Translate

вторник, 15 август 2017 г.

Потомка на Йордан Йовков с дебютен роман



Това е Йова Станкова, чиято първа книга "Галерия от светове" вече е на книжния ни пазар. Романът е писан по време на престоя й в Кейптаун, Южна Африка и е проява на женското възприемане на света. Книгата предизвиква интерес още с корицата си, илюстрирана с картина на един от най-известните ни художници - проф. Христо Стайков.
"Първоначално идеята ми беше да съчетая изкуството и свободата на твореца, като мечтано от мен място и мислено да се пренеса в този свят. Галерията се оказа това бездънно място на потенциал, и същевременно затворено като пространство и дори изолирано от останалия свят", разказва за начинанието си младата писателка Йова Станкова.
При официалното представяне на книгата проф. Цветана Хубенова квалифицира "Галерия от светове" като пост-пост модерен роман, който обаче излиза от рамката на понятието и дава началото на друг вид течение в съвременната литературата в България.
Самата авторка анонсира в резюмето, че произведението й е написано от жена за жена. Подчертава, че  като жена пише хаотично и емоционално опитвайки се да предаде чувствителност на героините, така че не само жените да съпреживеят  емоцията на героинята. "Дори е препоръчително четиво за господата, тъй като представям един аспект на женското мислене и същност, който никоя дама не би си признала дори пред приятелките, а още по-малко пред представителите на мъжкия пол", разяснява  
Любовта към писането може би не е случайна за Йова Станкова. Тя е потомка от рода на Йордан Йовков, като нейната прабаба е негова племенница.
"От разказите на баба ми Йова знам, че в техният род, по майчина линия  се среща доста често името Йордан, Йовко и Йова.  Аз също съм кръстена на баба ми Йова. Нейната майка , т.е. моята прабаба се е казвала  Пена и от баба ми знам, че са наричали Йордан Йовков вуйчо", разказва спомените си младия автор и допълва: "Сега, когато съм в България ми предстои  да изследвам по-задълбочено рода, за да знам точната  потомствена връзка с род, който води началото си от Жеравна. Въпреки това се радвам, че съм израснала като дете през летата  в  Добруджанския край и творчеството на Йордан Йовков ми е било много близко".
Животът на Йова от ранна детска възраст протича в Ангола, Африка, където посещава руско училище, по времето на гражданската война в страната. В онези години баща й е посланик в Ангола.  По-късно семейството й се прибира в България, а през 2001 година Йова завършва езиковата гимназия 125 СОУ „Професор Боян Пенев“, с преподаване на френски език. Същата година заминава за Мюнхен, където няколко години по-късно се дипломира  в  „Лудвиг Максимилиан Университет“ по специалностите: „Наука за религията“,  „Политология“ и „Руски език“. След дипломирането си заминава за Кейптаун, Южна Африка, където се отдава изцяло на писането на дебютния си роман.


Няма коментари:

Публикуване на коментар