●
Европейците следят по-внимателно разходите си,
притеснени от инфлационните процеси
●
В
сравнение с последните 6 месеца, младите хора по-често плащат в брой, въпреки разнообразието от методи за
разплащане
●
Проучването
отчита повишена необходимост от информация за това
как младите да
управляват правилно финансите си
Според последното потребителско проучване на международния доставчик на финансови услуги
EOS
Груп, за 53% от европейците растящите темпове на инфлация водят до по-внимателно следене на цените,
като 44% казват, че все повече се възползват от промоционални оферти, когато пазаруват. В този контекст, около три четвърти от
анкетираните /73%/ споделят
притеснения за финансите си, а младите хора /групата на 18 до 34
години/ все повече обръщат внимание на това как
планират личния си бюджет.
„В проучването виждаме, че инфлацията оставя
своя отпечатък върху нагласите на потребителите и
това е съвсем нормално, но има и своята позитивна страна, тъй като води до
повишаване на финансовата дисциплина при домакинствата“, коментира Райна Миткова, управител на EOS в България. „Последните
данни на Европейската комисия са предпазливо оптимистични, като годината е
започнала по-добре от очакваното. Виждаме го и по нивата на събираемост в нашия
бизнес, които
стандартно са ефективен индикатор за чувствителни
икономически сътресения - в момента при тях не отбелязваме проблеми.”
Освен по-отговорното отношение към личните
финанси, проучването разкрива и промени в предпочитаните методи на плащане. Въпреки че по време на
пандемията дигиталните разплащания станаха по-популярни, 42% от европейците заявяват, че са
използвали по-често пари в брой през
последните шест месеца. Интересен е фактът, че тази тенденция касае и групата на младите,
като половината от 18-34-годишните също по-често са
използвали пари в брой, наред с традиционно по-широкия набор от методи на
плащане, характерен за тази възрастова група. Над половината от по-младата възрастова група заявява нуждата си от повишаване на финансовата грамотност.
Това е доста над средното ниво /43%/ и
надхвърля резултата за поколението на над 50 годишните /34%/.
„Повишеното използване на пари в брой от
младите хора е пряко свързано със споделяната от тях нужда от повишаване на
финансовата им грамотност - те предпочитат да боравят с пари в брой, тъй като
така по-лесно могат да разчетат разходите си”, казва Тихомир
Вълчев, управител на EOS в България.
„В училище не се учим
как да управляваме средствата си, а това е също толкова важно, колкото и предмети като литература и математика и
би трябвало да се изучава още в началните
класове”, допълва Райна Миткова, управител на EOS в България. „С
потребителското си поведение младите хора дават ясна заявка, че този проблем
трябва да бъде адресиран - това е и една от мисиите на EOS, за която активно
работим.”
Няма коментари:
Публикуване на коментар