С GSM се управляват печки, перални, хладилници
Машините са новите клиенти на мобилните оператори, които вече
си "говорят" и изпълняват задачи, поставени им от разстояние.
Новата
технология се нарича machine-to-machine (M2M) и се базира на поставянето на SIM
карти в какво ли не - от компютри през домакински уреди до транспортни средства
и производствени системи.
Според агенция "Харбор рисърч" общата стойност на
свързаните интелигентни системи в света ще стигне 280 млрд. евро през 2013 г.,
а до 2015-а ще има 1 млрд. устройства, които комуникират помежду си.
"Нокия Сименс нетуърк" прогнозира, че до 2014 г.
фирмените разходи за М2М решения с клетъчна свързаност може да достигнат 35
млрд. евро.
Технологията навлиза активно и в България, обясняват от
GLOBUL, "Виваком" и "Мтел". И дават примери с уредите за
дистанционно отчитане на парното, които работят именно чрез вградените в тях
SIM карти. Също и касовите апарати, които са свързани онлайн с НАП. Друг пример
са услугите за управление на автопаркове с информация за изминати километри от
автомобилите, заредено гориво, разход и т.н. Паркирането с SMS също е част от
този бизнес, както и електронните училищни дневници, които известяват родителите
за присъствието на детето в клас, оценките му и текущите училищни събития чрез
SMS.
"Говорещи" помежду си машини са в основата и на
системи за охрана и наблюдение на дома, като потребителите веднага получават
съобщение, ако бъде засечен опит за влизане с взлом например. Друга опция е
предоставяне на картина на мобилния телефон от охранявания обект. Има и
разработени входни врати, които се командват от SIM карта. Така чрез мобилния
телефон тя се отключва и заключва от разстояние, може да се определи кой да има
достъп до дома и алармено съобщение, ако някой опита да проникне в жилището.
Има и устройства за 24-часово дистанционно наблюдение на
хора със сърдечносъдови проблеми и свързаност на линейките за изпращане до
болницата на информация за състоянието на пациента, докато автомобилът го
превозва.
Съвсем скоро и електромерите ще се присъединят към клиентите
на мобилните оператори, тъй като според решение на Европарламента от 2014 г.
трябва да започне използването на уреди с интелигентно отчитане. Задачата им е
да съчетават текущо измерване на потреблението и управление в реално време на
тарифите и сметките на клиента. Друг пример е проектът eCall на Европейската
комисия, при който автомобилът автоматично ще се свързва със спешния телефон
112 при катастрофа.
От операторите твърдят, че истинският бум ще дойде догодина
с навлизането на т.нар. умни домакински уреди, които могат да бъдат
контролирани от мобилния телефон. Потребителите ще получават и информация за
работата им. А самите уреди ще могат да си поставят диагнози, да дават
информация за проблем и указания как да бъде отстранен. Например хладилниците
са доста икономични с изключение на размразяването, когато консумацията на ток
скача до 10 пъти. Вкарването на SIM карта в тях ще позволи да се определи точно
време за размразяването - например през нощта, когато токът е по-евтин.
Хладилниците ще могат и да пестят допълнително, като засилват охлаждането,
когато тарифата е по-ниска. Същото важи и за работата на съдомиялни, сушилни за
дрехи, бойлери и т.н. При печките ще се калкулират продължителността на
използване и цената на тока при готвене. Дистанционно може да се дадат
инструкции на прахосмукачката да почисти. Има разработена и кана, която праща
съобщение на телефона на собственика си, когато млякото е развалено. Тя дава
информация и за количеството на млякото, температурата му и още колко дни ще
издържи. Опции за дистанционно управление има и за камини, климатици, бойлери и
куп други уреди. Телефонните номера, които да ги управляват, могат да се
записват, изтриват и променят. Голямата цел е постигането на т.нар.
интелигентен дом. Експертите го описват по следния начин: преди да си тръгне от
работа, потребителят може да настрои желаните от него градуси в дома и да
активира предварително уредите. Крайният резултат - прибира се и го посрещат
приглушена светлина, приятна музика, вечерята е сготвена, прането е изпрано,
стаите са почистени. Единственото, което му остава, е да се отпусне на дивана.
А през нощта уредите се грижат да няма произшествия. На сутринта щорите автоматично
се вдигат, кафемашината се е самоподгряла, а закуската е приготвена. След като
потребителят излезе, домът му минава на минимален енергиен режим.
В. "24 часа"
Няма коментари:
Публикуване на коментар