От 264 общини в страната в 39 или в 15%, обикновено отдалечени населени места и курорти, няма нито една аптека, сключила договор с НЗОК.
Това означава, че в тези населени места не се предлагат безплатни и частично поети от здравната каса медикаменти.
Данните сочат, че от около 4000 аптеки 2076 т. е. 52 имат договор с НЗОК. От тях обаче само половината предлагат лекарствата, заплащани 100% от НЗОК или близо 25% от аптеките у нас са реални участници на пазара на изцяло заплащаните от касата медикаменти.
От Българския фармацевтичен съюз (БФС) настояват за законодателни промени, които да въведат ограничения от една аптека на 10 хил. души население, да задължат фармацевтите да работят със здравната каса и когато един собственик има повече от една аптека, втората задължително да е в нежеланите райони. От БФС очакват здравната каса да преговаря за надценките, тъй като намаляването на търговските надценки ще влоши допълнително достъпа на хората до лекарства, защото ще доведе до затваряне на много малки аптеки и държавата да насърчи отварянето на аптеки близо до пациентите.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе със становище по искане на БФС, във връзка с прилагането на Наредбата за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. Тя постанови, че двата лева, които получава аптеката, са за плащане на дейността.
Мнението на КЗК е, че "компетентните органи в сектора на здравеопазването, в диалог с всички заинтересовани страни, могат да намерят балансирано решение, което да отчита както националната здравна политика, така и интересите на пациентите, ефективното използване на обществените ресурси и интересите на аптеките.
Препоръката на антимонополния регулатор касата да плаща повече на фармацевтите обаче ще оскъпи крайната продажна цена на безплатните лекарства с 20% и ще „изяде” договорените от касата отстъпки от производителите, коментира Николай Костов, председател на Асоциацията на собствениците на аптеките. От БФС искат държавата и гражданите да платят за съществуването на аптеките им, които не биха могли да се справят сами с дейността си. На практика това означава тя да субсидира отварянето на нови аптеки в неатрактивните региони. Факт е, че новооткриващите се аптеки са големи и обикновено от вериги, а закриващите се са единични обекти", коментира още той.
Ниската печалба и трудната инвестиция са причините, заради които аптеките не желаят да се занимават с напълно поетите от касата медикаменти. Трябва да се инвестират и блокират 20-30 хил. лв., които не всеки е готов да даде. Това е така, защото аптеките трябва да купят медикаментите, а след това да чакат касата да им възстанови парите за отпуснатите на пациенти препарати., смята Костов. По думите му цените на лекарствата в аптеките може да скочат именно заради намаляването на надценките за търговците на едро и на дребно с 2%. И не от надценките, а от намаляването на ДДС ще дойде чувствителното поевтиняване на медикаментите.
Според него трябва касата или да позволи аптеките да начисляват надценка, макар и по-малка от позволената по наредба, или поне да плаща малко повече за обслужените рецепти.
Според представителите на БФС пък криворазбраната конкуренция - и ценова, и професионална, не води до равнопоставен достъп. Надпреварата трябва да е за ниво на обслужване, на знания, и професионализъм, тъй като аптеката не е магазин, а лечебно заведение.
От Асоциацията на собствениците на аптеки, разпространиха декларация срещу законопроекта на „Синята коалиция", в който се предлага пълна забрана на вертикалната интеграция (производител - дистрибутор - аптека) във фармацевтичния сектор.
„Азбучна истина е, че интегрирането на пазара се случва, защото е икономически логично и практически неизбежно - то води до икономия от мащаба. А тя -до по-ниски цени за издръжка на бизнеса и до ползи за потребителя: по-ниски цени, по-добри услуги, по-голямо портфолио на аптеката. Забраната на икономическото интегриране е в противоречие с политиката на правителството за намаляване на цените на лекарствата, защото ще доведе до покачването им. Държавата да не ни кара само ние да изпълняваме социални функции, а тя също да поема", коментира Костов.
Срещу промените в лекарствения закон и в наредби към него се обявиха и от Българската генерична фармацевтична асоциация (БГФармА), която обединява 18 наши и международни генерични компании като „Актавис", „Софарма", „Зентива" и др..
Според членовете на управителния съвет на асоциацията промените ще отключат нелоялна конкуренция, ще блокират достъпа на болните българи до нови генерични и биоподобни лекарства и ще оставят хиляди пациенти без лечение.
В поправките на наредбата са записани изискванията за наличие на една година клинични изпитания, но никъде не се пояснява какво точно означава понятието и колко пациенти трябва да са наблюдавани, и фиксиране ценовият диапазон на първия генерик между 47% и 65% от цената на оригинала, което вместо да създава конкуренция ще действа в обратна посока, убедени са от БГФармА.
Фиксираният процент ще даде лост в ръцете на иновативните производители да намалят агресивно цената в последния момент, месец преди да падне патентът, и така чрез враждебно ценообразуване, генеричните компании не биха могли да постигнат цена, която да покрива разходите за производство, опасяват се от асоциацията.
В България монополът на оригиналния продукт може да се удължи допълнително до 3 години от административни процедури, спиращи навлизането на заместителя, поясниха участниците в пресконференцията. Освен това може да се стигне до отказ от регистрация на генерици от нашия пазар, тъй като цената в България е база за сравнение (рефериране) с други, много по-големи и по-важни за компаниите пазари от нашия т. е. цената им ще повлияе и на пазара в други държави от ЕС. Ето защо генеричните компании настояват след изтичането на патента цената на първия генеричен продукт да не бъде фиксирана на 65% от тази на оригинала. Много по-балансиран подход е да се търси като първа цена на генеричен продукт 80 % от тази на оригиналния. За да се гарантира, че няма да има нелоялна конкуренция, в наредба 10 трябва да се включи клауза, че в случай на агресивно намаляване на цените преди края на патента, от иновативните компании се изисква връщане в НЗОК на разликата между приходите, реализирани в резултат на разликата между старата и новата цена за 1 г. назад. Практиката за обвързване цените на генерика с оригинала е определена още през 2009 г. като "вредна и опасна" от фармацевтичния форум към ЕК и доказана антиконкурентна мярка.
От БГФармА се опасяват още, че административният натиск за намаляване на цените може да доведе и до спиране на производства и съкращаване на работни места и до ограничаване на пазара на биоподобните медикаменти.
Те се обявиха и против поправките в лекарствения закон внесени от „Синята коалиция”, защото атакуват гарантирана от конституцията стопанска инициатива.
От БГФармА продължава да настоява разходите на здравната каса да бъдат публикувани и да е ясно за кои лекарства колко се плаща, коя фирма колко получава и какви допълнителни отстъпки е дала за пациентите. Само когато информацията за средствата, изразходвани от държавата за медикаменти стане публично достъпна, само тогава ще се стимулира конкуренцията и ще се повиши прозрачността на пазара., смятат от асоциацията.
Такъв текст може да бъде заложен в наредбата за това кои медикаменти плаща касата.
Националната пациентска организация и Българската асоциация за закрила на
пациентите застанаха зад производителите на генерични лекарства. Те смятат, че опасенията им са основателни, а предложението за цена не по-висока от 80% от тази на оригинала за приемливо, защото това, от една страна, ще гарантира бърз достъп до генеричните продукти на българския пазар, а, от друга, по-ниски цени на лекарствата.
В общо становище двете пациентски организации се обявиха също „за" предложеното орязване с 2 процентни пункта на надценките за търговец на едро и дребно, но само ако се гарантира, че намалението няма да принуди малки аптеки от отдалечени и трудно достъпни региони да затворят врати.
------
Да припомним, че близо 268 лекарства са поевтинели след проверки на Комисията по цени и реимбурсиране. Здравният министър Десислава Атанасова съобщи, че към 30 юни т. г. са проверени общо 954 лекарствени продукта. За 488 е установена по-ниска цена от ценообразуващата, а за 268 е установена трайно намалена цена. Тя поясни, че сред поевтинелите медикаменти има такива за злокачествени заболявания, кардиологични продукти и ваксини.
Атанасова обясни, че вече е предложила намаляване на административната такса за разкриване на аптеки в малки населени места с 50% - от 1000 на 500 лева. Така държавата ще стимулира създаването на аптеки в труднодостъпните и непривлекателни райони на страната. „С директора на НЗОК Пламен Цеков обсъждаме и вариант, при който да се обмислят стъпки за допълнително финансиране на аптеките в малките общини, които работят с НЗОК, като тези, които подпишат договор, ще получават вместо по 2 лева на обработена рецепта по 2,50 или по 3 лв.", уточни министърът. В момента касата плаща пълната цена на лекарства на стойност около 320 млн. лв. годишно.
-------
Пред МЗ на протест срещу намерението на управляващите да намалят надценките на лекарствата с по 2% за дистрибуторите на едро и търговците на дребно излязоха стотина фармацевти. Според тях тази мярка ще доведе до намаляване на приходите на аптеките с около 20% (600-700 лв.), до съкращаване на фармацевти и до закриване на аптеки. „Нашата цел не е да закриваме аптеки, както се твърди, а цените на лекарствените продукти да бъдат намалени", апострофира ги Атанасова. От Националното сдружение на бакалавър фармацевтите в България също се обявиха против протеста на колегите си. Причината е, че миналата година, когато аптеките в малките населени места бяха преобразувани на дрогерии, от фармацевтичния съюз не са реагирали в името на пациента, а сега като става дума за пари, са излезли на протест.
Няма коментари:
Публикуване на коментар