В 11 класа учебната година никога не е “под
карантина”. Тези паралелки са организирани по модела едно към едно /1:1/ и
учениците ходят на училище с лаптоп и учат в “облака”.
Днес се проведе работна
среща в МОН за мерки за информиране и подкрепа на училища и учители за
провеждане на дистанционно обучение и учене навсякъде по всяко време. На
срещата присъстваха Александър Ангелов от Център за творческо обучение,
представители от Образование без раници, МОН, ИТ сектора и други експерти и
директори на училища. Докато се очакват конкретни насоки от МОН към края на
седмицата как българските училища да бъдат подготвени за дистанционна учебна
година, от центъра разказват за няколко училища в България, които вече успешно
го правят и чиито опит може да спаси учебната година при евентуална нужда.
За дистанционно обучение
първата стъпка е наличието на устройство или иначе казано това е моделът 1:1 /“Едно
към едно”/
За технологичните лидери
в света като САЩ, Финландия, Швеция, Великобритания, Австралия и други, моделът
1:1 е стандарт в средното образование. За България внедряването на
образователния модел „1:1“ в Езикова гимназия “Иван Вазов”, гр. Пловдив, е
първи в страната и прецедент на Балканите. 1:1 /Едно към едно/ е модел на
организация на учебния процес, при който всеки ученик и учител имат свое
електронно устройство и свързан към него персонален профил /акаунт/. Разбира
се, моделът предполага използване на дигиталните технологии като ресурс и
платформа, а не като самоцел.
За дистанционното
обучение следваща стъпка е училището да избере своя облачна платформа. 300
български училища вече са в “облака”.
Революцията е вече в ход
в град Пловдив още през 2016 г., когато Община Пловдив одобрява проект за
ефективно внедряване на облачна платформа във всички училища в община Пловдив,
продължаващо обучение и сертифициране на учители и внедряване на ново поколение
електронни устройства. Съвместната реализация и партньорство от страна на
община, 52 училища и частна експертна организация /в лицето на Център за
творческо обучение/ е прецедент за българското образование, с която всяко едно
училище има облачна платформа Google G Suite за образованието, с която използва
редица инструменти като Google класна стая, за да улесни преподаването
независимо дали то се случва в училище или не.
Към момента 300 български
училища вече използват Google G Suite за образованието като основна дигитална
платформа за общуване, административни дейности и преподаване. Платформата е
безплатна, изцяло на български език и е изключително подходяща и за провеждане
на дистанционно обучение.
Равносметката: Дигитализирането
на учебния процес не е недостижим връх за директори, учители и ученици, а
напротив - вече се случва у нас. Този опит може да бъде пример за следващите
училища, които почерпят от стабилните крачки на образователна революция,
изминати от техните колеги в списъка по-долу и споделят добрата новина.
В гр. София това са:
2 АЕГ “Томас Джеферсън”,
една паралелка
Частно училище “ЕСПА”,
две паралелки
В Пловдив това са:
ЕГ “Иван Вазов”, с две
паралелки ученици, в 8. и 9. клас
Професионална гимназия по
хранителни технологии и техника, с ученици от 8 клас
ОУ “Яне Сандански”, с
ученици от 6. клас
ОУ “Екзарх Антим I”, с
ученици от 4. клас
В Бургас това е:
Търговска гимназия, с две
паралелки ученици в 8. клас.
----
*Проектите „Училище в
облака“ и 1:1 продължават да се развиват и до днес благодарение на специалния
принос на Център за творческо обучение.
Няма коментари:
Публикуване на коментар