Това заявиха представители
на петте най-големи вериги за търговия на дребно с храни в България с общо 416
магазина в цялата страна.
Предлагането на агнешко
месо, произведено в български ферми от български животновъди е важна част от
ангажимента на търговските вериги да подкрепят родните производители. Водещите
ритейлъри в България от години работят със стотици конкурентоспособни български
компании. Благодарение на това партньорство, почти 70% от асортимента в
основните хранителни категории във веригите у нас се състои от български
продукти. Този дял е най-висок при месото и месните продукти – 76%, следван от
хляба и хлебните изделия със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци
с 57%.
В този смисъл,
предложените от Министерството на земеделието, храните и горите /МЗХГ/
регулации на пазара са не само излишни, но биха довели и до редица негативни
последици за българските потребители, българските производители и българската
икономика като цяло. Сред тях са повишаване на цените, ограничаване на избора и
дефицит на много стоки, достигане до пазара на храни с ниско качество,
откриване на наказателни процедури срещу България от страна на Европейската
комисия, както и ответни мерки от други страни спрямо българския износ. По
данни на НСИ през 2019 г. България е внесла храни за 5 млрд. лв., а е изнесла
за близо 7 млрд. лв., което означава, че затрудняването и спирането на вноса на
храни може да удари непропорционално силно българския износ на храни.
Като работеща алтернатива
на регулациите, водещите ритейлъри у нас подготвят пакет от доброволни мерки,
които биха удовлетворили всички заинтересовани страни по веригата за доставки –
производителите, търговците и най-вече българските потребители, без да навредят на никого. Част от тях са предоставянето на
части от паркингите на магазините за фермерски пазари, започване на разговори с
нови доставчици на сезонни плодове и зеленчуци по списъци предоставени от МЗХГ
и Българската агенция по безопасност на храните, участие в създаването на
механизъм за сдружаване на малки производители, така че да отговарят на
изискванията на търговските вериги, рекламни кампании в подкрепа на българските
производители и маркетингово обозначаване на български продукти, за да могат хората
да правят по-лесно своя избор.
Във връзка с предлагането
на 100% българско агнешко месо и алтернативните мерки на регулациите,
предложени от МЗХГ, Йордан Матеев, изпълнителен директор на Сдружението за
модерна търговия заяви: „Търговските вериги са важна част от решението за
успешното развитие на българските производители и като национално отговорни
компании ние сме готови да дадем своя принос за това. Кризата може да се
разглежда и като възможност за увеличаване на дела на българските стоки в
търговските обекти. В сегашната кризисна ситуация и предвид очакваната тежка
икономическа рецесия ние призоваваме българските потребители да проявят
солидарност, като със своя избор дадат шанс на българските производители на
качествени храни да увеличат своите продажби и да станат още
по-конкурентоспособни, за да излязат успешно от кризата и да започнат да
покоряват и международните пазари, също с подкрепата на търговските вериги“.
Няма коментари:
Публикуване на коментар