Кризата с коронавируса доведе до намаление на
заявките през март с 20,4%, а през април – с 16,6%,но след бързо възстановяване
през май и юни, общият спад за полугодието е 6,66%, а юли 2020 надмина юли 2019
г.
Кризата, предизвикана от
Ковид-19 доведе до значителен ръст от 23,4% на онлайн заявленията за покупка на
стоки на изплащане в периода януари-юни 2020 г. Това показва, че българите
много бързо адаптираха потребителските си навици към новата ситуация и
започнаха да използват удобните, и най-вече безопасни, дистанционни канали за
покупка.
Кризата доведе и до
повишено търсене на лаптопи. През първата половина на годината броят на
заявленията за финансиране на покупката на такива устройства нарасна с 50,6% и
те се изкачиха до №4 в класацията „Топ 10 на изплащане“, издавана от един от
лидерите на пазара на потребителско кредитиране у нас – БНП Париба Лични
Финанси. Експертите на банката обясняват тази тенденция с необходимостта от
работа и учене от вкъщи в периода на изолация. Това е и причината най-търсеният
модел да е с по-добри характеристики и средна цена по-висока с 32,1% в
сравнение с победителя от първата половина на 2019 г. Най-търсените лаптопи
бяха с по-мощен процесор, по-добра резолюция на екрана, по-добри видео карти и
с голяма памет. Тези характеристики доведоха и ръст на средната цена на
най-търсения модел. През първата половина на 2020 г. тя беше 650-700 лв., а
година по-рано 480-530 лв.
Пандемията от Ковид-19
доведе до спад на заявленията за финансиране на покупката на стоки на
изплащане. Той беше най-значителен през месеците март – 20,4% и април – 16,6% в
сравнение със същите месеци на 2019 г. Въпреки тези спадове, благодарение на
добрия старт на годината – ръст от 8,33% през януари и бързото възстановяване
на търсенето през май и юни, средният спад на броя на заявленията за
полугодието е само 6,66%. Тенденцията за бързо възстановяване продължи и през
юли и търсенето през този месец е по-високо в сравнение с юли 2019 г.
Това са част от основните
изводи от юбилейното 20-о издание на класацията „Топ 10 на изплащане“, която се
издава редовно от БНП Париба Лични Финанси в България от 2011 г. Нейната цел е
да представи ясна картина на потребителското търсене като класира най-търсените
модели сред 10-е най-търсени групи продукти на базата на заявленията, подадени
към компанията. Новото издание е базирано на заявленията за финансиране на
покупката на стоки на изплащане, получени в периода януари-юни 2020 г. Около
50% от тях бяха за най-търсените стоки.
Кризата доведе до
значителен ръст на използването на иновативни онлайн инструменти и канали. Тази
тенденция се доказва от ръста от 23,4% на онлайн заявленията за покупка на
стоки на изплащане през първото полугодие на 2020 г. очевидно хората търсеха
безопасни и в същото време удобни начини за покупка на стоките, от които се нуждаят
и затова избираха продукти и ги купуваха изцяло онлайн.
Ръстът на покупките на
изплащане през интернет беше подкрепен и от иновативния процес за дистанционно
подписване на договор на БНП Париба Лични Финанси, благодарение на който
клиентът може да пазарува на изплащане онлайн, да бъде одобрен за кредит и да
подпише договор в рамките на по-малко от 20 минути, а стоката да бъде изпратена
от търговеца още на следващия ден. Преди въвеждането на тази услуга, процесът
отнемаше поне 5 дни. Сега хиляди българи, които желаят да разсрочат плащането
на стоката в продължение на няколко месеца, могат да закупят желаните продукти
изцяло онлайн по същия удобен начин, както и в магазините на търговците.
По време на кризата
хората не само пазаруваха на изплащане през интернет, но се възползваха и от
редица други онлайн иновации. Ковид-19 ускори дигитализацията на финансовия
сектор и сега хората могат да използват множество удобни финансови инструменти.
Като лидер в е-кредитирането, амбициран да предостави още по-добро клиентско
изживяване, БНП Париба Лични Финанси успя много бързо да прехвърли дейността си
в дигитална среда и предложи множество безплатни услуги. Сред тях са плащане на
вноски през уеб сайта на банката без такси или необходимост от регистрация,
чат-бот за самообслужване или заявяване на безплатно обаждане от консултант.
Клиентите оцениха високо този подход и през последните няколко месеца беше
отбелязан значителен ръст на използването на дистанционни канали.
Най-търсената стока,
купувана на изплащане през първата половина на 2020 г. бяха смартфоните. Интересно
наблюдение е, че най-търсеният модел е близо три пъти по-скъп в сравнение с
победителя през 2019 г. През 2020 г. хората кандидатстваха за финансиране на
покупката на смартфони със средна цена 1 550-1 600 лева, а година по-рано тя
беше
460-550 лв.
460-550 лв.
