Translate

четвъртък, 9 септември 2021 г.

Проучването „Личните финанси на българина“ от БНП Париба Лични Финанси: Пандемията засили онлайн продажбите - броят на е-трансакциите нарасна със 75%

Броят на плащанията с карти, издадени от БНП Париба Лични Финанси нарасна с 26,4% през първата половина на 2021г.

 

 

Жозе Салойо

В периода януари-юни 2021 година беше отчетен ръст от 75% на онлайн трансакциите с кредитни карти, издадени от БНП Париба Лични Финанси в България в сравнение с първата половина на 2020 година. Според експертите на банката, обяснението за този значителен ръст е, че в периодите на локдаун хората по-често пазаруваха онлайн и търсеха удобни решения, които да им позволят да купуват безналично и от разстояние. Бизнесът бързо отговори на това търсене, което доведе до ръст на предлаганите онлайн услуги – е-плащания за стоки и комунални услуги, онлайн поръчки и доставки на храни, възможност за електронна покупка на изплащане на уреди за дома, онлайн забавление като билети за концерти и театрални постановки, излъчвани в интернет и много други. 

Желанието за безконтактно пазаруване и ръстът на предлаганите продукти и услуги доведе до значителен ръст на картовите плащания като цяло. През първата половина на 2021 година БНП Париба Лични Финанси отчете ръст от 26.4% на общия брой на трансакциите с кредитни карти. Хората най-често използваха картите си в хранителни магазини и хипермаркети – 47.6% от трансакциите, за покупка на продукти и услуги за забавление – 18.7% и за стоки за ремонт на дома – 14% от трансакциите. Това са и секторите с най-голям ръст на броя на плащанията с карта. В хранителните магазини броят на трансакциите нарасна с 21.3% в сравнение с януари-юни 2020 година, в сегмента на стоките и услугите за забавление – с 61.5%, а в магазините „Направи си сам“ – с 38%.

Българите, които традиционно предпочитат плащанията в брой и използват банковите си карти основно за теглене от банкомат, бързо промениха финансовите си навици и започнаха да използват кредитните си карти за пазаруване, в резултат на което делът на трансакциите на POS терминал нарасна. В периода януари-юни 2021 той достигна 73.3%, а година по-рано беше 69.4%. Този ръст е за сметка на тегленето на пари от банкомат, което спада с 3% на годишна база. Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че на POS плащаме средно 54 лева, а от банкомат теглим средно 150 лева.

Това са някои от най-интересните тенденции от третото издание на проучването „Личните финанси на българина“ от БНП Париба Лични Финанси в България. То е базирано на статистическите данни за трансакциите с активни кредитни карти, издадени от банката. Проучването обхваща периода януари-юни 2021 година.

Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че българите използват разумно кредитните си карти и 49.7% от хората изплащат дължимото в рамките на гратисния период, което е с 8% повече в сравнение с първата половина на 2020 година. Така тези хора покриват задълженията си без да плащат лихва върху използваните суми. Една от причините за това е дългият гратисен период, предлаган от БНП Париба Лични Финанси, който е до 58 дни и позволява на хората да управляват разумно парите си. Друга причина е нарастващата финансова грамотност на хората. Те са все по-запознати с различните финансови инструменти и знаят как да ги използват умно и да поддържат стандарта си на живот без да натоварват допълнително семейния си бюджет.

Според статистиката на БНП Париба Лични Финанси, 60% от ползвателите на кредитни карти са на възраст 31-50 години. Съотношението мъже-жени е почти равно – господата са 51%, а дамите 49%. Най-често кредитни карти се използват в района на София – 62.3% от трансакциите, Варна – 14.8% и Пловдив – 14.1%.

По думите на Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси в България, ръстът на броя на трансакциите с кредитни карти, издадени от БНП Париба Лични Финанси, показва, че хората оценяват удобството на този финансов инструмент и го използват както за ежедневно пазаруване, така и за по-големи покупки от търговските ни партньори. Това е и знак, че финансовата грамотност на българите по отношение на използването на кредитни карти расте.

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар