Резултатът ще е
повишаване на доходите и стандарта на живот на хората и повече приходи в
бюджета. Това показват резултатите от анкета, проведена сред членовете на
Сдружението за модерна търговия /СМТ/* Billa, dm, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage и T MARKET. Основните предизвикателства пред пазара на труда, посочени от
участниците са: ограниченията при полагане на извънреден труд, невъзможността
за почасово наемане на служители, липсата на гъвкави възможности за формиране
на трудовото възнаграждение, ограниченията за сключване на срочни трудови
договори, административните затруднения при дуалното обучение и тежкият процес
за въвеждане на нови професии в страната.
Тези ограничения сковават
взаимоотношенията между работодателите и хората, които биха искали да ги моделират
така че да са удобни и за бизнес модела на фирмата, и за личния живот на
човека. В резултат на това, много възможности за работа не се реализират, от
което губят и хората, и икономиката. Други пък се реализират в сивия сектор,
тъй като няма адекватна законова форма да бъдат реализирани легално, от което бюджетът
на страната търпи загуби.
Според актуални данни на
Евростат, едва 0,6% от хората у нас работят повече от 49 часа седмично, което е
много по-ниско от средните за ЕС 5,5%. Експерти от веригите коментират, че това
число е нереалистично и доказва, че в България извънреден труд се полага
нерегламентирано, което ощетява бюджета. Освен това представлява нелоялна
конкуренция спрямо компаниите, които спазват правилата и отчитат и заплащат
коректно отработеното от служителите си.
Тази ситуация може да
бъде разрешена с отпадане на ограничението за полагане и планиране на
извънреден труд. Друг вариант според експертите на СМТ е да се увеличи обхватът
на предвидените в КТ изключения. Възможно решение е и да се променят
ограниченията за извънреден труд като продължителността му не може да надвишава
30 часа дневен или 20 часа нощен труд през 1 календарен месец; 6 часа дневен
или 4 часа нощен труд през 1 календарна седмица или 3 часа дневен или 2 часа
нощен труд през 2 последователни работни дни.
Членовете на СМТ искат да
се използва доказано международно ноу-хау от компаниите майки и прилагане в
България на международно доказани електронни системи за планиране и отчетност
на работното време до минута.
Те подчртават, че са
необходими и промени в Кодекса на труда, които да предоставят по-голяма
гъвкавост на бизнеса при определяне на трудовите възнаграждения, за да стимулират
добрите и амбициозни служители чрез повишване на вътрешната конкуренция, а така
също и да позволят на един човек да сключва няколко трудови договора /вкл. и срочни/
при ясно дефиниран ангажимент към работодателите.
Според участниците в
анкетата, почасовото договаряне е модерна форма, която дава повече възможности
и на служителите, и на компаниите. Към момента работодателите у нас нямат
възможност да наемат хора почасово, което е разпространена практика в страните
от ЕС и дава възможност на хората да съчетават няколко трудови ангажимента. В същото
време, в България се полага такъв тип труд. Хиляди хора съчетават няколко
работи като често за допълнителните си ангажименти получават заплащане „на
ръка“. Това ощетява работника, който не може да се ползва от социалните
придобивки за положения труд. Ощетен е и бюджетът на страната, който не
получава дължимите данъци и осигуровки.
Отново с цел предоставяне
на по-добри услуги и повишаване на клиентското изживяване са свързани и някои
конкретни предложения за въвеждане на нови професии в България. Така например това
е професията „дрогерист“ или „консултант козметични, парфюмерийни и биологични
продукти и битова химия“, за чието въвеждане работи dm България през последните две години.
Според експертите на СМТ въвеждането
на дуалното обучение е огромна стъпка за справяне с предизвикателствата пред
пазара на труда и за подготовка на кадри, които отговарят на нуждите на
бизнеса. За съжаление, според участниците в анкетата, в системата има редица
ограничения, които затрудняват ефективното ѝ прилагане.
Всички тези затруднения
могат да бъдат преодолени чрез премахване на посочените рестрикции и
ограничения.Приемането на предложенията на членовете на СМТ за промени в
трудовото законодателство би довело до по-голяма гъвкавост на пазара на труда,
до повече възможности за повишаване на доходите на хората, до изсветляване на
икономиката и като цяло до превръщането на България в по-модерна държава.
Например в dm България са били провеждани обучения за грижа за косата, грижа за
лицето, декоративна козметика, биохрани и собствените марки на компанията, в T MARKET – за плодове и зеленчуци, а в Mr. Bricolage – за различни сектори от асортимента за
домашните майстори и т. н.
На мениджърско ниво през
изминалата година също бяха проведени обучения. Например в T MARKET инвестираха в повишаване на знанията за управление на промените и
работа със специализиран софтуер. В Lidl бяха проведени курсове за управление на хора и проекти и за повишаване
на езиковите умения. В Kaufland и Billa също бяха организирани езикови курсове и обучения в сферата на т.нар. „Soft Skills” – комуникация, управление на проекти, преговори, лидерство, креативност,
разрешаване на конфликти и управление на времето. В dm залагаха на личностното развитие на
мениджърите и затова бяха организирани семинари по себепознание, баланс
личен-професионален живот и стрес-антистрес.
