Translate

понеделник, 8 юни 2015 г.

За кламера на чиновника


Добре е човек да по-назнайва някои неща. Но понякога и когато научи повече, става страшно, защото започва да разбира какво точно се случва. Това е валидно за всяка сфера на живота, но в
конкретния случай става дума за държавната администрация. Ето няколко факта, които всеки сам може да "навърже": От години ни обясняват, и то с официални анализи и отчети, как броят на чиновниците намалява. Паралелно с това се харчат милиони левове за въвеждането на т. нар. електронно управление, чиято логика е да сведе до минимум бюрокрацията и да спести време и пари както на гражданите, така и на самата държава. Непрестанно се купуват и нови компютри за ведомствата - през май Министерството на финансите извади близо 10 млн. лв. за такава техника. Всяка година неизменно се плащат и по 35 млн. лв. за лицензиран софтуер. В същото време вместо да намалява, оборотът от книжни документи се увеличава. При това с цели 25 процента.През тази година ще бъдат използвани над 160 млн. листа копирна хартия с формат А4 за задоволяване на едно от любимите занимания на държавните служители - безсмисленото размножаване на всевъзможни текстове. Отделно са карираната хартия, тази за матричните принтери (която обикновено е най-употребявана от институциите, работещи с граждани), цветният картон и факс ролките (които все още се ползват). И всичко това е свързано с редица други неща като кламери, папки, лепила, телбод, моливи, класьори... Обобщението е, че уж все по-малкото български чиновници ползват все повече и по-модерни компютърни технологии, а хартиите и канцеларските материали се увеличават значително. После кажете, че две и две винаги правело четири.В държавната администрация отдавна важат едни особени правила, които до голяма степен обясняват споменатия парадокс. Макар и евтини поотделно, огромните количества канцеларски материали струват много и несъмнено са сигурен източник на печалби. Така че дори България някога да изгради напълно е-правителството, тяхното потребление едва ли ще намалее. За 2016-а и 2017-а например, когато би следвало да са достъпни още редица нови онлайн услуги, е предвидено да бъдат похарчени впечатляващите 3 216 000 лв. за кламери, перфоратори, гумички, моливи, химикали, класьори, пликове, бланки и т.н. Добре е да се знае, че всички тези чиновнически благинки ще са само за нуждите на правителството, министерствата и другите органи на изпълнителната власт, а институции като Народното събрание, НАП, НОИ, НЗОК и други си правят поръчките самостоятелно. Така че общите потребности на администрацията ще са много по-големи.Естествено, осигуряването на тези неща не е хапка за всяка уста. Досега винаги са били необходими дълготрайни познанства с държавните служители и богат опит в задоволяването на техните претенции. Обикновено практиката е всички нови играчи да се елиминират за сметка на тези, които редовно са печелили търговете. Същото ще е и занапред, ако съдим по обявената преди дни от министъра на финансите Владислав Горанов централизирана обществена поръчка за осигуряването на всевъзможни канцеларски джаджи. Наистина, поради новите разпоредби на Закона за обществените поръчки, възложителите вече нямат право да поставят изисквания за оборот, но вратички за ограничаване на конкуренцията винаги се намират. Така министър Горанов е поставил условие кандидатите да имат зад гърба си поне 10 подобни доставки, за да могат да се включат в надпреварата. И ако върнем лентата назад, ще видим, че този критерий покриват преди всичко "Кооперация Панда", "Роел 98", "Ронос", "Мултико -92" и "Плесио Компютърс". Те имат десетки договори с държавните ведомства и често пъти са си поделяли доставките. Конкретно тази година канцеларските материали за властта са в ръцете на "Кооперация Панда", "Роел 98", "Ронос" и "Плесио Компютърс". Общата сума, която ще им бъде платена, е 1 644 000 лева.Всъщност "Кооперация Панда" е мастър франчайзер на Office 1 Superstore за България и държи най-голяма част от пазара - по неофициални данни около 40% от продажбите на такива продукти у нас. През последните години приходите на това дружество се въртят около 50 млн. лева. Председател на управителния му съвет е Елка Каменова-Цанкова. "Роел 98", което е собственост на Елена Пилософ и Роберт Илиев, пък има над 100 договора с държавните ведомства. А "Ронос" е притежание на Жана Боянова, Нина Острева и Камен Калчев. В края на 2011 -а именно с тях бяха подписани двугодишни рамкови споразумения за 4 млн. лева. През октомври 2013-а пък за същите цели, но с 12-месечни договори, се уредиха "Кооперация Панда" и "Плесио Компютърс". Последната фирма е дъщерна на гръцката "Плесио Компютърс А.Е.В.Е" и също е добре позната на държавните институции, тъй като досега има 46 изпълнени поръчки. Сред клиентите й, освен министерствата, са и Българското национално радио. Софийският университет "Св. Климент Охридски", Националната здравноосигурителна каса и други.През октомври 2014-а и служебният премиер Георги Близнашки не наруши традицията, като подписа договори за доставката на хартия с "Плесио компютърс" и "Мултико-92", чиито собственици са Елена и Илиян Петрови.Предвид всичко това не е трудно да предположим кои ще са победителите и в новата надпревара. По-точно нови ще са само милионите, които ще се разпределят.

В."Банкер"

Няма коментари:

Публикуване на коментар