Translate

събота, 11 април 2020 г.

Становище на БТПП


ДО


Г-Н БОЙКО БОРИСОВ
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Г-Н ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ

Г-ЖА МАРИАНА НИКОЛОВА
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА И ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА

Г-Н ЕМИЛ КАРАНИКОВ
МИНИСТЪР НА ИКОНОМИКАТА

Г-ЖА ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА
МИНИСТЪР НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО, ХРАНИТЕ И ГОРИТЕ



Относно: Проект на постановление на Министерския съвет за осигуряване на основни групи храни, произведени на територията на Република България в търговските обекти, представляващи вериги от магазини

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,

Българската търговско-промишлена палата /БТПП/ изразява своята подкрепа за законодателни инициативи, които ще съдействат за подобряване на условия за бизнес, особено в сегашната ситуация.
В тази насока, запознавайки се с проекта на горепосоченото постановление, изразяваме опасенията си, че чрез него вместо да се стимулира българското производство, то ще стане по-неконкурентоспособно, като ще се ограничи избора и на практика ще се блокират определени производители да продават продуктите си на търговските вериги въпреки, че са по конкурентноспособни и с по-добро съотношение цени-качество.
В така изложения проект на постановление, на търговските обекти /вериги/, продаващи храни, се налага по административен ред да обособят места за български храни, които да заемат минимум половината площ за всяка групи храни. Тези храни трябва да се купуват директно от производителите в съответната област на всеки магазин или до 200 км. от областния център. Тези изисквания са в категорично противоречие с основните принципи на пазарната икономика и законодателството на ЕС.
Не е случайно, че при проучването на затрудненията на бизнеса, проведено от наши експерти, с най-висок приоритет се посочи необходимостта от осигуряване на свободното придвижване на транспортните средства /т.н. зелени коридори/ и не случайно това беше важно за целия ЕС и съседните му страни, а не само за България.
Стратегическа политическа грешка ще бъде провеждането на мерки, които очевидно съдържат протекционистки уклон, с предвиденото приоритизиране /фаворизиране или налагане/ на стоки от нашата страна, очевидно за сметка на стоки от други страни членки на ЕС в нарушение на една от свободите – свободното движение на стоките /прилагаме извадка от становище на Сдружението за модерна търговия – приложено към настоящия документ както и становището на Национален браншови съюз на хлебарите и сладкарите,  Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, Съюз на пивоварите в България, Асоциация на производителите на рибни продукти- БГ ФИШ и Сдружение „Храни и напитки България/. Това ще бъде нарушение и на принципите на свободата на търговията, възприети от Световната търговска организация, по която се преценява наличието или не на пазарна икономика в дадена държава /това по отношение на пренебрегването на стоки от страни извън ЕС/. Да не забравяме, че това ще е повод други страни да наложат ответни мерки на българските стоки, а в последните години експортът е основния двигател на ръста на българската икономика.
Според БТПП предложеното постановление ще наложи по административен път  редица промени в работата на търговските вериги и техните доставки. Ще се наложи промяна на вече изградени отлично работещи именно в полза на потребителите, модели за управление на доставките, които могат да увеличат разходите а след тях и цените. С тях се забраняват действащи успешни бизнес модели, които оптимизират дейността, намаляват разходите и гарантират добър контрол, за да се постигнат по-ниски цени и високо качество на храните.
Обособяването на места за български храни – минимум 50% от общата площ ще доведе до сериозни затруднения за веригите. Те и към настоящия момент имат обособени щендери с продукти по „БДС“, продукти по стандарт „Стара планина“ и други, които са с гарантиран български произход. Предложените изменения ще доведат до изцяло преструктуриране на магазините и размествания на щендерите, което ще затрудни потребителите. Това ще е в противоречие с международните постижения на организацията за ECR /Efficient Consumer Response/, които помагат на  потребителя да  търси съответните продукти, ще губи повече време в магазините и ще е поставен под по-голям досег с други хора, особено непрепоръчително в сегашната ситуация.
Създава се впечатлението, че се цели вкарването на български стоки, които да се продават без да са спазени стриктните правила на търговските вериги за сертификация, защото тази процедура отнема време /около 6 месеца/, което във всички случаи надхвърля предполагаемия период на извънредното положение и обезсмисля това административно налагане на нови правила.
Голяма част от търговските вериги оперират чрез централен склад и по този начин разстоянието от 200 км. ще наруши така действащия модел на компанията. Например с направеното ограничение производители от Варна няма да могат да продават в София, която генерира 40% от БВП на страната и е основен пазар.
От своя страна, стимулирането и потребяването само на български продукти не гарантира, че производителите ще успеят да смогнат с поръчките от по-големи количества, а това ще измести кривата на търсене и предлагане и ще доведе до по-кратки или по-продължителни дефицити и увеличение на цените на продуктите за крайните потребители, което едва ли е желано от която и да е власт, особено в напрегнати ситуации като настоящата. Производителите ще трябва да насочат производството си изцяло към вътрешния пазар, а това ще рефлектира до неизпълнение на договори с чуждестранни контрагенти. По този начин тежестта ще се понесе изцяло от българските производители, които са добре познати на чуждите пазари, но те наново ще трябва да търсят пазари след кризата, при вече изградени канали към момента.
БТПП не препоръчва да се правят изменения и административно вмешателство в търговските отношения, които ще доведат до промени в един добре действащ модел, изграден между производителите на хранителни стоки и търговците. Сега е времето, когато веригите и магазините за хранителни стоки следва да насочат своите инвестиции към дигитални/дистанционни продажби на стоки, чрез изграждане на продуктови каталози, по подобие на този на GS1 България, и ще открият пътя за навлизането на българските стоки на електронните пазари, а не с дейности, свързани с преподреждане и закупуване на нови стелажи и щендери, чиито ефект няма да доведе до повече продажби на български стоки. Ако държавата иска да подкрепи българските стоки – най-правилния път е откриването и реализирането на програми, отварящи пътя им за електронните магазини и платформи за търговия.
Не на последно място, държим да подчертаем, че липсва оценка на въздействието към постановлението и как направените промени ще повлияят върху добре изградени търговски практики, каквито има в България.
БТПП остава на разположение със своя капацитет в изготвянето на законодателни промени, в посока за облекчаване на тежестта върху бизнеса, а не за вменяването на нови задължения за него, които са в противовес с европейското законодателство и установените международни търговски модели.

С уважение,

Цветан Симеонов,
Председател на УС на БТПП

Няма коментари:

Публикуване на коментар