Около това мнение се обединиха експерти по време на първото издание на мултимедийния проект на
Bloomberg TV Bulgaria – Tech 21.
Дигитализацията и изкуственият интелект са бъдещето на медицината, което ще доведе до повишаване на качеството на здравните услуги и персонализация на лечението. Около това мнение се обединиха водещи експерти от здравния и фармацевтичния сектор по време на първото издание на специалния проект на Bloomberg TV Bulgaria – Tech 21, което се проведе на 7 март. Специалистите очертаха няколко предимства при използването на нови технологии в медицината – те осигуряват достъп до труднодостъпни места в човешкото тяло; създават 3D визуализация и пространство, допринасят за ниска кръвозагуба и бързо възстановяване на пациентите.
Една от технологиите, която в бъдеще ще бъде неизменна част от ежедневието на пациенти и лекари, е телемедицината. Този тип дистанционна консултация с лекар е широко използвана в редица страни по света, докато у нас все още е изключение.
„В момента НЗОК изисква здравните консултации да бъдат „лице в лице“. Но Covid-19 катализира процеса на телемедицината. Има държави, в които се спират и плановите консултации, така че единственият шанс за пациентите е телемедицински консултации“, посочи д-р Александър Носиков, кардиолог от Аджибадем Сити Клиник Младост.
Според него телемедицината ще допринесе за намаляване на броя болни от сърдечно-съдови заболявания, защото тя премахва част от бариерите за пациентите – например да пътуват до лекаря. Освен това този вид консултация с медицински специалист ще промени начина по който се извършва лечението на пациенти със сърдечно-съдови проблеми.
„Нищо не може да замени първичния преглед, когато се прави ехография осъществяваме връзка. Голяма част от вторичните прегледи и от проследяването могат да стават онлайн. Има и няколко типа консултации, които са много подходящи да бъдат извършвани онлайн – проследяването на високото артериално налягане и кръвните изследвания“, заяви д-р Носиков в разговор с водещата Живка Попатанасова, журналист от Bloomberg TV Bulgaria.
В България пациентите могат да изберат онлайн консултация с лекар чрез приложението Healthyco.
„Това е уеб и мобилно приложение, където пациентите могат да избират лекари, могат да качат образна диагностика, епикриза, а след това избират каква да бъде консултацията – видео или писмена форма“, разкри в специалното студио на Tech 21 Кирил Кандиларов, съосновател и директор на Healthyco.
Идеята за приложението се зародила през 2014 година, след като много пациенти търсели второ мнение и консултация от специалист в чужбина. От 2019 година дигиталната платформа вече е факт. В момента компанията разработва нов продукт, свързан с кардиологията.
„Според Световната федерация на сърцето около 18 млн. души умират от сърдечно-съдови заболявания всяка година. Най-голям проблем е хипертонията, като 46% от хората дори не подозират, че имат високо кръвно налягане. Продуктът, който предлагаме, е мониторинг точно на тези пациенти в домашни условия. След като си премерят кръвното налягане, качват резултатите в база данни и лекар ще им помага в режима, който им е назначен“, заяви Кандиларов.
Той бе категоричен, че телемедицината ще повиши качеството на здравните услуги поради факта, че пациентите имат по-лесен достъп до медицински специалисти.
Дигитализацията е бъдещето и на стоматологията, коментира д-р Димо Даскалов, главен лекар на „Дентапрайм“.
„Важно е пациентите да осъзнават какви предимства осигуряват технологиите. Съчетавайки компютърния томограф, интраоралното сканиране и дигиталното сваляне на зъбен статус, дават на лекаря стабилна основа, върху която да стъпи и да изгради оптимален план за лечение“, обясни стоматологът.
В разговора се включи и Константин Боев, директор дигитални и многоканални стратегии в Astellas Pharma, който заяви, че дигиталното здравеопазване дава повече контрол в ръцете на пациентите. Сред останалите ползи от използването на новите технологии са по-персонализираното лечение, по-лесен и евтин достъп до медицински специалисти и намирането на нови начини за справяне с болести. Новите технологии оказват положително въздействие и върху фармацевтичната индустрия, категоричен беше Боев.
„Във всеки един етап от създаването на лекарствата се прилагат нови технологии – както при предклиничните изпитвания, така и при клиничните изследвания. В процеса на клинични изпитвания има метод чрез изкуствен интелект, който симулира биологични процеси. По този начин се постига по-бърз процес на одобряване на лекарствата и стигането им до пациентите“, обясни Боев.
За едно сравнително ново направление в лекарствената терапия – биотехнологиите, говори д-р Красимира Чемишанска, директор на Амджен България.
По думите й през 50-те години на миналия век са били направени епохални разкрития в областта на биологията, които отключили развитието на биотехнологиите, познанието за човешката биология на молекулярно и генетично ниво.
„За тези около 70 години на развитие на това съвременно направление в лекарствената терапия се преобрази обликът на някои от най-тежките заболявания – онкологични, злокачествени заболявания на кръвта, ревматоидният артрит, диабетът. От тежки и смъртоносни заболявания те се превърнаха в хронични заболявания с добро качество на живот и дълга прогноза за живот“, коментира тя.
И подчерта, че в последните 10 години сме свидетели на революция в областта на познанието в областта на човешкия геном, което повлиява и на развитието на биотехнологиите.
„Сериозно направление, в което се работи е онкоимунологията, т.е. направление, в което се мобилизират собствените защитни сили на организма, които се насочват да убиват раковите клетки, причинители на заболяването“, обясни директорът на Амджен България.
Друго направление, в което са насочени усилия, е при редки генетични мутации, които предизвикват рак и които не се поддават на никакво друго лечение, където се откриват малки молекули, които чрез определени методи, приложени като лекарства, се прицелват точно в този генетичен дефект.
Първото издание на Tech 21 обърна внимание и на още една важна тема – здравното застраховане.
„През 2020 година създадохме много нови продукти, като идеята е всеки от тях да е индивидуален за всеки наш клиент. Имаме услуга „Smart“, която е предназначена за клиенти, които не искат да плащат два пъти за едно и също нещо – веднъж като задължително здравно застраховане и втори път като допълнително“, заяви Цветелина Михайлова, прокурист на ЗК България Иншурънс АД.
От компанията са разработили застрахователен продукт специално за хора, загубили доходите си по време на пандемията и прекъснали здравните си права. Тази застраховка покрива всичко нужно за здравето на клиента.
Няма коментари:
Публикуване на коментар