Българската
търговско-промишлена палата /БТПП/ продължава да настройва своята дейност и
услуги към настоящата ситуация и активно въвежда информационните технологии в
ежедневието си. В тази връзка БТПП проведе проучване относно интереса на
фирмите в онлайн бизнес срещи и изложения.
Основната цел на БТПП е
да смекчи влиянието на пандемията и да спомогне за по-бързото възстановяване до
предишните нива на конкурентоспособността и растежа на фирмите и българската
икономика.
Фирмите, участвали в
проучването, проявяват интерес за участие най-вече в двустранни бизнес срещи
/88%/, електронни изложби /58%/, както и в онлайн информационни събития и
конференции. Допълнително, компаниите проявяват интерес към участие в
интерактивни платформи за фирми и продукти, като BG Barcode https://www.bgbarcode.bg/ например.
Положителен е фактът, че
близо 65% от запитаните предприемачи заявяват, че се чувстват подготвени да
участват в онлайн събития и нямат нужда от допълнително съдействие в тази
насока. 22% от тях споделят, че имат нужда от консултация по конкретен въпрос,
свързан с външнотърговската им дейсност. От 360 градуса заснемане имат нужда 11%,
а съдействие за изработване на уеб сайт – 7%.
Интересите към различни
региони и пазари са разпределени равномерно, като например 36% от фирмите са
насочени към Индия, 35% - към Китай и около 30% към страните от Централна и
Западна Европа, включително съседните на България държави. Контактите с
по-далечни партньори от Северна и Южна Америка също са желани, но в по-малка
степен.
По отношение на
секторите, към които българските фирми, готови да участват в онлайн събития,
проявяват интерес се очертават следните области: хранително-вкусова
промишленост, машиностроене, химическа промишленост, търговия на дребно, ИКТ, текстилна
промишленост, транспорт и логистика и др.
Резултатите от анкетата
дават много важни ориентири в коя посока да се фокусират усилията на
институциите и държавата в полза на бизнеса, както и къде да се насочат
средства от ЕС.
Около 20% от фирмите
нямат опит за участие в онлайн събития. Съответно, е необходимо да се предвидят
действия за подготовката им. Повече от половината запитани компании – 56% нямат
собствен интернет сайт, а само 5 % са въвели информация за продуктите си в
онлайн платформата BG Barcode. Тя позволява добавяне на информация, която
се използва от водещи електронни магазини, посредством Глобален електронен
регистър за информация - GEPIR, разработен от организацията GS1.
Половината от участниците
в допитването имат готово електронно представяне на дейността и продуктите,
както и оферти за потенциални клиенти.
63% от компаниите имат
опит с износ. Имайки предвид, че голяма част от БВП на България се формира от
износа, това е много показателен резултат. Една част от фирмите са осъзнали
необходимостта да се усъвършенстват за да имат потенциала и да изнасят.
Съществуват известни пречки за това, които трябва да бъдат премахнати.
Положителен е фактът, че
65% от фирмите са подготвени, но с оглед на динамичната икономическа среда,
проследяването на новостите в информационните технологии и външнотърговската
дейност е задължително.
Друг резултат от
проучването прави голямо впечатление – 96% от фирмите имат нужда от
допълнителни насоки в областите маркетинг, реклама и намиране на нови пазари.
По информация от
Асоциацията на търговските банки, към края на м.март 2020г. се отчита ръст на
кредите за нефинансовите предприятия с 10,5% на годишна база, при ръст от 14,3%
в края на декември 2019г., като те достигат 25,8 млрд. лв. – има ръст във
фирменото финансиране, но интересът към получаването на средства и банките
трябва да имат готовност да го посрещнат. Мерките, насочени към съживяване на
икономиката също трябва да бъдат допълнени и обновени, за да следват нуждите на
бизнеса. Необходимо е те да са насочени към възстановяване на производствата и
стимулиране на потреблението, за да може да се търси и реализацията на
вътрешния пазар.
За да създаде
международни контакти и да подпомогне интернационализацията на малките и средни
предприятия, БТПП разработва програма за провеждането на серия от онлайн
двустранни срещи с предприемачи от цял свят, както и онлайн изложения.
Няма коментари:
Публикуване на коментар