Компаниите отделят на година за
научно-изследователска и развойна дейност
2 пъти по-малко пари, отколкото
за реклама
На проведената
на 27 май т.г. кръгла маса „Наука и бизнес“ участие в която взеха представители
на водещите компании в България, на висшите учебни заведения и работодателските
компании бяха представени резултатите от представително проучване на
Министерството на образованието и науката (МОН) на тема: „Изследване и анализ на нивото на подготвеност на представители
на академичните и научни институции и бизнеса за съвместна високотехнологична и
иновативна научно-изследователска дейност”.

По думите
на Иван Кръстев, Зам.-министър на образованието и науката, само с общи усилия
може да се посрещнат и решат адекватно и по най-ефективния начин съществуващите
в момента проблеми при съвместната работа на науката и бизнеса в страната.
„Държавата
ще продължи да подкрепя подобни инициативи.Доказателство за това намерение е,
че се предвижда програмата „Наука и бизнес” да бъде продължена и през следващия
програмен период”, каза той.
Данните от
изследването сочат, че над 80% от фирмите заявяват, че не поддържат отношения с
научно-изследователски структури. Причината е в липсата на такава потребност –контактът
на бизнеса с научните среди е провокиран не от желание за бъдеща експанзия или
развитие, а от възникнал проблем. В повечето случаи основата за контактите е
личното познанство и неформалните канали.
Други
тревожни резултати показват, че повечето фирми в България не се занимават с
иновативни дейности или правят това в незначителна степен, а пазарното мислене
не е присъщо на академичните кадри, което е една от причините за слабата
приложимост на научните им продукти.
Трети основен
проблем, констатиран от проучването е липсата на
централен орган, който да управлява ефективно иновациите и научните
изследвания. Дефицитът от управленска политика по отношение на иновациите и
нисък административен капацитет за управление на националната иновационна
система налагат ново структуриране на държавната администрация.
Няма коментари:
Публикуване на коментар