След
антракта "Протести - оставка Райков - протести - Орешарски - протести -
Близнашки" във второ действие Бойко Борисов се завръща отново на сцената
като централен герой. Следва постулатът на Станиславски, баща на
психологическия театър - "Аз в дадените обстоятелства".
Обстоятелствата са променени (коалиционни), съответно и Аз-ът. Станал е
сговорчив, гъвкав, консенсусен... Не се пъчи като някой примадон както в първо
действие: "Аз съм отпред, вий отзад, и ха посмей някой да ме затуля!"
Анализаторите
го аплодират, даже и критиците му (доколкото ги има, кът са) сред политолозите
признават постижението. Съобразно коалиционните обстоятелства, произведени от
народния вот, обновеното A3 на премиера проявява политическо здравомислие: За
да задържи властта при настъпилата политическа конфигурация, трябва да отстъпва
части от нея. Да преотстъпва и личното си медийно амплоа от миналото. В
резултат наблюдаваме една увлекателна молиеровска драматургия. Класическият
"Тартюф", композиран в обратен ред. Там в първо действие всички
обсъждат героя, който отсъства. Във второ действие той се появява и поглъща
цялото внимание. А в нашия случай героят обсебва вниманието в първо действие, а
във второ - присъства чрез оценките на околните. (Тук аналогиите между двата
централни персонажа са неуместни. Ако има припокриване, то е случайно и се
вмества в рамките на равноправната принадлежност на френската и българската
драматургия към достоянията на общоевропейската култура.)
И
още - в случая театралните препратки не са предвзета приумица. Налагат ги
анализаторите, които един през друг припознават Борисов като изпълнител на
роли.
Не
сме голословни. Ето какво казва наскоро Първан Симеонов ("Галъп"):
"Тези месеци ние се поувлякохме да говорим как Бойко Борисов е нов в
политическия си стил. Да, имаше известно време, в което той изчакваше да говори
последен. Вживя се, и то доста успешно, в ролята на диспечер в политическия
процес и заигра една роля, която повече приличаше на президентска роля."
Социолозите,
като едни практични люде, вече подгряват фурната, в която да опекат следващото
поприще на новия Борисов. В това отношение агенция "Алфа рисърч" е
особено усърдна. Боряна Димитрова с невиждан размах принажда на Борисов функции,
за каквито не е помечтавал и гениалният Шекспир. (Предполага се, че освен
драматург и постановчик, той е бил още и актьор в трупата си.) "Сега Бойко
Борисов е едновременно арбитър на кастинга за разпределението на ролите в
политическия спектакъл, режисьор, заставящ всички актьори да се съобразяват с
него, и критик. Ще действа така, докато не реши, или не бъде принуден да влезе
отново в главната роля..."
Че
главната роля му е в кърпа вързана, две мнения няма. Но нека отдадем дължимото
и на останалите изпълнители.
Личната
управленска свита на Втория Борисов е допускана прелиберално често до
авансцената. Съдбовни преговори се доверяват на дамския й състав - при
съставяне на правителството например. Не ще подминем и подборката на
личностите, изведени на първи публичен план. Макар и излъчени сред доскорошните
приближени, те са с обнадеждаваща френология, смислен говор и култивирано
публично поведение. За разлика от някои прекомерно лансирани особи от разните
съЦВетия. Изобщо поправителния мандат излъчва повече представителност. Макар че
тя е периферна подробност спрямо основния приоритет на премиера - стабилност в
държавата. Към накърняването й Борисов е особено ревнив. И тъкмо
посегателството към нея го вади от равновесие:
"Винаги
съм казвал, че стабилността в тези няколко месеца след няколко служебни
правителства е жизненоважна - избухва той в парламента, когато вътрешният
министър Вучков го сюрпризира с оставката си в сюблимен момент - визита на шефа
на ФБР. - Нито има свещени крави, нито имена, нито личности, които могат да
застрашават стабилността на държавата."
Гневът
му доставя блажена наслада на опозицията и угощение за медиите с образно
простонародната закана: "Ако считат, че могат по-добра стабилност да
излъчат в България, ако си мислят, че някой с приказки го държели... от една
година, ако са ме държели, щяха да ме съсипят. Държели ме, за шлифера, да речем
..."
И
ето как една полезна демисезонна дреха, шлифер, при това втора употреба,
тутакси се развява на медийния простор като национален флаг.
А
кой да се замисли лесно ли се стиска държавнически жезъл в десницата? Как се
справяме с непривичната коалиционна ситуация? Леко ли е да събеседваме, да се
увещаваме, да се пазарим, да се залъгваме? Шега ли е да се подпира дуварът на
властта? Аха-аха да рухне, докато към него се протягат мършави коалиционни
шепи. Дращят, предирят, изнудват...
И
после защо социологът Кольо Колев ("Медиана") бил казал:
"Премиерът е в ролята на шофьор на джип, който изведнъж се е озовал в
кокпита на хеликоптер. Гледа копчетата и не знае кое да пипне и дали да го
пипне - че не е ясно какво ще се случи. Затова е заел позата: "Ще ви
наблюдавам как ще го вдигнете и ще поема прякото управление, ако не се
справяте!"
Понеже
в здравеопазването хаосът продължава и напук на дръзкия министър доктор Москов
колегите му си ги маризят по махалите, както и преди реформаторското му
пришествие. Язък, дето разпеняви ДПС и консолидира избирателите му.
