Проучване на фондация
BCause на дарителските нагласи сред българите в чужбина показва много висок дял
на хората, които определят себе си като дарители - общо 85%, което е над два
пъти повече от дела на даряващите в България. Проучването е проведено специално
за българската конференция, част от Глобалния дарителски симпозиум,
организирана от мрежата-организации CAF International, на която Фондация BCause
е член. То е проведено през септември – октомври 2021.
Висок е и делът на хората, даряващи в / за България – общо 72%, но само малка част от тях се ограничават само до български каузи – повече от половината дарители имат любими каузи в повече от една държава. Сънародниците ни даряват най-често директно по сметките на различни организации, използват възможностите на глобални платформи, особено Фейсбук и глобални платежни инструменти, по-рядко – на български онлайн платформи за набиране на средства. Те много рядко се възползват от данъчните облекчения за дарение в страната, в която плащат данъци, когато даряват за България и според тях даряването им през граница все още не нито лесно, нито евтино /заради транзакционни и валутни такси/.
Проучването показва още, че българите в чужбина даряват преди всичко по емоционални подбуди, за тях са важни убедителността и прозрачното отчитане на постигнатите резултати, както и това да познават организацията, набираща средствата. От друга страна, непознаването на много организации и регулацията им в България и произтичащите от това недоверие и страх от злоупотреби са основният мотив за въздържане от дарителство.
Най-популярни сред даряващите българи са кампаниите на болни хора /49%/, следват ги кампаниите на познати организации /36%/ – анкетираните са посочили 70 организации поименно, които са им известни, най-често споменавани са Майко мила/Оле мале, фондация BCause /организатор на анкетата/, Български червен кръст и британската Ангели за България.
Проучването показва влияние на средата, където „всички хора даряват“ върху формирането на дарителско поведение – хората споделят, че доброволстват редовно, а децата са възпитавани в тези ценности от училище.
---------
Методология на проучването:
Използваният метод за
събиране на данни е количествена онлайн анкета разпратена до българи, живеещи в
чужбина. Изследването се състои от 10 въпроса, които се отнасят до дарителските
практики и нагласи на българите в чужбина и 4 социо-демографски въпроса. То е
програмирано и реализирано чрез платформата Google Forms. Общият брой
респонденти, попълнили цялата анкета е 244.
Няма коментари:
Публикуване на коментар