Translate

сряда, 24 февруари 2016 г.

Националната здравна информационна система у нас трябва да стане факт до 2020 г.



В облака на е-здравеопазване ще бъдат развити няколко важни функции, сред които регистър на идентичността

Проведе се 11-та национална конференция по електронно здравеопазване на тема Национална платформа за е-здравеопазване – тенденции, стратегии и политики“. Тя традиционно се провежда от CT Media и Фондация „Електронно здравеопазване – България“, със съдействието на Парламентарна комисия по здравеопазването при 43 НС, МЗ, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, НЗОК, БЧК и БЛС.
По думите на председателя на Парламентарната комисия по здравеопазване
д-р Даниела Дариткова - общите стремежи за по-бързото въвеждане на електронно здравеопазване в цялостния му вид у нас е относително забавено.
-В Националната здравна стратегия е записано, сред заложените мерки, че изграждане на национална здравна информационна система трябва да е факт до 2020 г., че трябва да се направи електронен идентификатор, но какъв точно да бъде не е решено и, че концепцията за пръстов идентификатор за болнична хоспитализация все още не е представена подробно в здравната комисия, каза тя.
Д-р Дариткова подчерта, че винаги са считали за най-важно да се изгради интегрираната информационна система на НЗОК, която да е обвързана с останалите здравни структури в страната, за да има наистина електронно досие на пациента и гарантира доброто партньорство на законодателния орган, за да може всичко това да се случи в практиката до 2020 г.
По време на форума стана ясно, че ЕК, съгласно приет вече план, е предприела инициативи за масовото въвеждане на електронно здравеопазване в целия ЕС. Целта е до 2020 г. да се постигне, както по-широко разпространение на електронните здравни услуги, подкрепа на научните изследвания, развойни дейности,и иновации в областта на е-здравеопазване, а така също и по-голяма оперативна съвместимост между тях и да се пестят средства във време на нарастващ натиск върху здравните системи.
Стана ясно още, че ефективното прилагане на е-здравно досие може да подобри диагностицирането и проследяването на лечението, както и да доведе до намаляване на медицинските грешки.
Според Огнян Златев, ръководител на представителството на ЕК в България, неразбирането на електронното здравеопазване си остава пречка и въпреки очевидния напредък от прилагането на ИТ в здравеопазването, все още потенциалът им като трансформираща сила в областта не е осъзнат напълно.
Председателят на Фондация Електронно здравеопазване д-р Иван Костов припомни, че преди 13 г. е проведена първата конференция на тема е-здравеопазване и още тогава са били налице технологични решения, приложими в сектора здравеопазване. Той коментира, че у нас е налице една много добра свързаност с Интернет, но се наблюдава и едно изоставане най-вече при държавните и общинските болници в това направление.
Националната здравна информационна система (НЗИС) трябва да обхване всички участници в здравната система, а именно – лекари в ПИМ, СИМ, дентална и болнична помощ, лечебни заведения, здравни заведения, регионални здравни инспекции, всички структури на държавната администрация, аптеки и оптики, които да обменят данни в реално време.
Сред заложените цели в нея са: подобряване качеството на здравеопазване и на административните услуги, предлагани на българските граждани; съкращаване на времето за извършване на отделните операции в областта на здравеопазването; повишаване на ефективността при изразходване на финансови средства в МЗ, в това число разходи за профилактика и лечение, разходи за издръжка на администрацията, ИТ разходи и др..
Доц. д-р Иван Станев, директор на дирекция „Информационни и комуникационни политики в
здравеопазването“, в МЗ съобщи, че практически досега са направени много малко неща в тази насока - има доста хаотично събиране/събрани данни и няма добра интеграция.
-Хубавото е, че от началото на 2015 г. започна ревизия. Беше подготвена Стратегия за развитие на е-здравеопазването в България, която е в тясна връзка със Стратегия за развитие на здравеопазването в рамките на министерството и тя започва да се реализира. И като бюджет на МЗ, и като квалификация на ИТ кадрите, не можем да си позволим изграждане на собствена отделна система. Затова философията ни е да се насочим към присъединяване към облака на държавната администрация.
В облака на е-здравеопазване ще бъдат развити няколко важни функции, сред които и регистъра на идентичността. Със сигурност ще стъпим върху философията на е-управлението за реализация на електронна идентификация било в личните карти, било допълнително на друг носител, но със сигурност с централния регистър за идентификация. За въвеждане на е-идентификация в системата на здравеопазването не можем да си позволим да чакаме толкова много време (предното въвеждане на личните карти трая 7-8 години). Затова търсим втори алтернативен източник – действия с пръстови отпечатъци, а когато има проблеми с пръстовите отпечатъци, да се използва SMS идентификация, а на най-ниско информационно ниво там, където законът позволява - идентификация с потребителско име и парола, съобщи още той.
В рамките на година и половина трябва да бъдат проектирани и
изградени - ядрото, платформата, единният пациентски идентификатор, единните регистри, единната система за управление на финансовите потоци в здравеопазването, фармако-терапевтичната експертна система, портала за медицински електронни услуги, виртуален център за обучение на здравни специалисти, здравно-информационен портал, правна рамка, управление на проекта и др.
Втората фаза на разработката на НЗИС също обхваща период от година и половина,а крайната цел е НЗИС да заработи най-късно до 2020 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар