Translate

вторник, 25 юни 2013 г.

Препънати възможности



Работя качествено, знам и мога. Това е мечтаното изречение, което всеки мениджър иска да чуе от служителите си. Ентусиазмът обаче отслабва, когато става дума за хора с увреждания. Започват съмнения за това дали компанията не трябва да инвестира допълнителни пари, как наемането на такъв човек ще се отрази на морала и настроението... А не би трябвало да е така.
Фирмите в България най-сетне трябва да осъзнаят, че при наемането на хора с увреждания има много практически, не само социален смисъл. 
"Ползите могат да са много. Хората с увреждания са ценни кадри и това, което се забелязва, е, че влагат много старание в своя труд. Фактът, че не са най-търсената работна сила на пазара на труда, ги е направил много стриктни и сериозни към задълженията им", казва Йоана Александрова, ръководител на административния екип в "Софтуер АГ дивелопмънт център България".
Работодателите обаче най-често се страхуват, че тези кандидати не са достатъчно квалифицирани. Не е тайна, че част от хората с увреждания нямат дори средно образование. В същото време много често хората с увреждания са по-квалифицирани, защото са се стремили упорито и целенасочено към овладяването на нови знания. Те говорят чужди езици, имат развити компютърни умения и работят по-концентрирано. Тези служители оценяват много по-силно гласуваното от работодателя доверие, като се отплащат с лоялност и стриктно изпълняване на задълженията, споделя  Петя Маркова, експерт от Националния алианс за социална отговорност (НАСО).
Добрата новина е, че държавата стимулира работодателите, които искат да наемат работник с увреждане. За откриването и оборудването на едно такова място те могат да получат субсидия, която варира между 4 и 10 хиляди лева. Здравните осигуровки също са грижа на държавата. Нуждаещите се от работа обаче са хиляди и проблемът не опира само до адаптиране на работното място. Има нужда от комплексен подход за подкрепа на хората и работодателите, които могат да поемат подобен ангажимент, казват от НАСО.
Малка крачка за фирмите, но голяма за хората с увреждания, е и идеята за Ден на отворените врати. Всяка компания може да организира такъв и да се запознае с нови и амбициозни кандидати, каквато практика има в чужбина.
От НАСО споделят още, че до една година работодателите ще могат да се възползват и от друга полезна услуга – единен регистър на хората с увреждания. Базата с данни вече се изгражда от Агенцията по заетостта. В нея всеки мениджър ще може да види с какво заболяване е желаният работник и да прецени каква позиция може да му предложи. В момента заетостта на тези хора е основно в специализирани предприятия, където около 50% от работещите са хора с увреждания, допълва Маркова.
Таня Йовева, известната незряща журналистка и председател на Сдружение "Национален алианс за развитие", наскоро издаде книгата "Европа за хората – достойният труд на достойните хора". Зад скромните корици на изданието се крият истории на десетки успели хора от България и чужбина.
Хората с увреждания искат да са навън, казва журналистката и припомня, че статистиката в момента е печална – едва 10% от тях работят. Затова и една от многобройните задачи, които Йовева преследва, е да помага на тези хора да открият призванието си. Това е важно, казва тя, защото по този начин работодателите виждат срещу себе си мотивирани и амбициозни кандидати, които знаят с какво точно ще бъдат полезни на компанията.
Често се случва да ми се обаждат от различни фирми и да ме питат могат ли да назначат човек с увреждане, защото те нямат представа доколко тези хора ще се справят с работата, за която ги наемат, разказва тя. Затова посланието й към бизнеса е кратко и ясно: "Работодателите трябва да знаят, че хората с увреждания могат. Те са сериозни, съсредоточени и отговорни работници, нещо, което всеки работодател търси и оценява."
Татяна Иванчева, председател на фондация "Множествена склероза (МС) Общество България" допълва, че съветът й към безработните с МС е да не крият заболяването си, когато кандидатстват. Иванчева също прикани мениджърите да се възползват от уменията на хората с увреждания и да не бързат с отказите, особено ако не са запознати със спецификата на заболяването.
