Translate

вторник, 8 юни 2021 г.

КОУЪРКИНГ с великите майстори. Изложба на Андрей Лекарски - откриване 10-и юни

Вернисаж на 10 юни, четвъртък, от 18.30 ч.при спазване на всички противоепидемични мерки и контролиран достъп

 

 

„Ако има нещо подкупващо в работите на Андрей Лекарски, то е, че той не гледа смъртно сериозно на
тях, а ни предлага една игра на въображението с предмети намерени по пътя. Тези предмети са изпаднали от каруцата на човека и само едно дете би ги събрало и би си играло с тях, като си подрежда и лъска постоянно, придавайки им нов блясък и ново звучене!“, с тези думи покойният литературен гений Йордан Радичков сякаш най-точно дефинира артистичния почерк и търсене на родения в София, но открил признание и посоки в Париж, художник Лекарски.

Актуалната му изложба „Коуъркинг с великите майстори“ се движи в характерния за автора хиперреализъм, провокиран от безкрайния му респект и вдъхновение от класиците на изобразителното изкуство. Неслучайно е и заглавието на експозицията /която от 10-и юни до 30-и юни представя столичната галерия „Оборище 5“/, в което са закодирани основните артистични препратки на художника към любими художници и творби. Визуалната провокация, така характерна за платната на Андрей, се движи в много посоки, но стабилната база осигуряват „гигантите, върху чийто рамене“ стъпва авторът.  Известната крилата фраза „Да стъпиш върху раменете на гиганти“, в която човечеството или по-скоро артистичната му част се вглежда от столетия, визирайки безценната стойност на вече заявените в посока изкуство и наука постижения, е смело интерпретирана от художника, който открива кумирите си – Дюрер и Холбайн преди десетилетия, когато е студент в средното художествено училище „Суриков“ в Москва. Първата си самостоятелна изложба представя в Мексико през 1970-а, а през 1978-а Музеят на модерното изкуство в Париж откупува картината му „Катя в страната на чудесата“. Запазен знак за  Лекарски е компилацията от реалности, в която често присъстват членове на семейството му, както и любимите му автомобили и мотоциклети.

Автобиографичните моменти отново са умело втъкани в интерпретацията на шедьоври на изобразителното изкуство, в които авторът създава уникален по рода си диалог, затворен или по-скоро отворен в безкрайното пространство на рамката на картината. Обединени в провокативното заглавие „Коуъркинг с класиците“, 25-е художествени произведения интерпретират по оригинален начин характерната игра на Лекарски /същата, която Йордан Радичков определя като „игра на дете“/ със завещаното от титаните в изобразителното изкуство. Пресечените точки на реалностите, тези на създадените преди векове шедьоври, както и личните моменти и герои от живота на автора, така умело втъкани във визуалното повествование, са като галактическа карта, в която времето и пространството са безкрайни. „Аз винаги съм държал на първия контакт с картината, на директното, шоково възприятие, т.е. зрителят, който се намира пред моята работа в момента, трябва да се убеди, че тази сцена е почти истина. Това е един приказен, нереален свят, в който и той може да стане съучастник“, коментира в разговор с професор Аксения Джурова художникът.

Критиците го наричат „Рицарят на въображението“ и има защо – изяществото и респектът, с който подхожда към шедьоврите на изобразителното изкуство, вдъхновили го за артистичния диалог, добавят усещане за аристократичност. В същото време, верен на стила си като художник, Андрей оставя дистанция, в която зрителят да намести собствените си усещания към тази провокативна комуникация. Основното състояние на истинския артист е безмерната свобода да застава на раменете на гигантите, за да вижда по-далеч, но и да надгражда постиженията и следите им. А това Лекарски владее до съвършенство, което определя и рисунъка му, както   артистичната му лудост да се изправи лице в лице срещу големите майстори. 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар