Поводът за
емоционалната среща бе премиерата на новия документален филм на Недялко
Йорданов „И да започнем отначало“, който е част от вълнуващата поредицата за
живота му и за историята на новото време „Още ме има, още съм жив“.
Лентата „И
да започнем отначало“, базирана на непоказвани видео кадри, заснети от самия
автор, на телевизионни репортажи, интервюта, изяви и статии в печата, пренесе
многобройните зрители, препълнили зала 8, във времето на 90-те години на
миналия век. Тогава Недялко Йорданов и съпругата му Ивана Джеджева се
посвещават на театър „Възраждане“ и минават през водовърдеж от успехи и битки,
свързани с неговата съдба.
Понякога
трупата е без нито един щатен артист, друг път – с назначени трима или
най-много петима. Но въпреки това Йорданов създава хитови представления и
привлича публика във време, когато другите театри страдат от липсата на
зрители, защото „в тази икономическа криза, в театъра никой не влиза“. Малкият
салон на „Възраждане“ се пука по шевовете, появяват се много нови спектакли и
се играят безброй пъти. В легенда се превръщат постановките „Трендафил Акациев“
и „Трендафил Акациев 2“. Тодор Колев изиграва митичния поет в 60 представления,
а след като заминава като посланик в Канада, за още 190 срещи с публиката с
образа успешно се слива Павел Попандов.
„Има нещо
гнило в Дания“ е спектакъл, който за пръв път провокира българската публика с
темата за проституцията и се превръща и в първия частен тв сериал.
Йорданов сам
води интригуващи срещи-разговори с известни интелектуалци пред публика, които
се излъчват по БНТ. Кани големи творци да създават пиеси за трупата – като Иван
Радоев, чийто проект остава неосъществен заради ранната му кончина, и Ивайло
Христов, който пише единствената си, но много успешна пиеса „Домашен
ресторант“.
На сцената
играе Радой Ралин и развихря импровизаторския си талант.
Успехите на
театъра обаче често биват помрачавани заради вмешателство от
Общината-собственик и чрез нея – от пипалата на политици и управници.
Съкращават актьори; спускат им партиен парашутист за директор, срещу когото
борбата е чутовна и емоционална; атакуват театъра и лично Йорданов чрез медиите
– управляващите директно се опитват да внушат на главни редактори на вестници
да не допускат поета до публичното пространство.
„Времето на
Иван Костов беше като връщане на тоталитаризма“, обобщава поетът. А самият той
– влюбен в театъра, без колебание отказва да приеме предложението да оглави
Българската национална телевизия. За поста е предложен от писателя Георги Мишев
и избран сред няколко други достойни кандидатури.
Накрая
трупата на "Възраждане" губи неравната битка с властта и е принудена
да се сбогува с публиката си. Прави го официално, с представление в НДК - точно
там, където снощи отново се събра отново след години, за да си припомни за
щастливите и трудни мигове, изпълнени с много любов от и към публиката.
Премиерният
филм показва и не излъчвани кадри от драматичните политически събития след
десети ноември 1989 г. - така наречения "български преход" – виждаме
политици, министри, президенти, интелектуалци; конгреси,
конференции, митинги.
Панорамата
от исторически и артистични събития, пречупени през погледа на Недялко
Йорданов, е създадена в творчески тандем с режисьора Мариана Чачевска и ще
бъде показана по телевизия СКАТ, които продуцират проекта.
Преди
прожекцията на новата лента Недялко Йорданов завъртя пред своите гости част от
Искрените
чувства, широтата на преживяното, предаността към изкуството и анализът на
политическите и социални водовъртежи в документалната поредица са сериозно,
интересно и безценно свидетелство за времето.
Актьорите Павел Попандов, Станислав Пищалов, Марияна Станишева и Митко
Босев, композиторът Хайгашод Агасян и обичаният им драматург Недялко Йорданов
си подадоха ръце след края на филма и се поздравиха с много обич и вълнение.„Гледах със смесени чувства. Обхвана ме особена носталгия, а също нерви и бяс – сподели Павел Попандов, имайки предвид разгорещеното си и вдъхновено участие в предаването „Панорама“, запечатано в архивните кадри, в което той защитава театър „Възраждане“ и казва истината в очите на присъстващия в студиото, спуснат отгоре и нежелан нов директор Г. Г. Георгиев. – Това беше истински житейски изпит-проверка дали ще застанеш на страната на доброто, „макар да е жилаво злото“, и ние застанахме достойно зад дваж по-достойния Недялко“.
Марияна
Станишева и Хайгашод Агасян разсмяха публиката с весели случки с вдъхновяващия
и колегите, и публиката Радой Ралин от времето на неговото участие в репертоара
на театъра.
Авторските
песни в изпълнение на Недялко Йорданов и Хайгашод Агасян, букетите и
автографите върху многобройни стихосбирки на поета, превърнаха събитието в
истински празник.
Няма коментари:
Публикуване на коментар