Translate

четвъртък, 14 април 2011 г.

Д-р Петя Дакова , председател на сдружението на ОПЛ в Плевен-малко са незаети практики,предимно в отдалечените сел

-Какво е състоянието на ПИМП във вашия град, регион и изобщо в страната според вас?
-Имаме малко незаети практики, които са в отдалечени села и с всяка изминала година стават все по-непривлекателни за колегите. Специално в града няма колеги, които да са се отказали от практиките си. Пациентската листа се движи в един брой, от три-четири години така е стациониран, горе-долу постоянен, дори и в месеците на презапис на пациентите-юни и декември. По отношение на условията на работа не бих казала, че с нещо се подобряват. Това е мое лично мнение, но то се споделя и от колеги в разговори. Знаете, че регулативните стандарти често пъти, основно те са причина да ни са „вързани” ръцете и да става по-трудно изпълнението на нашите задължения спрямо пациентите ни. За мен те са един фактор, който не би могъл да подобрява качеството в нашата работа. Далеч съм от мисълта, че не трябва да има някаква регулация, но тогава когато се изчерпят нашите лимити би трябвало писмата-молби, за отпускане на допълнителни регулативни стандарти, които изпращаме по рамковия договор да се разглеждат действително така както е необходимо и да бъдат удовлетворявани, ако не в пълен размер, то поне частично. Иначе налага се ние да препращаме пациентите си. Така или иначе за първо тримесечие на тази година, специално за плевенска област,  не мога да кажа, че имаме рестрикция относно регулативните стандарти. Горе-долу запазени са във този вид от миналата година, когато бяха драстично намалени с 40 %. Въпросът е, че с този тип регулативни стандарти не може да обхванем така качествено и в такъв висок процент пациентите, които по закон трябва един път в годината да минат на профилактичен преглед. Знаете, че тази година се промени и пакета на самия профилактичния преглед. В него някои от нещата трябва да се правят като изследвания през две години, други през пет години така, че тази година като начало ние ще обхванем пациентите по възраст и ще го направим. Но от догодина мисля, че това вече ще бъде затруднение за нас, защото ще започнем да следим, кой през тази година е получил съответно пълният пакет профилактичен преглед, а догодина трябва да бъде без изследвания и т.н. Разбирате ли това е едно излишно натоварване. Аз лично бих казала, че пакета, който три години работихме с биохимията и мастния профил бе много добър и към него би могло за тази година да се прибавят само мамографиите, за жените в съответната възраст и PSA за мъжете. Но така или иначе наредбата е променена. Този обем на профилактичен преглед е факт. За тази година мисля че няма да има обърквания, но може би догодина ще имаме доста от дейностите, които така или иначе ще ни свалят от тази профилактика по такива едни подозрения, че може да дублираме това, което трябва да се прави не ежегодно, а през съответни години. По отношение на онкопацентите не мисля, че те ще затруднят нашата работа. По-скоро съм притеснена дали няма да се изчерпи лимитът за отпускане на лекарствата и това да бъде следващият момент, в който ние ОПЛ да бъдем виновните, без вина, спрямо тях и към пациентите с редки заболявания, чиито лекарства също ще бъдат прехвърлени към НЗОК. Но това е просто едно мое лично съмнение, защото знаете, че до миналата година, когато се отпускаха от Мз имаше проблеми. Дано наистина средствата стигнат до края на годината, защото ние практически няма да имаме възможност да направим нещо. Самото изписване на медикаментите, това е една техническа част, с която за тези 11 години ни вкараха в реформата така, че една рецепта повече или по-малко няма да претовари и да обремени работата на ОПЛ. Общо бумащината, която трябва да оформям е тази, която ни претоварва и от която ни остава съвсем малко време за да работим истинската медицина. Още веднъж искам да кажа дано средствата за лекарства са осигурени, за да не бъдем ние виновните, че тези пациенти не могат да си получат лекарствата.
-Вашето лично виждане относно перспективите пред ОПЛ? Ще продължавате ли вечно да сте свързани с НЗОК или по скоро ще се ориентирате към една по-частна практика?
-На този етап аз не виждам как ние ОПЛ може да излезем само като частно практикуващи лекари по много причини. Социалният статус на пациентите ни е такъв и така или иначе се налага и при изчерпване на лимита или след нас някои от нещата да се заплащат от тях така, че това ще стане трудно и няма да имат достъп до нас. Аз лично не го виждам като близка, скорошна  тенденция специално за ОПЛ. При нас точно заплащането на дейностите, които са в пакета, по договор с НЗОК, ще бъде трудно. Знаете в момента има криза, пациентите нямат пари и това за мен не е начин за разрешаване на проблема. И точно при нас би трябвало така както е голям пакетът с медицински дейности просто да се подобри заплащането, да се включат повече дейности, които здравната каса ни заплаща, а не пациента да си плаща за да има достъп до нас. Това е моето лично виждане. Знам, че не е изключено и появата на чисто частни практики при нас, но на този етап не виждам възможност как това би могло да стане масово. Знаете, че имаме няколко дейности, които са извън нашия пакет по наредбата и което заплащане не се поема от здравната каса. Това са дейности като вадене на медицинско, за което понякога той не е в състояние да го плати камо ли когато става въпрос за здравето му и т. н. Възможно е да не съм съвсем права във вижданията си, но здравеопазването е много скъпа услуга, но не мисля, че тя ще бъде извършена по-добре, когато пациента започне да заплаща за нея.
-Смятате ли че трудът на ОПЛ ще бъдат някога адекватно платен и като перспектива кога мислите, че това може да се случи във времето?
-Надявам се, но за съжаление с тези темпове, с които уж нещо се развива в здравната система от реформата вече 11 години, не съм оптимист, че това би могло да се случи през следваща година или две.
-Важността на комуникацията лекар – пациент как я отчитате?
-Тя е особено важна за нас като ОПЛ. Но има и пациенти, които не оценяват качествата на своя личен лекар и го сменят, защото примерно не е могъл да го посети у дома. Комуникацията е особен, важен елемент в самата работа на ОПЛ, за да достигнем до основния медицински проблем на всеки един пациент. Телефонната консултация, която ни се дава като право, е моментно решение на неговия проблем. Задължително е на следващия ден да се осъществи вече и личната среща с този пациент, за по-подробното изясняване на проблемите му, за да бъде и още по-адекватна медицинската помощ, която ще му осигурим.
-Замисляли ли сте се как, по какъв начин, по-добре да управлявате – мениджирате своята практика?
-Конкретно ще отговоря за себе си – да замисляла съм се. Но за съжаление с този начин на финансиране, с тези възможности, които имаме, по отношение на кабинетите си, лично моите са минимални. Разполагайки с 10 кв.м. просто каквото и да ми се иска друго да направя, да подобря, ако щете дори и някаква техника да закупя недостатъчното пространството не го позволява.
Мениджирането е в рамките на това финансиране, което получаваме за да може да посрещнем на първо време най-належащите нужди на своите пациенти, когато влязат в кабинета ни.

Няма коментари:

Публикуване на коментар