Translate

четвъртък, 10 юни 2021 г.

Достъпът на пациенти с ревматични заболявания до нови терапии става все по затруднен

Все още не са одобрени критериите  за лечение с нови терапии за ревматоиден артрит, административни процедури разкарват болни хора из цялата страна за одобрение на протоколи

 

 

„Организацията на пациентите с ревматологични заболявания“ /ОПРЗБ/ и „Асоциацията на пациентите с автоимунни заболявания“ /АПАЗ/ отправят спешен призив към Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ да обърне внимание на пациентите с ревматични заболявания, чиито проблеми от години се неглижират. Организациите са изпратили десетки писма и молби за среща със НЗОК във връзка със сериозните административни пречки за получаване на терапия за тежките форми на заболяванията, но към момента няма диалог от страна на институцията.

В края на миналата година бяха одобрени нови терапии за ревматоиден артрит, които са надежда за много пациенти, нямащи добро повлияване от наличните до момента медикаменти. Новите лекарства по правило трябва да са достъпни от следващата календарна година в Изискванията при лечение на умерен до тежък активен серопозитивен ревматоиден артрит, активен ювенилен артрит, активен и прогресиращ псориатичен артрит и тежък и актвен анкилозиращ спондилит с антиревматични лекарствени продукти над 18 г. в извънболничната помощ. За одобрението на Изискванията няма срок и затова всяка година се чака месеци наред да се гласуват от Надзорния съвет /НС/ на НЗОК при условие, че медикаменти отдавна са преминали всички административни процедури. Тази година още не са гласувани, като вече в две поредни заседания на НС на НЗОК  се отлагат.

„Смятаме, че пациентите сме тези, които трябва да сме в центъра на здравната система и пътят ни до лечение трябва да е структуриран, така че преди всичко да отговаря на здравните ни нужди, а не на нуждите на администрацията. Реимбурсацията на нови медикаменти трябваше да започне в началото на годината, а вече сме я преполовили без изгледи скоро пациентите да имат достъп до тези дългоочаквани лекарства. Дори и скоро да се одобрят изискванията на НЗОК, ще отнеме поне два месеца, докато първите пациенти се доберат до терапията, тъй като административните процедури за одобрение са изключително утежнени.“ – сподели Боряна Ботева, председател на ОПРЗБ.

„Пациентите имат лекуващ ревматолог, който ги наблюдава, назначава съответната терапия, така че разкарването им само за формално административно одобрение, е неоправдано. Нека не забравяме, че тук говорим за трудноподвижни хора, срерд които има такива с ограничени финансови възможности, защото не работят на пълен работен ден и заболяването им изисква допълнителни разходи, така че за тях едно такова пътуване е огромно предизвикателство. Пациенти са ми споделяли, че нямат пари за автобусен билет, за да отидат на комисия в големия град и поради това се отказват от нужното им лечение.“ – допълни Анета Драганова, председател на АПАЗ.

Основните искания на пациентските организации са:

-          Изискванията за лечение на НЗОК да бъдат приемани в началото на годината, за да започне прилагането на  новите медикаменти, а не да се чака неопределен срок, както е в момента.

-          Да отпадне принципът за разходна ефективност в критериите за лечение, тъй като лекарите трябва да изписват медикамент според ползата за пациента, а не да се съобразяват с цената на лекарството. Лекарите не бива да се превръщат в търговци, а да им бъде предоставена свобода да разчитат на медицинската си преценка.

Пациентските организации настояват НЗОК да обърне внимание на техните искания и предложения и да насрочи среща. „Не смятаме, че диалогът на институциите с нас, пациентите, трябва да се случва само когато започнем да протестираме и да се обръщаме към медиите. Ние искаме да имаме възможност за нормален разговор с Ръководството на  НЗОК, защото техните административни и теоретични решения се отразяват на нашия реален живот. Ние знаем как един документ на практика се прилага и какво реално се случва в системата и поради това смятаме, че можем да сме полезни и да предложим начин за осъвременяне на процесите. Не е редно в XXIв., когато технологиите имат многобройни възможности, ние пациентите да сме буфер между болници, лекари, здравни институции, аптеки.“ – допълва Анета Драганова, председател на АПАЗ.

Ако исканията не бъдат удостоени с внимание ОПРЗБ и АПАЗ са в готовност за поредния протест. В годините организациите са били принудени неколкократно да прибягват до отчаяни мерки, за да бъде чут гласът им.

--------

Снимката е от протестна акция

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар