Най-значимата
от реформите на д-р Петър Москов без съмнение е разделянето на здравните
дейности, плащани от бюджета на НЗОК. Те са основен пакет (който ще е
общодостъпен и
безплатен за осигурените) и допълнителен пакет (за който ще се
чака или ще се доплаща) плюс спешен пакет (от който ще може да се възползват и
неосигурените). Мащабната промяна обаче се прави със семпли нормативни
корекции. В Закона за здравното осигуряване навсякъде, където пише „основен пакет
от здравни дейности", се добавя „и допълнителен". Същевременно, както
до момента, съдържанието на пакетите ще се определя със заповед на министъра.
Сега, когато пакетът е един, това е без особено значение. Става дума за
прословутата Наредба Ns40 от 2004 г., където промените са само в посока
дописване на нови и нови неща. Съвсем друго обаче ще е, когато пакетът трябва
да се раздели на две. Тогава решението на министъра ще е от огромно значение, с
един подпис той ще пренасочи пътя освен на хиляди съдби и на над 3 милиарда
лева годишно.
В
перспектива говорим за повече пари, отколкото е дългосрочната програма за
теглене на външен дълг, която опозицията шумно определи като празен чек за
Владислав Горанов. И с много по-малко известни параметри. Неслучайно ръководството
на МЗ отказва да конкретизира какво ще влезе в базовия пакет, неуморно
повтаряйки само, че там ще са социално най-значимите заболявания - тези, които
най-често предизвикват смъртност и трайна инвалидизация, както и майчиното и
детското здравеопазване. Само се дават обещания списъкът да бъде консултиран
със съсловните организации. Очевидно д-р Москов и екипът му искат парламентът
да гласува отделните здравни пакети като празни чекове, които да попълнят
впоследствие. Желанието им е разбираемо. Ако публикуват списъците в аванс, ще
предизвикат толкова големи брожения, че реформата по всяка вероятност ще
пропадне. Първи ще пропищят пациентите, чиито заболявания ще останат в листите
на чакащите. После медицинските съсловия, чиито специалности вече няма да са
финансов приоритет. Накрая и фармацевтичните корпорации ще си кажат думата.
Тук
не става дума за това дали с промените здравеопазването ще стане по-недостъпно.
Ако някой прочете Наредба №40 (355 страници), без да е наясно с
действителността, ще си каже, че българската система е най-социалната в света.
На практика обаче всички знаем, че голяма част от леченията се плащат или се
доплащат по един или друг начин. Става въпрос за това, че в ръцете на здравния
министър ще се концентрира огромна власт. И един господ знае как ще я
използва...
Temanews.com
Няма коментари:
Публикуване на коментар