Translate

сряда, 7 юни 2023 г.

„СТОП на рекламата!“

 
 
Механизмът „СТОП на рекламата!“ /
www.stopreklama.net/ е доброволен граждански механизъм, пилотен само за София и напълно копиращ действащите механизми в редица европейски страни /Франция, Белгия, Нидерландия/. Домакинствата залепят стикер „СТОП реклама!“ върху пощенската си кутия и така показват, че не желаят да получават рекламни брошури, листовки и т.н.
По време на проекта безплатните стикери се получават по 2 начина - през платформата www.stopreklama.net /откъдето екипът на „ИВЕНТЗОУН“ ЕООД ги изпраща в адресиран плик чрез Български пощи/ или на място – от еко-точка, която се мести на различни комуникативни места в гр. София, както и от партньорския офис на Български икономически форум. Всяко домакинство, получило стикер, се регистрира в база данни. За да се провери емпирично ефектът на механизма, в проекта участват и доброволци, които периодично измерват хартията, получена в пощенските кутии със и без стикер.
Целта на механизма „СТОП реклама!“ е намаляване на хартиената реклама, която се получава ежедневно в пощенските кутии в София; обхващане на 25 000 домакинства на територията на СО за една година; спестяване на около 400 т. хартия годишно от залепени стикери през 2022г. и 2023г. и мултиплициране на инициативата на територията на цялата страна.
-----
·                    За една година от старта на механизма „СТОП на рекламата!“, той е разпознаваем сред 30% от анкетираните;
·                    Идеята да има възможност за отказ от получаване на хартиена реклама среща широко одобрение. Спрямо данните от проучването от миналата година /януари 2022г./ подкрепата се е увеличила с 6 процентни пункта и делът й е достигнал 67%;
·                    61% споделят мнението, че рекламите в пощенските кутии създават излишен битов отпадък;
·                     49% от респондентите подкрепят въвеждането на закон/наредба за ограничаване на нежеланата реклама, а 80% от тях одобряват и въвеждането на санкции при създаване на отпадък чрез нежелана хартиена реклама в пощенските кутии;
·                    78% посочват, че най-много неадресирана хартиена реклама получават от търговските вериги.
·                    Що се отнася до непосредствените ползи за обществото, столичани масово смятат, че ако търговските вериги спазват ограниченията срещу неадресната хартиена реклама, това ще допринесе за опазването на околната среда. Производството и разпространението на неадресираната хартиена реклама се свързва и с увеличаване на разходите на фирмите, особено според по-младите групи респонденти. Най-голяма разлика между отговорите на мъжете спрямо жените се регистрира по отношение на твърдението, че този тип реклама увеличава разходите за управление на отпадъци, за което мъжете са по-убедени.
Направената телефонна и онлайн анкета сред 758 ползватели на стикера „СТОП реклама!“ показва над 85% ефективност при наличие на стикер. Резултатите от отговора на въпроса „След залепяне на стикера какво се случи с количеството рекламни материали, получавани в пощенската ви кутия?“ показват следното:
                    Едва 6 % отговарят, че продължават да получават същото количество хартиени реклами.
                    При 11 % това количество малко е намаляло,
                    при 32 % - намаля чувствително.
                    Над 50% от запитаните твърдят, че вече изобщо не получават нежелана реклама.
Част от пречките за ефективното функциониране на механизма, са свързани с:
                    премахването на залепени на пощенските кутии стикери от трети лица;
                    неспазването на ограничението на стикера от страна на някои разпространители;
                    проблем при доставката на стикер по пощата.
--------
В началото и в края на проекта „СТОП на рекламата!“ социологическа агенция „Тренд“ провежда представителни проучвания сред пълнолетното население на Столична община.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар