Основните фактори,
определящи покупката на бутилирана вода от българските потребители са:
доверието към марката, вкусът на водата и чистотата на нейния произход
Най-значимите водоизточници с доказани характеристики на минералните
води са около 500 на брой, хиляди са и находищата на натурални изворни води.
България има по-голям брой естествени източници на квадратен километър площ от
доста по-големи от нея страни като Италия, Испания, Англия и Франция.
По думите на проф. д-р на геоложките науки Костадин Щерев, страната ни
е изключително богата на подземни минерални води. Според него, ако се сумира общият
дебит на подземните минерални извори в България, той би могъл да надхвърли
количеството на всички бутилирани води в света. Общият годишен обем на запасите
на минерални води у нас, които могат да бъдат използвани, е над 100 млн.
кубични метра, но едва 6% от тези находища са добре проучени.
Към момента общият брой на регистрираните находища в страната е 146.
Тези, които са предоставени за бутилиране са 15, от които 14 се използват
ефективно. Капацитетът на находищата е 4185 литра в секунда или около 132
милиарда литра годишно – дебит, който в пъти надвишава средногодишното
потребление на бутилирани води в света, равняваващ се на около 45 милиарда
литра. От огромното богатство на води в страната ни обаче реално се използват
едва 30%. Останалият ресурс остава свободен, вместо да се оползотвори с цел
ръст на индустрията и туризма. А българските води могат да бъдат наша визитна
картичка пред Европа и отличителна характеристика, която да изгражда
дългосрочен имидж на България.
Наред със своите балнеологични и лечебни свойства българските води са
изключително интересни като състав и предпочитани заради питейните си качества.
По своята физико – химична характеристика в България практически са застъпени
почти всички познати в природата води. Формирани в продължение на векове, те са
специфични за региона, от който произлизат – например Родопите, Стара планина,
Рила, Пирин и др., като от древността до днес са били използвани за лечение и
профилактика на многобройни заболявания – стомашно-чревни, бъбречно-урологични,
чернодробно-жлъчни, обменни и др.
Въпреки високото качество и разнообразие на българските бутилирани
води, редица търговски обекти, ресторанти и заведения избират да работят с
чужди марки и да предлагат вода на по-високи цени, внос от Италия, Франция или
съседни балкански държави като Македония и Сърбия, вместо да промотират родното
качество.
Статистиката сочи, че около 15 до 30% от въглеродните емисии, които
бутилиращата индустрия в Европа генерира, се дължат на транспорта и доставките
на вода на дълги разстояния, включително в чужбина. Ето защо отговорният бизнес
търси начини да намали отпечатъка от дейността си върху околната среда чрез
редица мерки: промотиране на родната продукция; алтернативни форми на
транспорт; въвеждане на квоти за използваното гориво и изминатите разстояния и
др.
Все пак българските потребители предпочитат родното качество и познатия
вкус. Делът на произведените в България бутилирани води за първото полугодие на
2018 г. е над 99%. Основните фактори, определящи покупката на бутилирана вода
от потребителите в България са: доверие към марката, вкусът на водата и
чистотата на нейния произход.
Няма коментари:
Публикуване на коментар