Translate

четвъртък, 24 октомври 2024 г.

Пивоварният бранш в ЕС създава милиони работни места и милиарди евро данъчни приходи

 

Биреният сектор е мощен двигател за европейската икономика, сочат данните от
последния доклад за приноса на индустрията към европейската икономика, представен от Пивоварите на Европа на специално събитие в Брюксел. Анализът на международната консултантска фирма Europe Economics показва, че пивоварният бранш създава милиони работни места по цялата верига на доставките, услугите и продажбите на бира, както и милиарди евро данъчни приходи за страните – членки на ЕС.

С днешна дата в Евросъюза оперират над 10 500 големи, средни, малки и микро пивоварни т.е. в абсолютно всяка държава на Стария континент се произвежда бира.

През 2022г. продажбите на бира през магазинната мрежа и заведенията в ЕС са достигнали в стойност 110 милиарда евро, като бирената индустрия е създала над 52 милиарда евро добавена стойност. От тях 14 милиарда евро са директно от бирените компании, 10 милиарда евро от сектора за доставки и 22 милиарда евро от сегментите на магазините и на ХоРеКа /хотели, ресторанти, кафенета/ и туризма.

Работните места по веригата на производство и продажби на пенливата напитка са над два милиона, което представлява около един процент от общата заетост в ЕС. От тях 118 000 са работните места директно в пивоварните предприятия,

217 000 - в сектора за доставки и най-вече в земеделието, където е основната суровинна база на индустрията. На 220 000 работни места възлиза индиректната заетост в магазинната мрежа, а секторът на туризма и заведенията бележи връх със забележителните 1,5 милиона заети и то най-вече млади хора. Всяко едно работно място в пивоварния бранш създава допълнителни 17 по веригата на доставчиците и дистрибуторите - фермерство, логистика и търговски обекти. 

У нас 2022/2023г. в производството, доставките и продажбите на бира трудовата
заетост е между 25 000 - 26 000 души. Ежегодно се отчита устойчивост на работните места, както
и стабилно нарастване на трудовите доходи на работещите в бирените компании. Средната заплата в бранша за тази година вече надхвърля 2600 лв., като в сравнение с м. г. има увеличение от 20%.

Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България /СПБ/, споделя:

-Удовлетворени сме да споделим, че отговорностите на работодателите от Съюза на пивоварите не се изчерпват само с ежегодното нарастване на трудовите възнаграждения, а и с много други ангажименти за развитие на човешкия капитал, социалната и екологична отговорност. Договореният със синдикатите браншов колективен трудов договор за 2024 – 2026 година, отново е разпрострян върху абсолютно всички 2170 работещи в бирената индустрия. Тази вече 14-годишна практика гарантира достойни условия на труд, заплащане, развитие и грижа за всеки работник и служител – от най-голямата пивоварна до най-малката.

Анализите на Europe Economics показват, че пивоварната индустрия в България през 2022г. е генерирала с 13% по-висока добавена стойност спрямо 2020г., достигайки 235 млн. евро - 86 млн. евро са от пивоварните компании, 68 млн. евро от веригата на доставките, 38 млн. евро от търговията през магазините и 43 милиона евро от туризъм и ресторантьорство.

През 2022г. приходите за бюджета от производството и продажбите на бира в страната са 176 мил. евро, в които значителен дял имат платените от пивоварните компании акцизи - 22%. С най-голям дял от 41% са ДДС постъпленията от продажбите на бира през магазинната мрежа и 17% от продажбите през заведенията.

Статистиката показва, че през 2022г. данъчните приходи от бирената индустрия общо във всички страни – членки на ЕС, надхвърлят 40 милиарда евро. Този впечатляващ фискален принос включва 7 милиарда евро от акцизи и 12,5 милиарда евро от ДДС върху бирата, консумирана в заведенията. Допълнителни 14 милиарда евро идват от други корпоративни данъци и осигуровки, най-вече от заетите в обектите на ХоРеКа милион и половина души.

Въпреки икономическия натиск от нарастващите производствени разходи, които заради кризите през последните години са се увеличили с 25% спрямо 2019г., бирената индустрия продължава да въвежда иновации, да разширява избора на марки, стилове и вкусове. Сегментът на безалкохолните бири силно се разраства заради все по-голямото внимание на потребителите към здравословния начин на живот. Предлагането на нискоалкохолни и безалкохолни пива перфектно се съчетава с активните образователни кампании и ангажименти на бирената индустрия за отговорна консумация, прозрачна и точна информация към консуматорите.

Докладът на Europe Econimics отбелязва и мащабния принос на европейските пивоварни за екологосъобразно производство, устойчивост, въвеждане на практиките на кръговата икономика. Тези подходи се определят и като силни двигатели за бъдещите иновации и конкурентоспособност на индустрията. Ето защо стимулирането на растежа на пивоварния сектор с позитивна и подкрепяща регулаторна среда ще има определяща роля за неговото развитие и добавена стойност към местните общности и европейската икономика.

 

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар