В Международния ден
на Черно море, изложбата представя различните гледни точки към дивото ни
крайбрежие, надниква в ежедневието на рибарските кораби и отваря темата за
тоновете пластмаса, които трябва да бъдат извадени от морето.
В нашето медийно пространство темата за Черно море обикновено присъства в
негативен контекст и най-често се свързва със свръхзастрояването, замърсяванията, а напоследък и войната. А личните ни контакти с Черно море най-често се изчерпват с лятната ваканция, прекарана на претъпкан плаж. В деня на Черно море, 31-ви октомври, в галерия “Credo Bonum” открива изложбата “Скритото Море“ на “Черноморски улов”, която сблъсква различните гледните точки, за да представи една различна от клишетата черноморска реалност и да отправи важно предизвикателство, свързано с неговото опазване.
негативен контекст и най-често се свързва със свръхзастрояването, замърсяванията, а напоследък и войната. А личните ни контакти с Черно море най-често се изчерпват с лятната ваканция, прекарана на претъпкан плаж. В деня на Черно море, 31-ви октомври, в галерия “Credo Bonum” открива изложбата “Скритото Море“ на “Черноморски улов”, която сблъсква различните гледните точки, за да представи една различна от клишетата черноморска реалност и да отправи важно предизвикателство, свързано с неговото опазване.
Изложбата включва мащабните панорамни кадри на Иван Атанасов, които
представят дивите плажове по Черноморието и провокират зрителя със своята
пустота, защото в тях почти отсъстват следи от човешка дейност. Друга гледна
точка показва фотографът Неделчо Хазърбасанов, който е запечатал на лента
лицата, суровия чар и неподправеното ежедневие на професионалния черноморски
риболов. Неговите документални фотографии разказват историята на хората, които
освен, че буквално вадят храната си от морето, имат и съществена роля за
неговото опазване.
“Скритото море“ отправя и важно послание — в центъра на експозицията ще е
инсталация, създадена от извадена от морето 7 тона пластмаса в рамките на
кампанията “Най-ценният улов”. Тя стартира през 2020г. като инициатива на
българския бранд рибни продукти “Черноморски улов” и рибарското сдружение
“Черноморски изгрев”, в която се включват над 25 кораба от сдружението. За
период от 7 месеца те вадят над 7 тона отпадъци от морето, сред които има около
4,5 тона стари рибарски мрежи от пластмаса. /видео/.
“Събрахме ценна информация за обхвата на проблема със замърсяването на
Черно Море и отпадъците по морското дъно.“ разказва Георги Гавазов от
“Черноморски улов”. “ Важно за нас е, че в тази кампания видяхме и
неизползвания потенциал на черноморския риболовен флот да бъде ключов фактор в
опазването на морските ресурси. Сега е време да предприемем повече конкретни,
ефикасни стъпки за цялостното решаване на проблема с това, какво правим с
пластмасата в нашето море”.
В деня на Черно море, с
откриването на изложбата ще бъде представено и следващото предизвикателство в
проекта — конкурс за творчески решения за преизползване на извадената пластмаса
като нещо полезно. Крайна цел на кампанията е да се намерят устойчиви решения
за намаляване на замърсяването и рециклиране на извадения отпадък.
Изложбата и предизвикателството се организират от фондация “За нашето
море”, фондация и галерия Credo Bonum и агенция Imp-Act в партньорство с Ценна
пластмаса София, Surfrider Foundation, CleanTech Bulgaria и с подкрепата на
Черноморски улов.
Няма коментари:
Публикуване на коментар