Translate

понеделник, 13 февруари 2012 г.

Данните на Асоциацията на колекторските агенции сочат: нараства задлъжнялостта на домакинствата през януари



Според събирачите на дългове, заради „набъбналите” сметки за ток, парно и лекарства, хората  забавят плащанията по тях  и по кредитите 

 Все по - отчетливо българите се разделят на две категории. Едните са по-консервативни и по-изрядни.Всички останали попадат в останалата група на недотам редовните платци. Най-изрядни платци са  лицата над 55 г. , жителите  на по-малки населени места, собствениците на семеен бизнес и част от младите семейства с много малки деца (бебета), сочат данните на Асоциация на колекторските агенции в България (АКАБГ)-събиране на вземания.
На другия полюс са хората между 40 и 50 г. от София, Варна и Бургас, представителите на средния мениджмънт от търговията и строителството, които най-често са длъжници на банки или фирми за комунални услуги, но продължават да живеят по висок стандарт от годините преди кризата въпреки спада на приходите им. За разлика от тях обаче хората с минимални доходи са се отказали от стоки и услуги, които не могат да си позволят, по време на третата година след началото на кризата
Според Райна Миткова-Тодорова, председател на асоциацията, масовото мнение, че най-бедните най-трудно се справят с плащанията на задълженията си, се опровергава от данните, с които разполагат. 11% от клиентите посочват като причина за забавено плащане разходи за медицински услуги. 48% от длъжниците твърдят, че им бавят заплатите, поради което те забавят и своите плащания. Около 4% не плащат, защото са надвишили планираните суми за електричество, а 2 % са отложили плащанията заради високата сметка за парно.
Статистиката на асоциацията сочи, че ако не могат да влязат в бюджета си, домакинствата отлагат сметките си първо за вода и парно, след това за бърз кредит,  лизинг на стоки за дома, вноските по кредитна карта, потребителски заем и най-накрая лизинга на автомобил и ипотечен кредит. Последствията от това са сравнително отдалечени във времето, тъй като лизинговите компании отнемат стоката едва след третия месец за разлика от мобилните оператори и кабелната телевизия, които спират да предоставят услугата в кратък срок. В същото време лихвите са големи и с натрупване, което прави разплащането още по-трудно във времето.
По данни на АКАБГ едва в 12% от случаите причината за невъзможно плащане е безработица, докато във всички останали става въпрос за лошо планиране на разходите и надскачане на възможностите.Вноските от над 2000 лева, например, се плащали изключително рядко - едва в 24% от случаите. 

Профилът на длъжника в България показва, че той обикновено е на 40-50 години, жител на голям град, като преди години е достигнал по-висок жизнен стандарт, бил е зареден с оптимизъм и е теглил голям кредит наред с ползването на редица други скъпи услуги. С настъпването на кризата обаче му става все по-трудно да покрива всички разходи.



Няма коментари:

Публикуване на коментар