Реформата
в съдебната система е все така благопожелание по мнение на омбудсмана, макар
крутите мерки срещу съдия Янова и дозираните закани на главния прокурор за
повсеместно възмездие... Неизвестни извършители пуцат на поразия, краде се на
воля на дребно и едро, а корупцията като свещена квачка мъти в полога си златни
яйца.
Сферата
на образованието, спаднало под морското равнище, достига дъното на падението
чрез изстъпленията на ресорния министър срещу колоси на науката като Кюри и
Ломоносов, гарнирани с провидението му за старчески ВУЗ-ове. Културата от своя
страна, вторачена във фикс идеята си за местен "Лувър" (след него и
потоп) стремително напредва към подстъпите на небитието.
А
социалната политика се упражнява на експериментално ниво с хипотетични пенсионни
преобразувания.
Ха
кажете сега, на такава скапана гемия рулят й как се управлява? И защо изтървал
премиерът, че бил неуправляем, та го заразнасяха като оцапан вестник из драки.
Не той, рулят му е неуправляем... Само не го жалете! Ще се справи. Социологът
Юрий Асланов го предвещава: "Сега се очертава ясен шанс Бойко Борисов да
бъде избран
за
президент."
Очертава
се, да. Напук на разни префърцунени подигравчии, които го наричат
"еднокнижецът Винету". А "Винету" той спомена, за да им
види сеира. Да не е луд да признае, че е познавач на книжовното дело на
Софроний Врачански. Този феноменален народопсихолог е негов пътеводител в
балканската политическа джунгла. В своето "Житие и страдания грешнаго
Софрония" будителят премъдро заключава: "Понеже то ест вещ природна:
учен человек ученнаго люби и прост простаго, и пиян - пияннаго ..." Оттук
още първият Борисов е извлякъл словата, изречени от него пред металурзите от
ОЦК в Кърджали: "Вие сте прости и аз съм прост, затова се разбираме."
И
се разбраха, и го избраха, и ще го разбират и избират. Самородният метал
(матриал) ръжда не хваща.
---
Едно
към едно
Калин
Терзийски, писател:
Каквото
и да кажа за Бойко Борисов, няма да е вярно. Защото истината винаги е много
по-обширна и разнообразна и противоречива от тая, която е изказаната с думи. Но
остави това! Лошото е, че каквото и да кажа - за тия, които неистово мразят
Бойко Борисов, казаното от мен ще е недостатъчно лошо. А за тия, които неистово
обичат Бойко Борисов, казаното от мен ще е абсолютно необосновано злобно и
критично. А за тия, които са безразлични, казаното от мен ще е глупаво
пристрастно. А за тия, които са полудели от политически злоби и страсти -
каквото и да кажа, ще звучи безстрастно и безразлично. Изводът е един. Хората
си имат Бойко Борисов и подобни на него хора, за да има кого да мразят. Братя и
сестри, не гледайте Бойко, погледнете себе си. Бойко е само огледало.
Васил
Гарнизов, социален
антрополог:
Второто
управление на Борисов започна под знака на нова роля: миролюбив, консенсусен,
кооперативен, отстъпчив, прибран от синия екран. Това продължи до момента на
оставката на вътрешния министър, когато миролюбието отстъпи на твърдата ръка, а
компромисът - на неотстъпчивостта. Повече от сто дни твърдата ръка се е крила в
мека ръкавица, където предполагам ще се скрие отново до следващата криза.
Борисов си е същият, но играе различно - нещо, което не може да се каже за
осталите играчи на политическата сцена.
Антоний
Гълъбов, политолог:
Новият
репертоар на властта се определя все повече от очакванията на публиката.
Образът на премиера също. Днес той продължава да бъде традиционен лидер,
следващ динамиката на общественото мнение, но и готов да търси по-широка
подкрепа за усилията си. Борисов винаги е разчитал на непосредствения език и
усета си за публиката. --Визитка
Роден
е на 13 юни 1959 г.
Завършва
Висшата школа на МВР като инженер по специалността „Противопожарна техника и
безопасност".
През
1990 г. основава фирма „ИПОН-1" ООД, която е сред най-големите охранителни
фирми в страната. От 2001 г. е главен секретар на МВР.
От
2004 г. е удостоен със званието генерал-лейтенант.
От
2005 г. е кмет на Столична община.
Министър-председател
на Репмблика България от 27.07.2009 г. до 21.02.2013 г.
Народен
представите от ПП ГЕРБ в 42-рото народно събрание.
Избран
за министър-председател на Република България на 7 ноември 2014 г. от 43-тото
народно събрание.
От
10 януари 2010 г. до момента е председател на ПП ГЕРБ.
--Колко
струват политолозите
•
"И ако медиите държат на своя авторитет и чест, аз не мога да им
препоръчам, но би било честно, когато каниш Кольо Колев от "Медиана",
преди това да кажеш: "Непозналият нито един резултат от последните 5
години ще ви говори как БСП ще стане първа сила". Това е коректното към
българския слушател и читател."
•
"Кънчо и Андрейчо вчера ми харесаха - след изборите дадоха най-висок
резултат на ГЕРБ и най-нисък на БСП! Само в рамките на един ден. Тези, които с
червени бузки обясняваха как ГЕРБ си е заминал. Имаше и една "Сова
Харис" агенция, но "Медиана" са ми любимите. Но иначе това,
което Дончев (Томислав - б.р.) казва - по телевизията говориха, говориха,
слушам - за кого говорят, те говорят за нас. Толкова неадекватно!
•
"Към политолозите - да си направят партия, да се видят колко
струват."
В. „Труд”
Няма коментари:
Публикуване на коментар