Translate

сряда, 3 февруари 2021 г.

„Малките изложби ЗАД ЧЕРВЕНАТА ЗАВЕСА“ – фотография и дигитален колаж на Изабела Манолова

 

 

Галерия Сердика представя Изабела Манолова и нейните фотографии в „Малките изложби ЗАД ЧЕРВЕНАТА ЗАВЕСА“. Експозицията ще се проведе от 3 февруари до 5 март 2021 г. в арт пространството на Женски пазар при спазване на всички противоепидемични мерки. Вернисажът ще се състои на 3 февруари 2021 г. от 17:00 до 20:00 часа.

Това не е точно фотоизложба, казва Изабела Манолова, посочвайки че в монохромните снимки с нейните творби се крие и нещо друго. „Нещо, което се крие зад ъгъла на всяко съзнание. Нещо, което винаги е там, а ние не знаем как изглежда. Това са повече от снимки. Това са души. Души, замразени в момента на сътворение. Ако се вгледаме достатъчно можем в някакъв момент да видим себе си – призмата ще се пречупи и всичко ще се превърне в безкрайност. Късчета души, разпилени във вселени“.

„Малките изложби ЗАД ЧЕРВЕНАТА ЗАВЕСА“ са еволюцията на проекта на авторката „Зад червената завеса“. Ще бъдат представени фотографии и дигитален колаж, създадени през последните две години. Чрез техниките на дигиталния колаж, разглеждането на задкулисната фотография придобива нови образи, ново съдържание. Всичко започва да прилича на себе си. Всичко се връща към собственото си начало.

Течението „Задкулисна фотография“, чийто основоположник е американският портретен фотограф Ани Лейбовиц, е известно с подхода си за въплъщаване на личността на артиста в сценичния му образ. Чрез този похват монохромната фотография успява да въплъти това, което се случва зад кулисите – процеса на изработка и структуриране на един спектакъл в това, което е пред тях – т. е. визуалната гледна точка на зрителя.

“The truth is in the eye of the beholder” – истината е в това, което бива видяно отстрани. Точно този цитат е разковничето в разглеждането на фотографските изображения, поднесени в монохромия на зрителя създават усещането за близост до задкулисния процес. Техниката за изработването на този тип дигитален колаж е основана на “Ефектът на Тачър” или илюзията на Тачър, или „Eyesmouth-Wrongway“ - феномен, при който става по-трудно да се забележат промените на характеристиките в обърнато лице, въпреки че идентичните промени са очевидни в изправеното лице. Техниката носи името на покойния британски премиер Маргарет Тачър, на чиято снимка ефектът е демонстриран за първи път.

Ефектът първоначално е създаден през 1980 г. от Питър Томпсън, професор по психология в университета в Йорк. Илюзията създава подход, чрез който можем да погледнем в обозримото по нов начин. Техниката, разработена чрез монохромната фотография ни позволява да разгледаме изображението под призма, близка на нашата. Паралелна реалност, която съществува някъде там - в съзнанието на всеки един от нас.

 

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар