлаков” са инициирали на 14 юли 2010 г. създаването на Фонд за превенция и лечение на всички зависимости -наркозависимост, алкохолизъм, зависимост към медикаменти, тютюнопушене на основание на чл. 53 от Закона за здравето.

Закон за здравето:
Чл. 53. (1) Министърът на здравеопазването и други компетентни държавни органи съвместно с неправителствените организации създават условия за ограничаване на тютюнопушенето, злоупотребата с алкохол и недопускане употребата на наркотични вещества, като:
1. осъществява промотивни и профилактични дейности;
2. осигурява достъп до медицинска помощ и социална защита на засегнатите лица.
(2) Дейностите по ал. 1 се осъществяват чрез национални програми за ограничаване на тютюнопушенето, злоупотребата с алкохол и недопускане употребата на наркотични вещества.
(3) (В сила от 01.01.2006 г.) Едно на сто от средствата, постъпили в републиканския бюджет от акцизите върху тютюневите изделия и спиртните напитки, се използват за финансиране на националните програми за ограничаване на тютюнопушенето, злоупотребата с алкохол и недопускане употребата на наркотични вещества.
Средствата във Фонда трябва да бъдат пропорционално разпределени с лимити за превенция, детокс, рехабилитация и ресоциализация на всички зависими и помощ за техните семейства и близки, които са реално засегнати от болестта.

На 08. 02. 2011 г. Конфедерация „Защита на здравето”, Асоциация за превенция и работата със зависимости „Само днес” и ТО „Ново начало – Желяз Турлаков”са внесли в Министерски съвет, Министерство по здравеопазването и Народното събрание

Проекто-предложение
за Основни характеристики на
Национален Фонд за превенция и лечение на зависимостите
(структура, управление, функции и цели)
Във връзка с прилагането на изричната воля на законодателя, описана в чл. 53 на Закона за здравето, искаме създаването на „Фонд за превенция и лечение на зависимостите” и правилник за неговата дейност и организация. Фондът се явява инструмент и естествено продължение на приетите национални програми за ограничаване на тютюнопушенето, злоупотребата с алкохол и недопускане употребата на наркотични вещества. Фондът е второстепенен разпоредител с бюджетни средства към министъра на здравеопазването и осъществява финансирането на следните основни дейности: промотивни и профилактични дейности, създаване на условия за широк достъп до медицинска помощ и социална защита на засегнатите лица. Фондът финансира дейности свързани пряко с реализацията и постигането на заложените от Националните програми цели.
Средствата, постъпващи във Фонда директно от националния бюджет или посредством бюджета на Министерството на здравеопазването, равняващи се на не по-малко от 1% годишно от средствата, постъпили през предходната година в републиканския бюджет от акцизите върху тютюневите изделия и спиртните напитки не следва да се тълкуват като единствени, а като минимално гарантиран бюджет. Внимателен прочит на чл. 53 от Закона за здравето позволява да се констатира както липсата на ограничение във финансирането, така и липсата на забрана на Фонда да извършва дейности по набиране на средства, различни от държавната субсидия, които следва да финансират създаване и подобряване на организационен и административен капацитет на Фонда. Средства от Фонда могат и следва да бъдат отпускани и във връзка с подготовката на проекти от акредитирани консултанти, реализация на одобрените от фонда проекти в полза на профилактика, превенция и лечение на предразположените към зависимост или засегнатите от зависимост към тютюнопушенето, алкохолните напитки и наркотичните вещества.
На основата на това Проекто предложение предлагаме създаване на междуведомствена работна група с активното участие на неправителствените организации за създаване на добре работещ модел на Фонд, с цел минимизирането на корупцията при разпределение на средствата.
След внасянето на базова рамка за проект за Фонд за лечение на всички зависимости, с подкрепата на публични личности, с доказан морал в обществото, с помощта на медиите са надяваме да постигнем правилно разпределение на средставата, определи със Закона за здравето, чл. 53, които вече шеста година не се употребяват по предназначение, а това е закононарушение.

Няма коментари:

Публикуване на коментар