Според най-новите научни изследвания храната не е само гориво — тя е ключов
фактор на психичното развитие, устойчивост и дългосрочно здраве. Анализ от 2024 г., който обединява множество изследвания за фибрите и когнитивните функции /Yang et al./ показва, че децата, които се хранят с по-големи количества фибри, често се справят по-добре със задачи, които изискват внимание, мислене и обработка на информация. Това се дължи не само на енергийния баланс, но и на мощните антиоксиданти в растенията, както и на начина, по който фибрите хранят добрите чревни бактерии. Те помагат за здравето на чревната лигавица, намаляването на възпалението и произвеждат съединения /напр. късо-верижни мастни киселини/, които имат множество положителни влияние върху мозъчната функция, а от там върху когнициите и емоциите.
В голямо кохортно проучване се наблюдава, че при юноши с по-висок прием на плодове и зеленчуци се отчитат по-ниски нива на депресивни и тревожни симптоми – друг сериозен проблем в психичното здраве на деца и юноши в глобален план /Głąbska et al., 2020/. Това дава основание да вярваме, че диетата е активен играч за психоемоционалното здраве на подрастващите.
Ето някои базирани на доказателства фактори, които влияят върху хранителните избори на децата:
· Излагане без натиск - проучвания показват, че децата, които са излагани многократно на зеленчуци без натиск /„просто опитай“/ в дома, развиват вкус и толерантност към повече продукти с течение на времето.
· Родители-ролеви модели - когато родителите хапват с радост плодове и зеленчуци, децата са много по-склонни да го направят. Рандомизирано контролирано проучване, което изследва семейна програма, насърчаваща родителите да увеличат консумацията на плодове и зеленчуци, установява, че това води до по-висок прием и при децата.
· Наличност и избор - налични и лесно достъпни плодове и зеленчуци у дома, подредени по привлекателен начин и съобразени с възрастта на детето, повишават вероятността то да ги забележи, избере и хапне.
· Позитивна атмосфера и изключване на екраните по време на хранене – спокойна среда, без напрежение и конфликти, които често се провокират от противоречиви теми по медиите
· Включване на децата в приготвянето на храната — когато помагат в кухнята и участват в избора или подготовката, децата се чувстват овластени и включени в процеса, а освен това усвояват умения за готвене и най-важното – забавляват се и играят, което отново създава положителна връзка с храната.
Това са стратегиите, които ако се приложат последователно и гъвкаво /с търпение и находчивост/ дават трайни резултати. А резултатите са повече от „децата ядат зеленчуци“ - деца, които растат с усещането, че здравословната храна е естествен избор, а не принуда. Така те ще правят по-осъзнати и разумни избори, ще изградят здрава връзка с храната и ще се чувстват по-здрави и радостни в зрелостта си.
 
Няма коментари:
Публикуване на коментар