Translate

четвъртък, 4 април 2013 г.

Новото в персонализираната информационна система на НЗОК



От 15 април започва издаването на универсален код за достъп до персонализираната информационна система (ПИС) на НЗОК. Така всеки български гражданин над 18 г. ще може да влиза в своето електронно здравно/пациентско досие от официалния сайт на НЗОК (www.nhif.bg), чрез уникален, персонален, идентификационен код за достъп, каза управителя на НЗОК д-р Пламен Цеков. Досега единствено хората, които притежават електронен подпис, можеха да влизат в тях. Към миналата година само 2000 души са се възползвали от тази възможност, която си остава и занапред като вид „ключ".
Персоналният 10-символен, буквено-цифров, код за достъп ще се издава безплатно, в момента на подаване на заявление във всеки офис на РЗОК, независимо от местоживеенето и здравноосигурителния статус на човека, срещу документ за самоличност. Идеята е всички граждани да имат достъп до досието си, за да знаят какви дейности се вписват в него, защото има услуги, покривани от НЗОК и държавата, и за хората без здравни осигуровки. Кодът ще защитава от хакерства и четене на личните здравни данни от чужди хора, поясни Таня Загорова, началник отдел "Информационно осигуряване на извънболнична и болнична медицинска помощ" в НЗОК.
Децата ще имат право на свой уникален код за достъп едва след като навършат пълнолетие. Дотогава медицинската информацията за тях ще се съдържа в досиетата на тези родители, които са направили избора на личен лекар за тях. Съответно майката или бащата ще могат да гледат информацията до навършването им на 18 г.
По думите на д-р Цеков всяко електронно здравно досие ще съхранява цялата постъпваща в реално време информация за извършената дейност т.е. резултатите от прегледите при всеки лекар, явявания на профилактични прегледи и резултатите от тях, лабораторни изследвания, операции, диспансеризации, изписвани лекарства, алергии, рецепти от аптеки и дентални услуги на пациента, други манипулации, медицински процедури, издадени болнични листове и др..
Достъп до него ще има и личният лекар или друг специалист, но с изричното разрешение на пациента. Но за да може той да следи онлайн и в реално време какво се вписва в досието му, всички договорни партньори на НЗОК трябва да започнат да изпращат ежедневни електронни отчети за свършена работа към нея. Болниците ще започнат да се отчитат всекидневно и онлайн след 1 май т.г., когато изтича гратисният им период за синхронизиране на софтуера им с този на касата. В противен случай НЗОК няма да им плати при липса на всекидневни отчети.
„Ние можем да платим само това, което е отчетено. Така че в интерес на лечебните заведения е да го правят ежедневно. В този смисъл няма да има глоби, ако не го правят, но няма да има и плащане", обяви д-р Цеков.
Той допълни, че освен извършените дейности и информация кога е приет и кога е изписан даден пациент, болниците ще трябва да изпращат веднага и епикризата.
След болниците, електронно, ежедневно трябва да отчита и обновява извършената дейност и ПИМП - семейни лекари, специалисти и лаборатории, а също така и денталните лекари. Последната стъпка във веригата са аптеките, за да влязат в сила електронните рецепти. Но до тях няма как да се стигне, ако звената преди това не бъдат въведени в новата схема на работа, подчертаха представителите на НЗОК.
Ползите, от разширяването и новото в ПИС, за пациента са улесняване достъпа до здравната информация в реално време и до медицинската информация за договорните партньори. А за НЗОК това са - контрол на изразходваните публични средства, реална оценка за стойността на медицинските услуги, ефективен разход на финансовите средства, своевременно планиране и прогнозиране на бюджета, повишаване контрола над медицинските изпълнители и подобряване разпределението на средствата.
ПИС освен улеснен достъп на хората до здравните им досиета ще предлага и нови електронни услуги, за редовните платци на здравни вноски, като известяване, чрез есемес и имейл за здравни услуги от рода на „протоколът за лечение със скъпоструващи лекарства е готов”, поставяне на ваксини, профилактични прегледи, онлайн смяна/избор на личния лекар и др. Родителите и настойниците също ще могат да получават напомняне за прегледите и имунизациите, на които следва да заведат децата си.
От НЗОК подчертаха, че за да се осъществи идеята с избора на ОПЛ по електронен път (с формуляр, който ще се попълва и праща на желания лекар, който от своя страна обаче може и да откаже приемането на новия пациент) е нужно да се проведат преговори с БЛС като подробностите бъдат регламентирани в НРД.
Управителят на здравната каса каза още, че известяването по мейла ще е безплатно, а цената на sms ще зависи от мобилните оператори т.е. всеки ще може да сключи договор с мобилен оператор и срещу някаква сума ще получава известен брой съобщения. Тази услуга обаче ще ползват само хората, които я искат и заявяват желанието за абонамент, чрез ПИС. 
Пациентът ще може да изтрие възможността за уведомяване, ако желае.

Няма коментари:

Публикуване на коментар