Translate

понеделник, 9 октомври 2017 г.

10 октомври - Световен ден на психичното здраве с тема - „Психично здраве на работното място”



55% от хората с психичноздравни проблеми не успяват да се върнат на работа въпреки че правят опит, според европейско проучване от 2011 г. От тези пък, които се връщат, 68% заемат по-ниска позиция и имат по-ниско заплащане в сравнение с предишната си работа.
Около 38,2 процента от населението на ЕС някога през живота си са преживели психично заболяване, сочи още проучването. 14% от тях са били с тревожни разстройства, 7% с безсъние, 6,9% с депресивни разстройства, 6,3% – с психосоматични разстройства, над 4% са злоупотребявали с алкохол или вещества.
5% от младите хора (до 18 г.) са с хиперактивност и нарушение на вниманието, а от 1% до 30% процента (в най-горната възрастова група) се падат на деменцията.
Стресът на работното място е едновременно личен и фирмен проблем. В съвременната развиваща се икономика условията, водещи до проблеми със стреса, нарастват в глобален мащаб. Съгласно Рамковата директива на ЕС по здравето и безопасността и националното законодателство стресорите и техните последици са предотвратими и могат да се отрегулират от работещия и неговия работодател съвместно и в съгласие с личните и общите интереси. Работодателят е длъжен и е в негов интерес да предприеме всички предпазни мерки работниците да не се разболяват в резултат на работата си.
Рисковете от стрес на работното място възникват при нарушено съответствие между компетентността и възможностите на индивида и трудовите му задължения, при конфликти между личните роли в труда и извън него и при липса на достатъчна степен на контрол върху работата и личния живот.

Категории стресори и условия, създаващи опасност за възникване на прекомерен стрес*

Категория стресор
Условия, свързани с опасност
ХАРАКТЕР НА РАБОТАТА
1. Организационна култура и функция
·       Лоша комуникация. Липса на възможност за гласно изразяване на проблеми и оплаквания;
·       Ниско ниво на подкрепа за решаване на проблеми и лично развитие. Присъствие на практика на „порицание/критикуване”, когато нещата вървят зле, отричане на потенциалните проблеми;
·       Неясни организационни задачи.
2. Роля в организацията
·       Неяснота на ролите и изискванията. Липса на ясно описание на длъжностните задължения;
·       Неяснота по отношение на необходимата квалификация за конкретното работно място.
·       Конфликт на ролите в организацията. Персоналът има усещането, че работата изисква от тях противоречиво поведение;
·       Отговорност за хора;
·       Непълноценност на ролята. Много отговорности, но ограничена оторизация, власт или капацитет за вземане на решения и възлагане на задачи;
3. Развитие на кариерата
·       Застой и несигурност на кариерата;
·       Недооценяване или свръхоценяване;
·       Лошо заплащане;
·       Несигурност на работата, непостоянство на служебната позиция, страх от уволнение;
·       Ниска социална значимост на работата.
4. Свобода на вземане на решение/контрол
·       Слабо участие във вземане на решения;
·       Ограничена свобода за вземане на решения, организиране на работата и общо на личната инициатива;
·       Липса на възможност за личен контрол по пътя на съучастие;
·       Липса на контрол, признание на приноса за крайния продукт на труда и възнаграждение за добро изпълнение на трудовите задачи;
·       Свръхконтрол.
5. Междуличностни отношения на работното място
·       Социална и физическа изолация;
·       Лоши взаимоотношения с началниците;
·       Лоши взаимоотношения с другите работещи; междуличностни конфликти;
·       Липса на социална подкрепа, не-сътрудничещи и не-подкрепящи началници, колеги или подчинени;
·       Несгоди поради предразсъдъци на възрастова, полова, расова, етническа или религиозна основа.
6. Съгласуване “дом – работа”
·       Дисбаланс между изискванията на работата и тези на живота извън работното място (конфликт на ежедневните роли);
·       Конфликтни изисквания в работата и в дома;
·       Лоша подкрепа в дома;
·       Двойствени проблеми на кариерата.
СЪДЪРЖАНИЕ НА РАБОТАТА
7. Работна среда и екипировка
·       Проблеми с надеждността, наличността, съответствието и поддръжката или екипировката и съоръженията;
·       Неприятна или опасна физическа работна среда.
8. Дизайн на трудовата задача
·       Досадна и повтаряща се работа: липса на разнообразни или кратки работни цикли;
·       Фрагментирана или безсмислена работа;
·       Липса на възможност за ефективно използване на личните таланти и умения;
·       Висока несигурност;
·       Липса на възможност за повишаване на квалификацията - твърде малко, но и прекалено много обучение;
·       Високи изисквания към вниманието. Потенциална опасност малки грешки или моментна липса на внимание да доведат до сериозни и дори катастрофални последици;
·       Влизащи в конфликт изисквания;
·       Недостигащи ресурси.
9. Работно натоварване/работен ритъм
·       Претоварване - неадекватно време за завършване на трудовата задача, водещо до лична и на възложителите неудовлетвореност;
·       Непълноценно използване - твърде малко работа;
·       Липса на контрол върху ритъма;
·       Високи нива на спешност.
10. Работен график
·       Сменна работа;
·       Непредвидими часове. Очакване, че е нормално персоналът да работи извънредно или да си взема работа за вкъщи;
·       Дълъг или несоциален работен ден;
·       Твърди работни графици.

Няма коментари:

Публикуване на коментар