Translate

сряда, 24 ноември 2010 г.

Оттук нататък НЗОК се явява принципал на МЗ, според д-р Илко Семерджиев

Водещ: За здравеопазване ще говорим в началото на „12+3”, за отношенията БЛС и НЗОК – една тема, която следим в развитие. Управителят на НЗОК д-р Нели Нешева предложи днес да продължат преговорите по националния рамков договор за 2011. На срещата, която тече и в момента, са поканени всички страни – и БЛС, и БЗС, и МЗ. Ще се стигне ли до подписването на договор – това ще научим малко по-късно в предаването от нашия репортер Андрей Борисов, който следи тази важна среща, продължаваща вече повече от час. Една среща, която обаче идва след едно радикално предложение на БЛС да се закрие здравната каса в България. Да се закрие ли касата или това предложение на БЛС е по-достойно за хумористичната рубрика „Шеговити идеи”? По тази тема ще говорим в следващите минути със създателя на НЗОК д-р Илко Семерджиев, бивш министър на здравеопазването. Ще чуем и мнението на проф. Дамян Дамянов, председател на българското хирургично дружество и член на международната асоциация на хирурзите и гастроентеролозите. Добър ден казвам първо на д-р Илко Семерджиев. Здравейте.
Илко Семерджиев: Добър ден.
Водещ: Това предложение на БЛС за закриване на здравната каса как ви прозвуча, д-р Семерджиев? Тъй като вие сте, ако трябва образно да се изразя, бащата на здравната каса.
Илко Семерджиев: Ако трябва да коментираме подобен тип решения, аз бих предпочел да ги сложим в рубриката или „Недоразумение”, или „Неуместна шега”. Напоследък чуваме такива анонси, които говорят за закриване примерно на БАН, сега чухме за НЗОК. Накрая сигурно ще се опитаме да си закрием и държавата. Не стават нещата по този начин. Трябва да се работи, а не да се разрушава. Трябва да се гради, а не да се руши. В крайна сметка обаче нека да кажем и следното: НЗОК е на българските осигурени граждани. Никой не може да разрушава нещо, което е чуждо. БЛС може да влиза в договорни отношения с касата, да получава пари от нея за лечението на осигурените граждани, но не и да предявява претенции към тази структура, създадена със закон, която управлява парите на всеки един български гражданин.
Водещ: Трябва обаче да кажем, че това предложение на БЛС за закриване на здравната каса дойде след като стана ясно, че цените, по които ще се плаща на болниците и на лекарите догодина, ще се определят с постановление на Министерски съвет. Това всъщност не е...
Илко Семерджиев: Аз не виждам какво по-различно е станало от онзи събор на лекарския съюз, когато БЛС приветства министъра на финансите, че той ще им прави цените. Ако си спомняте, тогава те бяха много радостни, че Агенцията за икономически анализи и прогнози към Министерството на финансите ще остойности техните услуги. Аз съм говорел винаги и то над 10 години вече, че цената се предлага от този, който предлага услугата. Не може някой друг да остойности на някого услугата. Това е нонсенс. Нищо не се е променило от една година насам и аз продължавам да твърдя, че толкова глупаво, колкото беше това предложение преди една година, също толкова глупаво е и сега. Цени, определени от Министерски съвет, ни връщат с 20 или 30 години назад. Аз не пожелавам това да се случи на България.
Водещ: Бюджет 2011 предвижда 340 млн. лева да отидат в Министерството на здравеопазването. И днес в един коментар д-р Димитър Петров, който е бивш директор на здравната каса казва – такова чудо няма никъде по света, със здравни вноски да се субсидират бюджетни плащания. Обратното обаче се среща.
Илко Семерджиев: Да, така е. Винаги държавата стои зад гърба на здравноосигурителните системи, защото понякога здравеопазването не се поддава на много точно планиране. Но обратният вариант – здравни каси да стоят зад гърба на държавата е нещо, което ние ще бъдем прецедент в света и наистина, ако това действително се случи и бъде прието в закона за бюджета, това ще означава едно дефинитивно нещо – от тук нататък НЗОК се явява принципал на Министерството на здравеопазването. Ако така, както миналата година и тази година НЗОК не плащаше редовно на болниците или закъсняваше с плащанията им 3-4-5 месеца, а понякога и повече, ако така утре НЗОК бави трансферите и субсидиите към МЗ означава, че ние ще имаме едно дефакто сринато здравеопазване, и то по чисто административни причини, поради взети глупави решения.
Водещ: А защо според вас 2010 г. говорим за закриване на единствената ни здравна каса, а не говорим за разбиване на монопола й?
Илко Семерджиев: Вижте, нека да уточним малко терминологията. Разбиване на монопол е също така нонсенс. НЗОК се нуждае от конкуренция. Тя обаче не може да бъде наречена монополистична дотолкова, доколкото в нея ще се осигуряват всички онези, към които държавата има ангажименти. Когато работодателят или осигурителят е държавата, той разбира се ще внесе своите пари там, където има някакъв тип обществен ресурс и обществено управление и надали в частни структури. Не вярвам холандския модел да се въведе в България, макар че аз съм голям негов привърженик, той доказва своите добри резултати през изминалите 4 години в Холандия. Дори изпревариха Франция, която беше първа в света по здравеопазване. Но да се върнем към темата. В крайна сметка здравното осигуряване действително се нуждае от развитие. Здравното осигуряване се нуждае от вкарване на механизми на конкуренция, така че да се подобри вниманието към ...
Водещ: Да, а защо се бави това нещо, кой се страхува от вкарването на конкуренция в здравноосигурителната ни система? Нали конкуренцията ражда и по-добро качество и всички ние ще бъдем доволни?
Илко Семерджиев: Това е риторичен въпрос.
Водещ: Очевидно някой се страхува и задържа този процес или пък го връща назад.
Илко Семерджиев: Управлението на всяка една държава е отговорно за нейното развитие, включително и секторното й развитие. Първия Закон за здравното осигуряване още 1998 г. постанови, че ще има доброволно здравно осигуряване и тогавашния задължителен здравноосигурителен фонд позволяваше избора на свободните професии към доброволните фондове. 2002 г. това беше отменено като законова възможност и от тогава до сега се върви само назад. Отговорниците за провалите в здравното осигуряване и въобще в здравната система са съответните управляващи след 2002 г. до ден днешен.
Водещ: А можете ли да се ангажирате с прогноза дали ще се стигне според вас до подписването на рамков договор за 2011, като следите как върви диалога между БЛС, НЗОК, МЗ... Какви изводи си правите?
Илко Семерджиев: Като човек, който е бил начело в изпълнителната власт в здравеопазването, аз мога да кажа само едно по този въпрос – в момента наблюдаваме явление, което е в абсолютен разрез със законодателството на страната. Миналата година Закона за здравното осигуряване беше променен и бяха направени 5-годишни националните рамкови договори, беше подписан и НРД 2010. За нов НРД 2011 няма как да стане, защото няма законова основа за това. Тоест в момента се водят някакви разговори, които аз не знам на какво законово основание се водят. Разбирам желанието, разбирам ... нека го кажем даже горещото желание, но когато то не е подкрепено от закона и няма законова основа това да се направи, очевидно е, че резултата ще бъде плачевен.
Водещ: Чухте д-р Илко Семерджиев, бивш министър на здравеопазването.
БНР, "12+3"

Няма коментари:

Публикуване на коментар