Иван Лечев, проф. Асен Дудов и проф. Марин
Георгиев са посланици на инициативата
Информационната кампания
за рака на простатата „Заедно срещу рака на простатата“ тази година се провежда
под мотото „Моето здраве е моя отговорност“.
Инициативата, която
е обвързана със Световния месец, посветен на мъжкото здраве – ноември, се
провежда за шеста поредна година от Astellas България в партньорство с Българското онкологично научно дружество /БОНД/
и Българското урологично дружество /БУД/. Посланици на кампанията тази година
са музикантът Иван Лечев, председателят на БОНД проф. Асен Дудов и
председателят на БУД проф. Марин Георгиев.
Ракът на простатата
е проблем от световен мащаб, каза проф. Асен Дудов, като обясни, че това
заболяване е второ по честота при мъжете в света с 1,4 млн. диагностицирани
през 2020г. Данните показват, че през същата година ракът на простатата е
четвъртият най-често срещан рак в Европа и най-често диагностицираният рак в
България. Заболяването е най-често срещаното онкологично заболяване сред мъжете
както в Европа /20,2%/, така и у нас /24,4%/. През 2020г. диагностицираните с
рак на простатата българи са 4983. Той отбеляза, че рискът от развитие на рак
на простатата при мъжете под 75-годишна възраст се среща при един на 12 души, а
рискът от смърт от заболяването преди навършване на тази възраст - при един на 103 мъже в Европа. Ракът на простатата е петата водеща причина
за смърт сред онкологичните заболявания. В Европа през 2020г. вследствие на
болестта са починали 108 088 мъже.
Проф. Дудов обясни,
че петгодишната относителна преживяемост при локализиран и регионален рак на простатата е
100% в сравнение с 30,5% при метастазирал рак. Именно затова ранната
диагностика и своевременното лечение са от ключово значение. В същото време в
България диагностицираните в трети и четвърти стадий са 23,8% от всички нови
случаи, 10,1% са с неустановен стадий, а в първи и втори стадий са 66,1%.
Проф. Марин Георгиев припомни, че в
поставянето на диагнозата участват медицински специалисти от различни
специалности – общапрактикуващите лекари, уролозите, хирурзите и специалистите
по образна диагностика, а ако са достатъчно информирани и самите пациенти и
техните близки. Той припомни още, че мъжете над 50-годишна възраст подлежат на
задължителен профилактичен преглед през две години при личните лекари. За тях е
предвидено и изследване на маркер в кръвта – простатно-специфичен антиген /PSA/, което се поема от НЗОК. За мъжете между 40
и 45 г. е препоръчително да се определи изходно PSA ниво, за да се инициира адаптирано към риска
проследяване на здравословното им състояние. Данните показват, че този скрининг
намалява с 21% смъртността от заболяването.
„PSA е най-използваният биомаркер при рак на
простатата и е неотменна част от контрола на заболяването – от поставянето на
диагнозата, през проследяване ефекта на лечението, до установяването на
прогресия“, подчерта той.
Музикантът Иван
Лечев призова мъжете да проследяват състоянието си редовно според препоръките
на лекарите и да не забравят, че здравето им е тяхна отговорност. „Има
достатъчно доказателства в медицината, и лекарите ще го потвърдят, че открит
навреме, ракът на простатата е лечим. Затова е важно мъжете над 50 години да не
отлагат да се изследват, а ако се наложи и да се лекуват“, каза Лечев.
Д-р Стамен
Банковски, управител на Астелас за България, Унгария и Румъния, обясни, че във
фокуса на кампанията е да се повиши информираността на обществото по отношение
на рака на простатата и възможностите за диагностика и съвременно лечение.
Целта е с редица активности мъжете да бъдат провокирани да обърнат внимание на
здравето си и да не пропускат редовните профилактични прегледи. „Чрез мотото
„Моето здраве е моя отговорност“ се опитваме да поставим акцент върху личната
отговорност на всеки мъж за собственото му здраве“, каза д-р Банковски.
По време на събитието бе представен и специално заснетият видео клип с участието на посланиците на кампанията
„Моето здраве е моя отговорност“. През месец ноември той ще бъде излъчван на
екраните на станциите на метрото в София, както и на екраните в чакалните на 13 лечебни заведения
в София, Варна, Бургас, Пловдив, Плевен, Велико Търново, Стара Загора, Ямбол и
Видин. Видеото ще бъде разпространявано и онлайн. Посланията на кампанията ще
бъдат популяризирани чрез брандирани автобуси в София и Варна, билборди и метро
пана. Освен подкрепата на Столична община и „Метрополитен“ АД за излъчването на
видеото в метрото, кампанията получи подкрепа и от летище София. Пътниците,
преминаващи през аерогарата, ще видят в мъжките тоалетни разлепени стикери с
информация за необходимостта от изследване на PSA за мъжете над 50 г. Зад кампанията застана и
екипът на „Спортното шоу на Дарик“. През целия месец ноември водещите ще
припомнят на огромната си мъжка аудитория за рака на простатата и възможността да проследяват състоянието си след 50-годишна възраст и само с едно кръвно изследване.
припомнят на огромната си мъжка аудитория за рака на простатата и възможността да проследяват състоянието си след 50-годишна възраст и само с едно кръвно изследване.
Няма коментари:
Публикуване на коментар