петък, 11 март 2011 г.

Банята умря, да живее СПА-то!

* На второ място в света сме по ресурс на минерални води, но балнеолечебниците ни почти изчезнаха * Туризмът може да съживи традиционния за страната отрасъл

Можем с пълно право да се гордеем, че България е на второ място в света по ресурс на минерални води след Исландия. На наша територия има над 600 използваеми водоизточника с дебит над 5000 литра в секунда. Към тях трябва да добавим лечебните калонаходища, мекият климат, все още чистият въздух, за да разберем защо през последните пет години инвеститори са налели над 8 милиарда лева в изграждането на модерни балнео, СПА и уелнес центрове от висока категория. В същия момент бяха закрити повечето от държавните санаториуми и рехабилитационни центрове, минералните плажове са затворени и разграбени, даже градските бани с минерална вода са в окаяно състояние там, където все още работят.
На балнеологията като ресурс за развитие на специализиран туризъм бе посветен семинар в Хисаря с учстието на зам.-министъра, отговарящ за туризма, Иво Маринов, наши специалисти в използването на минералните води, бизнесмени, кметове. Той е част от комуникационна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм в България. Най-общо казано, очакванията в сектора са в две направления - общините искат минералните извори да им бъдат върнати от държавата, за да могат приходите от експлоатацията им да остават за местното население, а представителите на бизнеса очакват да свърши кризата, за да достроят започнати вече обекти, и яснота по въпроса що е то СПА и уелнес център и как да получат сертифициране по най-съвременните европейски стандарти, за да привличат по-богати туристи. Ето мнението на някои от участниците за бъдещето на балнеологията у нас.


Д-р Димитър Благов, специалист по физиотерапия, рехабилитация и балнеология

Турция ни бие


Уелнесът е философия, която се ангажира със здравето на хората - говорим не само за физическо, а и за психическо, и духовно здраве в добра околна среда, при екологично равновесие и хармонични отношения между хората. Това е последната дефиниция за уелнес в света, която се покрива напълно с определението за здраве на Световната здравна организация. Много лекари и собственици на хотели разделят уелнес от медицина, СПА от уелнес или СПА от медицина. Тенденцията в целия свят е тези структури да се обединят, защото хората, където и да отидат, се интересуват от здравето. В света вече се говори за medical wellness, medical SPA или медицински туризъм.
В момента 289 милиона души в света консумират тези услуги извън своите страни, а годишният оборот в бизнеса е 1,9 трилиона долара. Това е единственият сектор в туризма, който има такова могъщо развитие - в някои държави до 30% ръст годишно.
Основният генератор на този процес е старческото население. Светът застарява и американски учени предвиждат, че в следващите десетилетия ще настъпи социална революция по отношение обособяването на възрастните хора като социална структура, която ще диктува вкусове, интереси, медии и всичко друго в света, а не младите, както беше досега. Тези възрастни хора имат изключително много свободно време, финансов ресурс и най-важното - една основна цел: да живеят дълго, да са здрави и сексуално активни. Неслучайно в уелнес индустрията на първо място по разходи /680 млрд. долара/ са т.нар. антиейджинг програми. Те се базират преди всичко на детоксикация и подмладяване - нещо, което в България спокойно може да се извърши.
Първите "колонизатори" - англичани, белгийци, французи, стъпиха у нас, като накупиха имоти. Сега има вълна на оттегляне, но това не означава, че тези хора са избягали. Те ще се върнат под формата на кохорти от възрастни хора, които ще идват да се рехабилитират. Съществуват такива програми за възрастни хора за 3, 6 и 12 месеца /например в Норвегия и Швеция/ и те се осъществяват в момента в Турция. Група скандинавски пенсионери на ротативен принцип престояват една година в съответната страна, сменяйки курортите. Пенсионната система и здравният фонд не се натоварват финансово, защото цените на здравните услуги в Турция са 2-3 пъти по-ниски, отколкото в скандинавските страни.
Към момента старите хора в ЕС са към 80 млн. души. От тях 20 млн. всяка година търсят медицински услуги в рамките на ЕС, извън своята държава. България има много малък дял в този пазар. Тук-таме някой санаториум поема възрастни хора от ЕС, но няма единна политика, няма структура, която да може да ги привлече. В Тайланд е изграден най-добрият медицински клъстър /обединение/ и годишно го посещават над 1 млн. пациенти. Там са навързали всички санаториуми, СПА и уелнес центрове със здравни заведения. Дават много ниски цени на медицинските услуги /2-3 пъти под американските/ и привличат клиенти, на които първо извършват интервенции, а след това им предлагат СПА, балнео и други услуги. Ако медицината и СПА и уелнес структурите в България се обединят - дали в клъстър или друга форма, няма значение, ще обхванем 100% услугата - не само рехабилитация, а и съответни медицински интервенции.
Поради липса на кадри в много страни се чака с месеци за преглед или операция. Англия, която е завладяна от индийски лекари, в момента е в плачевно състояние. Не по-различно е в Белгия, Швейцария, скандинавските страни. Хората отиват в своята здравна каса и казват, че не могат да чакат 3, 4, 5 месеца. И тя им препоръчва къде да отидат. Въпрос на контакти е със съответните здравни каси и осигурителни компании - на базата на договорености те да препращат към нас нуждаещи се от медицински услуги. В България има изключително качествени болници с модерно оборудване. Те биха могли да се обединят с балнеохотели, СПА и уелнес структури и да излязат на европейския пазар.
Ние сме познати на света като туристическа дестинация от много години. В същото време Турция, която нямаше никакъв туризъм и ние й обучавахме кадрите, в момента ни бие. Миналата година например са създали медицински мост между Германия и Турция. Турският медицински клъстър започва да поема немски граждани и да реализира услуги в Турция. За миналата година са усвоили от немските здравни каси и застрахователни компании 600 млн. евро. В същия момент кои наши структури имат договори с каси в Германия и други европейски страни? Хотелите "Поморие", "Св. Илия" /Велинград/, и един в Стрелча.
Така че, на първо място България би могла да привлече здравноосигурителни каси и застрахователни компании на страните от ЕС. Второ, профсъюзни фондове и структури, които отчисляват средства за работещи при вредни и опасни условия на труд - ядрена енергетика, химия, металургия. Тези средства покриват от 80 до 100% разходите по възстановяването на работника, а то е обикновено 2-3 седмици, където и да отиде той /около 1000 евро на година/.
Много интересен поток са веригите от старчески домове. Не говорим за хосписи, за лежащо болни, а за обитатели на 70, 80, 90 години, които се чувстват много добре, излизат на срещи, женят се. Аз съм обслужвал три такива старчески дома в Швейцария. Там един месец в годината им дават около 1200 евро и ако се събере група, изпращат им и медицинска сестра, и те могат да отидат където искат по света. Във Франция, Белгия, Англия има вериги от подобни старчески домове. Те са заинтересовани, ако отидеш и им кажеш: на тебе разходите ти на човек са 1200 евро на месец, аз съм готов да го поема за 900.
Бил съм консултант на фамилия Нур в Австрия. Тя притежава изключително интересен санаториум, където няма нов клиент - свършва едномесечният му курс и веднага предплаща за следващата година. Трябва да умре някой, за да се вреди друг. Мечтата ми е и ние да направим такива санаториуми за клиенти, които да ни търсят и да искат да дойдат тук.


Ченко Чалъков, председател на Българската асоциация по балнеотуризъм

Още не сме готови

Както се хвалим, че имаме минерални води, климат, природа, ако не ги използваме достатъчно добре и качествено, можем много бързо да изгоним и малкото туристи, които идват. По принцип няма лоша реклама, но един недоволен ще откаже 10. Преди 1,5-2 години искаха да дойдат и да станат наши клиенти немските здравноосигурителни каси. Аз казах, че за момента ние не сме готови. Защото утре, когато знам, че ще бъдем готови с предложение за целия продукт, те ще кажат: "Не, ние вече бяхме там и знаем какво е." По-добре малко да се забавим, да си огледаме къщата и да си спретнем двора, и тогава да привлечем всички тези потенциални клиенти, отколкото да избързаме и да направим един-два оазиса - това няма да е цялостният продукт за България.


Костадин Тодоров, инвеститор

Парите не миришат

С моите контакти мога да докарам половината арабски свят тук, фирмата ми снабдява и над 1000 старчески дома във Финландия. Ние, бизнесмените, трябва да разберем какво иска пазарът - например да доведем стари хора от Англия и финландия. Тогава социалният министър да отиде да подпише споразумение и част от парите на техните здравноосигурителни фондове да дойдат при нас, бизнесмените. Но в момента нашите хотели не отговарят на техните условия - не може да се влезе с инвалидна количка например. Друг е въпросът дали искаме да изгоним качествените туристи и да виждаме само инвалиди в нашите курорти. За мене парите не миришат, аз съм бизнесмен.
Славянка Манолова
В-к "Седмичен труд"

Лекари -нефролози ще консултират в цялата страна, в моловете, на 12 март

В търговските центрове ще бъдат направени информационни кътчета. Там специалистите ще дават на гражданите безплатни съвети и допълнителна информация за бъбречните заболявания от 14 до 18 ч.
Инициативата е по повод Световният бъбречен ден -10.03. и се отбелязва се от 2006 г. през втория четвъртък на март.
Организира от Българската бъбречна асоциация. Целта е да се привлече внимание към ранното диагностициране на бъбречните заболявания.