Translate

петък, 12 юни 2015 г.

Здравният министър д-р Петър Москов: Няма нужда от отделен закон, има нужда от гаранция за спазването им в сегашните нормативи и „вграждане” на гаранции за защита правата на пациентите




Според него може да се помисли за осигуряването на специален ден за профилактика чрездопълнение в Кодекса на труда. Така хората няма да могат да се оправдават, че не са минали през лекаря си, понеже не могат да излязат от работа. Всички да минават задължително на профилактика, а тези, които не го правят, да внасят по-високи здравни вноски или да плащат за лечението си в следващата година. Това поиска здравният министър на дискусия за правата на пациентите, която се проведе в НС. Той обеща, че в най-кратък срок ще внесе предложението в консултативния съвет „Партньорство за здраве" към Министерския съвет.
Пациентите отново поискаха отделен Закон за правата им, както и финансиране на организациите им от страна държавата. Няма нужда от отделен закон, има нужда от гаранция за спазването им във всяка законова норма и „вграждане” на гаранции за защита правата на пациентите в Закона за здравето, Закона за лекарствата и Закона за здравното осигуряване, контрира д-р Москов. Той обаче призна, че в момента пациентът не е в центъра на системата, но отново подчерта, че едва ли отделен закон ще промени ситуацията. Според него удачен вариант е цялостна законова промяна чрез различни наредби. Той коментира, че в Закона за здравното осигуряване, който вече е на етап второ четене в пленарна зала на НС, също има редица текстове, гарантиращи правата на пациента. Посочи, че се въвежда като критерий удовлетвореността на пациента от лечението, като от това ще зависи и възможността болниците да сключват договор с НЗОК. Връща се и темата за акредитациите, продължи министърът, като подчерта, че това е също гаранция за качество. Разделянето на медицинската помощ на два пакета – основен и допълнителен, също е в полза на пациента, а въвеждането на критерий за комплексно лечение също е вид гаранция за пациента, който освен права има и задължения, допълни д-р Москов.
Професор Генчо Начев, директор на болница „Св. Екатерина", предложи механизъм от няколко стъпки за подобряване правата на пациента. Една от тях е създаването на уеднаквена, на достъпен език декларация за информирано съгласие, тъй като сега всяка болница има различна. Често в нея обаче фигурират съкращения, които са непонятни дори за 60% от лекарите. Пациентите не разбират какво ще представлява лечението им (или операцията), с което се нарушава тяхно основно право, посочи той.
Като друга стъпка проф. Начев посочи задължителното въвеждане на т.нар. второ мнение за спешните състояния.
Да се създадат солидарни фондове по примера на скандинавските страни. Те може да се финансират и от бюджета, и от институциите, както и от помощи от доброволци, заяви изп. директор на Изпълнителната агенция по трансплантация д-р Мариана Симеонова. За финансиране от държавата настоя и д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска организация. Мотивът му бе, че само така ще се стопират обвиненията в публичното пространство, че те лобират за този или онзи, тази или онази фармацевтична фирма.
Всички участници в дискусията подчертаха, че пациентът трябва да е в центъра, но общият извод бе, че у нас правата на пациента са само на книга. И за пореден път се постави отново въпросът, че у нас няма точна дефиниция на „лекарка грешка".
У нас не се изпълнява изискването 10% в администрацията да са хора с увреждания. Наредба 5 на МЗ пък защитава от дискриминация само страдащите от 5 диагнози, каза председателят на Асоциацията на хората с множествена склероза Десислава Раянова.
У нас традиционно на задължителните профилактични прегледи ходят под 1/3 от хората, които имат личен лекар. По данни на НЗОК през м.г. 2 361 804 души над 18 години са минали на профилактичен преглед, при положение че джипи са имали 6 266 882 души, а в предходната година те са били - 2 348 303. Според Закона за здравето глобата за неявяване на задължителен преглед или имунизация е от 50 до 100 лв. и 200 при повторно нарушение. Досега обаче няма нито един глобен пациент, защото в нормативната уредба не е описано кой и как трябва да налага санкциите. Законът за здравното осигуряване пък предвижда лишаване от здравноосигурителни права за 1 месец за не-явилите се на прегледа, но и тази санкция не е прилагана.

Няма коментари:

Публикуване на коментар