Инициативата на българската
марка очила KWIAT, реализирана с подкрепата на МЗ, МОН и повече от 150 оптики и медицински
центрове в страната, цели да популяризира
необходимостта от редовна профилактика на детското зрение и да даде възможност в рамките на септември и октомври деца и младежи, на възраст от 6 до 18 г., да преминат безплатен скрининг на очите.
необходимостта от редовна профилактика на детското зрение и да даде възможност в рамките на септември и октомври деца и младежи, на възраст от 6 до 18 г., да преминат безплатен скрининг на очите.
„Кампанията се провежда за трета поредна
година, но за първи път в такъв сериозен мащаб - обхвана над 2% от учениците в
страната и постига толкова значими резултати. Освен реално установените
проблеми със зрението при конкретни деца, в голяма степен се повиши
информираността на родители и учители относно здравето на детските очи. В
голяма степен успехът на кампанията зависеше от инициативността на хората по
места и с радост мога да кажа, че тази инициативност беше много висока,”
споделя г-н Павел Цветков, управител на KWIAT и инициатор на кампанията.
Най-висока активност в
рамките на кампанията е регистрирана в градовете: София, Пловдив, Плевен,
Бургас, Варна, Русе, Стара Загора и Пазарджик, като информация за състоянието
на детското зрение е събирана чрез онлайн анкета - www.kwiat.bg и в част от оптиките. Резултатите от нея показват, че повече от
половината от 1227-те деца (56.7% или 686 деца) никога не са били на очен
преглед при специалист, 35% имат потенциални проблеми със зрението
(късогледство, далекогледство или астигматизъм) и е препоръчително посещение
при офталмолог, а 15% имат изписани очила и над половината от тях декларират,
че не ги носят.
Данните показват още, че 67%
от децата не носят слънчеви очила с UV защита.
62% от тях прекарват повече от 2 часа ежедневно гледайки в електронни устройства
- компютър, телефон, таблет, телевизор), 11.3% дори по повече от 5 часа всеки
ден, а малко под 2% не използват компютър и други устройства с екран.
Специалистите смятат, че проблемите
със зрението при децата ще стават все по-актуални предвид сериозното навлизане
на новите технологии във всекидневните занимания, свързани с учене и свободно
време при деца и младежи.
В рамките на кампанията тази
година беше осъществена и доброволческа инициатива, в която участваха студенти
последен курс „Оптометрия” в СУ „Св. Климент Охридски”, които проведоха
скрининг на място в училище в Девня по покана на общината. Това е град без
офталмолог и без оптика.
За два дни 335 деца са
преминали през 4 скринингови теста. В резултат на кето при около 30% от децата са
открити потенциални проблеми и е препоръчан преглед. Само 8% от децата нуждаещи
се от очен преглед са заявили, че имат предварително предписани очила. А над
60% от всички деца никога преди не са били на какъвто и да е очен преглед.
------
В световен мащаб има
различни препоръки за профилактичните прегледи на очите при децата. Но като абсолютен
минимум те могат да се сведат до поне 5 задължителни според възрастта:
-в първите месеци, до година
след раждането.
-на 3-4 год. възраст, тогава
е важно да се открие амблиопията (или мързеливо око);
-около 7 год. при започване
на училище (детето трябва да вижда добре, предвид предстоящото натоварване на
очите);
-на 10-12 годишна възраст (с
растежа нещата често се променят);
-на 14-15 години.
Специалистите съветват
зрението на детето да се проверява веднъж годишно. Особено внимание е
необходимо, ако детето прекарва много време пред екрани (на компютър, телефон,
таблет, телевизор) и ако единия или двамата родители носят диоптрични очила.
Няма коментари:
Публикуване на коментар