Част от добрите практики,
които международните вериги внесоха с навлизането си в България е да осигуряват
добри условия за труд на хората. През последните 12 месеца участниците в
анкетата са инвестирали повече от 2 милиона лева в подобряване на условията на
труд. В T MARKET бяха сменени униформите и беше подобрена системата за поддържане на
облеклото. Освен това бяха осигурени по-комфортни столове за служителите на
касите и беше въведена система за прецизно отчитане на работното време.
Lidl модернизира
оборудването, с което работят хората във филиалите като инвестира също и в ново
работно облекло. Освен това, от няколко години новооткритите магазини на
веригата са с нова концепция, която освен допълнителни улеснения за клиентите,
се фокусира върху по-добри условия за служителите.
dm България също има нов офис в модерна бизнес сграда. В него са обособени
кътове за почивка, библиотека и релакс зони. През последните две години огромна
част от инвестициите на компанията в страната са насочени към модернизиране на
магазините, където служителите могат да се възползват от социални помещения за
отдих.
Филиалите на Kaufland също бяха модернизирани според последните изисквания за комфорт.
Компанията осигурява и транспорт на служителите в Централния си склад,
разположен близо до Пловдив. Там беше изградена и кантина за хранене, от която
се възползват няколко стотин служители.
Магазините на Mr. Bricolage вече са с по-добра вентилация, повече светлина и са оборудвани с нова
подемна и дървообработваща техника. Освен това компанията има и нов, по-модерен
централен офис.
Участниците в анкетата
изтъкнаха, че за да бъде изградена лоялност сред служителите е необходимо те да
имат конкурентно заплащане, добри условия на труд, възможност за кариерно
развитие и повишаване на професионалната и личностна квалификация и
работодателят да им осигури допълнителни социални придобивки. Затова и
различните „бонуси“ са важна част от политиката по отношение на човешките
ресурси на веригите.
Lidl България допринася за по-пълноценния начин на
живот на своите служители като се стреми да ги подкрепя във важните за тях
моменти. Компанията е първият ритейлър, който обяви трети официален почивен ден
за всички свои служители в търговската мрежа. От 2020 г. освен на Коледа и Нова
година, служителите в магазините на Lidl вече ще почиват и на Великден. В
допълнение веригата предоставя на своите служители отпуск за рожден ден,
юбилеен бонус, еднократна помощ и подарък при раждане на дете и всяка година организира
тиймбилдинги. Хората в Lidl могат да се възползват и от ваучери за храна,
допълнително здравно застраховане, безплатни кафе, чай и вода и транспорт до
централния офис и логистичните центрове.
В Mr. Bricolage също предоставят ваучери за храна и допълнителна здравна застраховка.
Освен това компанията дава на служителите си 10 % отстъпка при пазаруване в
магазините ѝ, Великденски и Коледни добавки; подпомагане при нужда и преференциални
условия при други търговци и банки.
Kaufland пък се грижи за здравето на служителите като
им предоставя карти за фитнес и допълнително здравно осигуряване. Освен това
компанията организира всеки месец „плодов ден“ и семинари за здравословен начин
на живот. Има и ваучери за храна и намаления за служителите в партньорски
фирми.
Здравословният начин на
живот е важен и за dm
България. Затова компанията има редица инициативи в подкрепа на здравословното
хранене, от които могат да се възползват всички служители. Освен това, dm подкрепя и екологичният начин на живот и
стимулира хората да се откажат от личните автомобили като им осигурява
транспорт до работното място и карти за градски транспорт. Компанията
предоставя на служителите си и безплатни чай, кафе, вода, плодове и юбилеен
бонус.
Резултатите от анкета
показват, че големите вериги са много добри работодатели, които осигуряват
отлични условия на труд, социални придобивки и огромни възможности за кариерно
развитие на служителите си в международни компании. Те са полезни за икономиката
на страната, тъй като допринасят за развитието на пазара на труда и за
подобряване на бизнес средата.
Във връзка с резултатите
от анкетата Йордан Матеев, изпълнителен директор на СМТ, заяви: „Членовете на
нашето сдружение са сред най-големите работодатели в страната с над 23 000
служители като всички те се осигуряват на пълните си заплати, които са
по-високи от средните за сектора. Компаниите в СМТ разполагат с огромна
експертиза и познават добрите международни практики в областта на човешките ресурси
и затова ние активно участваме в дебата за промени в трудовото законодателство.
Нашите експерти са разработили компетентни становища, които сме представили и
аргументирали. Според нас приемането на предложените мерки би имало бърз
положителен ефект върху пазара на труда и би допринесло за чувствително
подобряване на бизнес средата в България, което е от полза както за държавата,
така и за бизнеса и за хората.“
--------
*Участниците в анкетата
на СМТ са сред най-големите работодатели у нас с почти 17 000 служители.
Само за изминалата година те са назначили близо 1 600 нови служители и са
инвестирали повече от 3 милиона лева в обучения и подобряване на условията на
труд.
Като едни от най-големите
работодатели в България, търговските вериги инвестират огромни средства за
повишаване на квалификацията на своите служители. От една страна, така се
подобрява ефективността на бизнеса, а от друга, добре обучените служители могат
да предоставят много по-добро обслужване и клиентско изживяване, от което
печелят потребителите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар