Translate

сряда, 31 октомври 2018 г.

SDIndex - 2018 г.: Основните рискове на пътя са – превишена скорост, агресия и невнимание на водача


Проектът “Индекс за безопасно шофиране” - SDIndex (Safe Drive Index) с актуален доклад за пътната безопасност


Изводът от заключителния доклад от изследователския проект “Индекс за безопасно шофиране” - SDIndex (Safe Drive Index) , с над 1000 активни водачи (управляващи леки и/или лекотоварни автомобили ) на възраст  18 - 75 г. , е  недвусмислен - шофьорите у  нас имат висока самооценка за себе си (национален SDIndex – 89.6/100) която, често ги кара да действат самоуверено и да не забелязват реални опасности на пътя.
В онлайн проучване (тест -разширяващ изследването) за верификация на вече получените резултати са се включили 23 000 души, което прави SDIndex QUIZ, най-мащабното проучване, за оценка на поведението и реакции на водачите на пътя, провеждано някога у нас.
Във форума, на който бяха представени резултатите и анализите от изследването, участие взеха Ангел Попов, зам. министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; Бойко Рановски, изп. директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“; Алекси Кесяков, секретар на „Държавно-обществената комисия по безопасност на движението“; Мария Ботева, Отдел “Пътна полиция”, ГДНП, Пламен Димитров, председател на УС на Дружеството на психолозите в България; Яна Спасова, управител на изследователска агенция „Експлика” и Лазар Георгиев, изп. директор на SDI Застрахователен брокер.
Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (133 хил. души, 6% от всички активни водачи) са с високорисково поведение и следователно – с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори –32% агресивно шофиране, 36% ниска концентрация и 46% пренебрегване на ограниченията за скорост. Агресивното шофиране, обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен. Водачите в тази група са мъже и жени на различни възрасти, което позволява да се твърди, че рисковото поведение на пътя не зависи от демографски характеристики или пол. Поведението зависи от спецификите на автомобила, стажа, годишния пробег на водачите, от психологическите им особености, от познатата културна среда. Тези водачи смятат, че рисковото шофиране е характерно за България и затова е допустимо да шофират по този начин.
Съществуват и т. нар. "пътни терористи", при които са на лице и от трите нарушения -   потегляне на 3-та скорост, включване на чистачки вместо мигач, употреба на алкохол или други упойващи вещества, изпреварване от дясно или от аварийната лента, съзнателно пренебрегване на ограниченията за скорост  и др.
Промяната в нагласите и поведението на пътя е от изключително значение, тъй като анализът на данните показва, че съществува пряка връзка между стойността на SDIndex и броя на пострадалите (леко и тежко ранени и загинали) в статистика ита на “Пътна полиция”.
Нискорисковите водачи (над 1.4 млн. души, 60% от всички активни водачи) са с SDIndex над 90, т.е. над средния за страната. Според отговорите им в проучването, те реагират по-скоро правилно и рядко попадат в рисковани ситуации. Лицата с SDIndex над средния за страната са с равни дялове сред мъжете и жените шофьори. Преобладават във възрастовите групи над 50 г., както и сред хората с основно и по-ниско образование, сред лицата с по-ниски доходи, живеещите в селата и шофиращите автомобили с по-ниска мощност.
Лазар Георгиев от фирмата, финансирала изследването, подчерта: 
-Индексът за безопасно шофиране показва поведенческото отношение на шофьорите и поведението на шофьорите по време на тяхното пътуване. Той говори, че голяма част от пътно-транспортните произшествия са следствие на човешка грешка. С изследването ни се опитваме да покажем на всички хора, че е добре да се замислят върху поведението по време на шофиране, което от своя страна ще допринесе за намаляване на пътно-транспортните произшествия и до много по-малко жертви на пътя.
Участващите във форума се обединиха около становището за изготвяне на национален индекс, който ще улесни определянето на рисковете в поведението на водачите на автомобили и ще доведе до намаляване на жертвите от пътни инциденти.Те бяха единодушни, че системата за безопасност трябва да работи в режим на споделена отговорност между всички институции, при съвременен подход към пътната безопасност, която е съвкупност от 4-ри елемента - безопасна инфраструктура, безопасно поведение на водача, безопасна скорост и безопасно превозно средство, тъй като наглед малките човешки грешки могат да отключат лавина от фатални последици. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар