55% от хората с психичноздравни проблеми не успяват да се върнат на работа въпреки че правят опит, според европейско проучване от 2011 г. От тези пък, които се връщат, 68% заемат по-ниска позиция и имат по-ниско заплащане в сравнение с предишната си работа.
Около 38,2 процента от населението на ЕС някога през живота си са преживели психично заболяване, сочи още проучването. 14% от тях са били с тревожни разстройства, 7% с безсъние, 6,9% с депресивни разстройства, 6,3% – с психосоматични разстройства, над 4% са злоупотребявали с алкохол или вещества.
5% от младите хора (до 18 г.) са с хиперактивност и нарушение на вниманието, а от 1% до 30% процента (в най-горната възрастова група) се падат на деменцията.
Стресът на работното място е едновременно личен и фирмен проблем. В съвременната развиваща се икономика условията, водещи до проблеми със стреса, нарастват в глобален мащаб. Съгласно Рамковата директива на ЕС по здравето и безопасността и националното законодателство стресорите и техните последици са предотвратими и могат да се отрегулират от работещия и неговия работодател съвместно и в съгласие с личните и общите интереси. Работодателят е длъжен и е в негов интерес да предприеме всички предпазни мерки работниците да не се разболяват в резултат на работата си.
Рисковете от стрес на работното място възникват при нарушено съответствие между компетентността и възможностите на индивида и трудовите му задължения, при конфликти между личните роли в труда и извън него и при липса на достатъчна степен на контрол върху работата и личния живот.
Категории стресори и условия, създаващи
опасност за възникване на прекомерен стрес*
Категория
стресор
|
Условия,
свързани с опасност
|
ХАРАКТЕР НА РАБОТАТА
|
|
1. Организационна култура и функция
|
· Лоша комуникация. Липса на възможност за
гласно изразяване на проблеми и оплаквания;
· Ниско ниво на подкрепа за решаване на
проблеми и лично развитие. Присъствие на практика на „порицание/критикуване”,
когато нещата вървят зле, отричане на потенциалните проблеми;
· Неясни организационни задачи.
|
2. Роля в организацията
|
· Неяснота на ролите и изискванията. Липса на
ясно описание на длъжностните задължения;
· Неяснота по отношение на необходимата
квалификация за конкретното работно място.
· Конфликт на ролите в организацията.
Персоналът има усещането, че работата изисква от тях противоречиво поведение;
· Отговорност за хора;
· Непълноценност на ролята. Много
отговорности, но ограничена оторизация, власт или капацитет за вземане на решения
и възлагане на задачи;
|
3. Развитие на кариерата
|
· Застой и несигурност на кариерата;
· Недооценяване или свръхоценяване;
· Лошо заплащане;
· Несигурност на работата, непостоянство на
служебната позиция, страх от уволнение;
· Ниска социална значимост на работата.
|
4. Свобода на вземане на решение/контрол
|
· Слабо участие във вземане на решения;
· Ограничена свобода за вземане на решения,
организиране на работата и общо на личната инициатива;
· Липса на възможност за личен контрол по
пътя на съучастие;
· Липса на контрол, признание на приноса за
крайния продукт на труда и възнаграждение за добро изпълнение на трудовите
задачи;
· Свръхконтрол.
|
5. Междуличностни отношения на работното
място
|
· Социална и физическа изолация;
· Лоши взаимоотношения с началниците;
· Лоши взаимоотношения с другите работещи;
междуличностни конфликти;
· Липса на социална подкрепа, не-сътрудничещи
и не-подкрепящи началници, колеги или подчинени;
· Несгоди поради предразсъдъци на възрастова,
полова, расова, етническа или религиозна основа.
|
6. Съгласуване “дом – работа”
|
· Дисбаланс между изискванията на работата и
тези на живота извън работното място (конфликт на ежедневните роли);
· Конфликтни изисквания в работата и в дома;
· Лоша подкрепа в дома;
· Двойствени проблеми на кариерата.
|
СЪДЪРЖАНИЕ НА РАБОТАТА
|
|
7. Работна среда и екипировка
|
· Проблеми с надеждността, наличността,
съответствието и поддръжката или екипировката и съоръженията;
· Неприятна или опасна физическа работна
среда.
|
8. Дизайн на трудовата задача
|
· Досадна и повтаряща се работа: липса на
разнообразни или кратки работни цикли;
· Фрагментирана или безсмислена работа;
· Липса на възможност за ефективно използване
на личните таланти и умения;
· Висока несигурност;
· Липса на възможност за повишаване на
квалификацията - твърде малко, но и прекалено много обучение;
· Високи изисквания към вниманието. Потенциална
опасност малки грешки или моментна липса на внимание да доведат до сериозни и
дори катастрофални последици;
· Влизащи в конфликт изисквания;
· Недостигащи ресурси.
|
9. Работно натоварване/работен ритъм
|
· Претоварване - неадекватно време за
завършване на трудовата задача, водещо до лична и на възложителите неудовлетвореност;
· Непълноценно използване - твърде малко
работа;
· Липса на контрол върху ритъма;
· Високи нива на спешност.
|
10. Работен график
|
· Сменна работа;
· Непредвидими часове. Очакване, че е нормално
персоналът да работи извънредно или да си взема работа за вкъщи;
· Дълъг или несоциален работен ден;
· Твърди работни графици.
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар