През миналата
година сме извършили 517 проверки, почти по две на ден в цялата страна.
Проверени са 316 лечебни заведения, от тях 173 болници и 143 за извънболнична
помощ. Около 60% от жалбите се оказаха достоверни. 33 на сто са свързани със
системни нарушения в организацията на лечебния процес. Например пациентът
пристига спешното приемно отделение и иска на момента да бъде обслу5кен. Много
често обаче екипът е ангажиран с друг, тогава човекът се жали, че е принуден да
чака 3 часа. Хората се оплакват от липсата на специалисти. Имаме случай, в
който е направена рентгенова снимка сутринта, но няма кой да я разчете. Точно
заради дефицита на кадри такива случаи има немалко и на много места.
Забавят се
операции, тоест нарушава се своевременността заради липсващ анестезиолог,
защото не са изолирани случаите, където той е един за цяло отделение. За да
имаме качествена и навременна медицинска помощ, трябва да разполагаме и с
достатъчно на брой и добре подготвени професионалисти. Факт е, че у нас те са
недостатъчни. Броят на болниците се увеличава, а броят на лекарите - не. Ето
защо Националната здравна карта трябва да въведе регламент. Около 20% от
случаите са за неизпълнение на стандартите. Прави впечатление, че заради
клиничните пътеки в повечето болници не се прави диференциална диагноза. В
момента тенденциите са диагнозата да е мултидисциплинарна и същевременно да има
индивидуален подход към пациента, а не да се гледа на него само като на
определено заболяване. У нас той се възприема като клинична пътека, носеща
пари, та дори той да има придружаващи заболявания. И затова и понякога се
получава пациентът да бъде приет с едни оплаквания по една клинична пътека, а
впоследствие да се окаже, че е с друго заболяване. Освен че не се прави
диференциална диагноза, на болния не се правят и повече изследвания, а се
покриват минималните изисквания по клинична пътека. Впрочем, клиничните пътеки
са стандарт за качество, а не за заплащане, но при нас те се използват и за
заплащане. Въпросните изследвания са посочени от касата като минимални, за да
гарантират някакво задължително изследване, но в никакъв случай не са
достатъчни. Превръщането на клиничната пътека във форма на заплащане, на базата
на основните процедури, води до изкривяване на качеството в цялата система.
Със съкращения – в
„Монитор”
Няма коментари:
Публикуване на коментар