Механизмът „СТОП на рекламата!“ /www.stopreklama.net/ е доброволен граждански механизъм, пилотен
само за София и напълно копиращ действащите механизми в редица европейски
страни /Франция, Белгия, Нидерландия/. Домакинствата залепят стикер „СТОП
реклама!“ върху пощенската си кутия и така показват, че не желаят да получават
рекламни брошури, листовки и т.н.
По време на проекта безплатните стикери се получават по 2 начина - през
платформата www.stopreklama.net /откъдето екипът на „ИВЕНТЗОУН“ ЕООД ги изпраща
в адресиран плик чрез Български пощи/ или на място – от еко-точка, която се
мести на различни комуникативни места в гр. София, както и от партньорския офис
на Български икономически форум. Всяко домакинство, получило стикер, се
регистрира в база данни. За да се провери емпирично ефектът на механизма, в
проекта участват и доброволци, които периодично измерват хартията, получена в
пощенските кутии със и без стикер.
Целта на механизма „СТОП реклама!“ е намаляване на хартиената реклама,
която се получава ежедневно в пощенските кутии в София; обхващане на 25 000
домакинства на територията на СО за една година; спестяване на около 400 т.
хартия годишно от залепени стикери през 2022г. и 2023г. и мултиплициране на
инициативата на територията на цялата страна.
-----
·
За една година от старта на механизма „СТОП на
рекламата!“, той е разпознаваем сред 30% от анкетираните;
·
Идеята да има възможност за отказ от получаване на
хартиена реклама среща широко одобрение. Спрямо данните от проучването от
миналата година /януари 2022г./ подкрепата се е увеличила с 6 процентни пункта
и делът й е достигнал 67%;
·
61% споделят мнението, че рекламите в пощенските
кутии създават излишен битов отпадък;
·
49% от
респондентите подкрепят въвеждането на закон/наредба за ограничаване на
нежеланата реклама, а 80% от тях одобряват и въвеждането на санкции при
създаване на отпадък чрез нежелана хартиена реклама в пощенските кутии;
·
78% посочват, че най-много неадресирана хартиена
реклама получават от търговските вериги.
·
Що се отнася до непосредствените ползи за
обществото, столичани масово смятат, че ако търговските вериги спазват
ограниченията срещу неадресната хартиена реклама, това ще допринесе за
опазването на околната среда. Производството и разпространението на
неадресираната хартиена реклама се свързва и с увеличаване на разходите на
фирмите, особено според по-младите групи респонденти. Най-голяма разлика между
отговорите на мъжете спрямо жените се регистрира по отношение на твърдението, че
този тип реклама увеличава разходите за управление на отпадъци, за което мъжете
са по-убедени.
Направената телефонна и онлайн анкета сред 758 ползватели на стикера
„СТОП реклама!“ показва над 85% ефективност при наличие на стикер. Резултатите
от отговора на въпроса „След залепяне на стикера какво се случи с
количеството рекламни материали, получавани в пощенската ви кутия?“
показват следното:
•
Едва 6 % отговарят, че продължават да получават
същото количество хартиени реклами.
•
При 11 % това количество малко е намаляло,
•
при 32 % - намаля чувствително.
•
Над 50% от запитаните твърдят, че вече изобщо не
получават нежелана реклама.
Част от пречките за ефективното функциониране на механизма, са свързани
с:
•
премахването на залепени на пощенските кутии
стикери от трети лица;
•
неспазването на ограничението на стикера от страна
на някои разпространители;
•
проблем при доставката на стикер по пощата.
--------
В началото и в края на проекта „СТОП на рекламата!“ социологическа
агенция „Тренд“ провежда представителни проучвания сред пълнолетното население
на Столична община.
Няма коментари:
Публикуване на коментар