55% от хората с психичноздравни проблеми не успяват да се върнат на работа въпреки че правят опит, според европейско проучване от 2011 г. От тези пък, които се връщат, 68% заемат по-ниска позиция и имат по-ниско заплащане в сравнение с предишната си работа.
Около 38,2 процента от населението на ЕС някога през живота си са преживели психично заболяване, сочи още проучването. 14% от тях са били с тревожни разстройства, 7% с безсъние, 6,9% с депресивни разстройства, 6,3% – с психосоматични разстройства, над 4% са злоупотребявали с алкохол или вещества.
5% от младите хора (до 18 г.) са с хиперактивност и нарушение на вниманието, а от 1% до 30% процента (в най-горната възрастова група) се падат на деменцията.
Стресът на работното място е едновременно личен и фирмен проблем. В съвременната развиваща се икономика условията, водещи до проблеми със стреса, нарастват в глобален мащаб. Съгласно Рамковата директива на ЕС по здравето и безопасността и националното законодателство стресорите и техните последици са предотвратими и могат да се отрегулират от работещия и неговия работодател съвместно и в съгласие с личните и общите интереси. Работодателят е длъжен и е в негов интерес да предприеме всички предпазни мерки работниците да не се разболяват в резултат на работата си.
Рисковете от стрес на работното място възникват при нарушено съответствие между компетентността и възможностите на индивида и трудовите му задължения, при конфликти между личните роли в труда и извън него и при липса на достатъчна степен на контрол върху работата и личния живот.
Категории стресори и условия, създаващи
опасност за възникване на прекомерен стрес*
| 
   
Категория
  стресор 
 | 
  
   
Условия,
  свързани с опасност 
 | 
 
| 
   
ХАРАКТЕР НА РАБОТАТА 
 | 
 |
| 
   
1. Организационна култура и функция 
 | 
  
   
·       Лоша комуникация. Липса на възможност за
  гласно изразяване на проблеми и оплаквания;  
·       Ниско ниво на подкрепа за решаване на
  проблеми и лично развитие. Присъствие на практика на „порицание/критикуване”,
  когато нещата вървят зле, отричане на потенциалните проблеми; 
·       Неясни организационни задачи.  
 | 
 
| 
   
2. Роля в организацията 
 | 
  
   
·       Неяснота на ролите и изискванията. Липса на
  ясно описание на длъжностните задължения; 
·       Неяснота по отношение на необходимата
  квалификация за конкретното работно място.  
·       Конфликт на ролите в организацията.
  Персоналът има усещането, че работата изисква от тях противоречиво поведение; 
·       Отговорност за хора; 
·       Непълноценност на ролята. Много
  отговорности, но ограничена оторизация, власт или капацитет за вземане на решения
  и възлагане на задачи;  
 | 
 
| 
   
3. Развитие на кариерата 
 | 
  
   
·       Застой и несигурност на кариерата;  
·       Недооценяване или свръхоценяване;  
·       Лошо заплащане;  
·       Несигурност на работата, непостоянство на
  служебната позиция, страх от уволнение;  
·       Ниска социална значимост на работата.  
 | 
 
| 
   
4. Свобода на вземане на решение/контрол 
 | 
  
   
·       Слабо участие във вземане на решения;  
·       Ограничена свобода за вземане на решения,
  организиране на работата и общо на личната инициатива;  
·       Липса на възможност за личен контрол по
  пътя на съучастие;  
·       Липса на контрол, признание на приноса за
  крайния продукт на труда и възнаграждение за добро изпълнение на трудовите
  задачи;  
·       Свръхконтрол.  
 | 
 
| 
   
5. Междуличностни отношения на работното
  място 
 | 
  
   
·       Социална и физическа изолация;  
·       Лоши взаимоотношения с началниците;  
·       Лоши взаимоотношения с другите работещи;
  междуличностни конфликти;  
·       Липса на социална подкрепа, не-сътрудничещи
  и не-подкрепящи началници, колеги или подчинени;  
·       Несгоди поради предразсъдъци на възрастова,
  полова, расова, етническа или религиозна основа.  
 | 
 
| 
   
6. Съгласуване “дом – работа” 
 | 
  
   
·       Дисбаланс между изискванията на работата и
  тези на живота извън работното място (конфликт на ежедневните роли);  
·       Конфликтни изисквания в работата и в дома;  
·       Лоша подкрепа в дома;  
·       Двойствени проблеми на кариерата.  
 | 
 
| 
   
СЪДЪРЖАНИЕ НА РАБОТАТА 
 | 
 |
| 
   
7. Работна среда и екипировка 
 | 
  
   
·       Проблеми с надеждността, наличността,
  съответствието и поддръжката или екипировката и съоръженията;  
·       Неприятна или опасна физическа работна
  среда.  
 | 
 
| 
   
8. Дизайн на трудовата задача 
 | 
  
   
·       Досадна и повтаряща се работа: липса на
  разнообразни или кратки работни цикли;  
·       Фрагментирана или безсмислена работа;  
·       Липса на възможност за ефективно използване
  на личните таланти и умения;  
·       Висока несигурност; 
·       Липса на възможност за повишаване на
  квалификацията - твърде малко, но и прекалено много обучение;  
·       Високи изисквания към вниманието. Потенциална
  опасност малки грешки или моментна липса на внимание да доведат до сериозни и
  дори катастрофални последици;  
·       Влизащи в конфликт изисквания;  
·       Недостигащи ресурси.  
 | 
 
| 
   
9. Работно натоварване/работен ритъм 
 | 
  
   
·       Претоварване - неадекватно време за
  завършване на трудовата задача, водещо до лична и на възложителите неудовлетвореност;
   
·       Непълноценно използване - твърде малко
  работа; 
·       Липса на контрол върху ритъма; 
·       Високи нива на спешност. 
 | 
 
| 
   
10. Работен график 
 | 
  
   
·       Сменна работа; 
·       Непредвидими часове. Очакване, че е нормално
  персоналът да работи извънредно или да си взема работа за вкъщи; 
·       Дълъг или несоциален работен ден;  
·       Твърди работни графици.  
 | 
 

Няма коментари:
Публикуване на коментар