Няколко български ИТ компании нямат никаква нужда от убеждаване, защото вече са имали такива служители. Проектът, в който участват, е "Модел за обучение и заетост в ИКТ сектора на хора с разстройства от аутистичния спектър". Той обединява усилията на Европейския софтуерен институт (ЕСИ) – център "Източна Европа", аАсоциация "Аутизъм" и Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ).
 Включиха се 19 младежи от София и един от Варна, разказва координаторът на проекта Павел Върбанов от "ЕСИ център". Резултатът е, че двама от младежите продължават да работят и след стажовете в приемните компании. Работодателите се увериха, че хората с аутизъм могат да допринесат за подобряване на производителността в екипите, като се ангажират успешно с рутинни задачи, които иначе трябва да се изпълняват от специалисти и мениджъри, обяснява Върбанов.
В  ЕСИ също канят едно момиче на работа – Цвети. След приключването на стажа екипът решава да я приеме като технически сътрудник на непълно работно време. Резултатът е видим - ежедневната комуникация вече не е нито непреодолимо препятствие, нито мъчително преживяване за момичето.
От "ЕСИ център" напомнят, че създадената в рамките на проекта група за подкрепа продължава да консултира работодатели, които желаят да наемат човек със специални потребности. Подобна инициатива за наемане на хора с аутизъм обяви и SAP на глобално ниво. В момента обсъждаме възможностите със SAP Labs в България, допълва Павел Върбанов.
Йоана Александрова разказва как наемат стажанта аутист за 3 месеца. В началото Пресиян отговаря за механични и повтаряеми задачи. Напредва бързо и след месец получава повече отговорности. Александрова отбелязва още, че ролята на ментора е много важна и той трябва да е търпелив.
Оказва се, че включването на Пресиян в работния процес е улеснило всекидневната оперативна работа във фирмата. Пое задачи, които са времеемки и изискват постоянство в извършването им. Това разтовари останалата част от екипа да се занимава с по-динамичната част от работата, казва Александрова.
Признава още, че силно е впечатлена от способността на Пресиян да вниква във всеки детайл и отговорността, с която се отнася към поставената му задача – за него е важно да е свършена по най-добър начин, без значение дали е маловажна.
Компанията на Владислав Косев "Ладжър" ООД също се е включила в проекта за стажанти аутисти. При тях на длъжността оператор идва Ангел, който видимо не е готов за работа в офис, но в компанията правят всичко възможно, за да се почувства като част от екипа.
Косев разказва, че комуникацията с момчето е била предизвикателство за него и колегите му. В началото му измисляхме задачи, стараехме се да го накараме да се почувства приет при нас, впоследствие му дадохме да въведе във вътрешната ни система всичките ни договори с доставчици, с което той се справи. Бяхме в непрекъсната връзка с психолога му и той също ни даваше съвети, спомня си мениджърът. Една от стъпките е в края на всеки свой работен ден младежът да се отбива в кабинета на управителя и да разговарят.
Мисля, че опитът, който натрупахме всички, е по-скоро в човешки аспект. Човек рядко общува продължително време с хора с увреждания. При нас беше три месеца. На всеки му се наложи да даде максимума от себе си, за да се опитаме да комуникираме с Ангел, без да го караме да се чувства различен от нас, споделя Владислав Косев. Той е убеден, че хората с увреждания са като всички останали.
От "Сименс България" също се включиха с положителен пример. Един от най-дългогодишните ни служители е с увреждания, като това по никакъв начин не се е отразило на неговата компетентност, професионалното му развитие или комуникацията и отношенията с колегите, разказа Мария Петрова, експерт "Подбор на персонала".
През 2009 г. наехме висококвалифициран специалист с инвалидност, допълва тя. Колегата ни е сред най-общителните, ведри и кооперативни служители, приет е много добре и от останалите в организацията, и от членовете на екипа си. Трудностите за двамата служители с увреждания не са били повече от тези пред останалите колеги, на които като новоназначени също им се е налагало да се интегрират в нова среда, обяснява Мария Петрова.
На най-трудния въпрос – как да се представят на интервюто хората с увреждания, всички мениджъри бяха категорични – ако кандидатите имат нужните знания за позицията, са добре дошли на работа. Което, с други думи, означава – в българските офиси свети зелено за амбициозните таланти в сянка.

В."Капитал"

Няма коментари:

Публикуване на коментар