Тази тенденция се
обяснява с радикалната промяна в използването на смартфони. Тези устройства
вече не са инструмент за комуникация, а се превърнаха в „хъбове“ за забавление.
Хората искат да притежават модерни смартфони с мощни камери, върховни екрани,
възможност за директно свързване към телевизор или лаптоп, за бързо прехвърляне
на данни и за изпълнение на сложни работни проекти по същия удобен начин както
и ако се работи на лаптопа в офиса.
В новото издание на
класацията „Топ 10 на изплащане“ пет от най-търсените стоки са по-евтини в
сравнение с победителите от първата половина на 2019 г. Това са пералните,
обзавеждането за спалня, матраците, хладилниците и готварските печки. В същото
време характеристиките на най-търсените модели са близки до тези година
по-рано. Обясненията за тази тенденция са, че промоциите по време на кризата се
отразиха върху средните цени и, че в стремежа си да спестят пари хората
предпочитаха сравнително по-стари модели, а не най-новите.
Най-значително беше
отчетено при средната цена на обзавеждането за спалня. Най-търсеният модел през
първата половина на 2020 г. струва 600-650 лв., а година по-рано средната цена
беше 850-900 лв. Средната цена на хладилниците се понижи от 730-780 лв. през
2019 г. до 600-650 лв. Готварските печки са по-евтини с близо 100 лева и
средната цена на най-търсения модел през последните 6 месеца е 700-750 лв.
С цел да осигури още
по-добро изживяване на своите клиенти и да ги улесни по време на клиентското
пътуване, БНП Париба Лични Финанси предоставя на клиентите си приложението „Инфо
Карта“, което е съвместимо с електронни портфейли. То осигурява лесен достъп
24/7 до най-важната информация за кредита за покупка на стоки на изплащане като
размер на кредита, дати за плащане, размер на вноската и т.н. Друго удобство е,
че приложението изпраща известия за всяка вноска и за промоции. Също така през
„Инфо Карта“ лесно може да се достигне и до онлайн каналите за плащане на
банката и има директен линк към безплатния чат-бот за самообслужване.
Приложението е много удобно за ползване от потребителите, размерът му е само 10
МВ и може да бъде инсталирано за по-малко от минута на място в магазина след
съгласие от клиента.
-.-.-.-.-.-.-.-.-
Класацията „Топ 10 на
изплащане” подрежда най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа продукти,
според постъпилите молби за потребителски кредит за покупка на стоки на
изплащане от БНП Париба Лични Финанси. Тя може да се счита за показателна за
пазара у нас, тъй като компанията е сред лидерите в сектора на потребителско
кредитиране с пазарен дял от над 1/3 и предлага най-голямото портфолио от
специализирани потребителски кредити. Над 1.5 милиона души са ползвали
финансовите продукти на компанията. БНП Париба Лични Финанси разполага и с
най-голямата дистрибуционна мрежа в страната, чрез която предлага услугите си в
близо 2 500 обекта, включително собствена клонова мрежа от 45 търговски офиса в
цялата страна и контактен център.
Новото издание е базирано
на молбите за финансиране на стоки за първата половина на 2020 г. Почти 50% от
тях са за 10-те най-търсени стоки. Молбите бяха групирани по продукти,
преброени и анализирани и така бяха определени 10-те най-търсени групи продукти
у нас. По същия метод бяха изведени и най-търсените модели във всяка група.
Като „търсена” се определя стока, за която е получена молба за кредит.
Целта на „Топ 10 на
изплащане” от БНП Париба Лични Финанси е да информира клиентите и търговците
кои са най-популярните модели продукти и каква е тяхната средна продажна
стойност. Например топ моделът телевизор се описва по параметри като: цена,
размер на екрана, разделителна способност и др. С цел да бъде спазена бизнес
етиката, в класацията не се споменават марки.
БНП Париба Лични Финанси
съветва своите клиенти да кандидатстват за потребителски кредит само ако няма
да срещат трудности при погасяването на месечните си вноски. Това е част от
политиката за отговорно кредитиране, която компанията развива и прилага успешно.
Двадесет и първото
издание на класацията „Топ 10 на изплащане” от БНП Париба Лични Финанси ще бъде
през месец декември 2020 г.
Във връзка с новото
издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ изпълнителният директор на БНП
Париба Лични Финанси в България Жозе Салойо заяви: „Ковид-19 промени начина, по
който хората управляват парите си в няколко направления. На първо място,
българите станаха по-внимателни по отношение на бюджета си. Те отложиха някои
големи планове и се фокусираха върху дългосрочната финансова сигурност. Друга
важна тенденция е все по-широкото използване на дигитални канали и инструменти
на всеки етап от клиентското си пътуване с финансовите институции. Други големи
ползи от кризата са, че много хора повишиха финансовата си грамотност. Като
отговорна банка ние им помагаме да научат как да управляват разумно личните си
финанси и да бъдем съветник и заслужаващ доверие партньор при реализацията на
техните планове.“
Няма коментари:
Публикуване на коментар