Translate

четвъртък, 2 април 2020 г.

COVID-19 преобръща положителния тренд в пивоварния бранш


Запазването на човешките ресурси е най-важният приоритет за бирените компании

От Съюза на пивоварите в България /СПБ/ съобщават за притесненията на бранша в резултат от настъпилата криза с COVID-19. Анализаторите прогнозират икономически и социални предизвикателства за бирената индустрия, но въпреки това, работодателите са категорични, че най-важният приоритет е запазването на трудовата заетост в сектора. Браншът вече отчита неблагоприятното въздействие на директно загубените 20% от бирения пазар в страната, поради затворените заведения за обществено хранене и намаляването на продажбите през магазинната мрежа.
Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ, коментира:
-В настоящата ситуация ефектът от кризата с корона вируса влияе върху режима на работа и работната заетост в нашите предприятия. Между 35 и 40% от заетите в бранша служители работят директно и индиректно за ХоРеКа /хотели, ресторанти, кафенета/ бизнеса, който не функционира поради наложените извънредни мерки в страната. Ето защо за стотици работещи в бирените компании се изискват навременни и гъвкави мерки, които да запазят човешките ресурси. Както и по време на кризисната за сектора 2014 г., основната грижа на всеки работодател в пивоварния бранш е да запази работниците и служителите, които са най-важният и емблематичен актив на нашата индустрия.
У нас по данни на НОИ през миналата година в производството на пиво и малц са заети 2 150 човека, а в свързаните сектори на доставчиците – над 9 000 души. Заедно със заетите лица в ХоРеКА сектора и магазинната мрежа, работните места, генерирани от производството и продажбите на бира в страната общо са около 34 700. Ежегодно в обучението и квалификацията на човешките ресурси членовете на СПБ инвестират близо 8 млн. лева. Статистиката на НОИ за последните 15 години показва, че пивоварната промишленост осигурява най-високи доходи на служителите си спрямо други сектори на хранително-вкусовата индустрия и ежегодно е сред първите 10 икономически дейности с най-високи средни осигурителни доходи в страната.
Най-новото изследване на Europe Economics показва, че добавената стойност на пивоварната индустрия в България се изчислява на 225 млн. евро, а общо приходите към бюджета от производството и продажбите на бира са 168 млн. евро. Анализът сочи, че ако индустрията се върне на нивата от 2014-2015 г./ едни от най-ниските за последните 20 години/ то спада в добавената стойност на сектора ще бъде около 26 %. В приходите за бюджета намалението ще е поне с 10 – 15 %, а работните места в секторите на доставчиците  и клиентите ще са минимум с 25 % по-малко.
По думите на изпълнителният директор на СПБ в бранша тенденциите, породени през последния месец от кризисната ситуация с Covid-19, характеризират не само състоянието на българската пивоварна промишленост, но и на целия общоевропейски бирен бранш.
В тази връзка ,,Пивоварите на Европа” изпратиха отворено писмо до европейските институции, информирайки ги за отрицателните ефекти, които кризата с корона вируса нанася на сектора във всички страни на ЕС.
Според данните за пивоварния сектор в ЕС, както и у нас, най-тежко на индустрията се отразява повсеместното затваряне и спиране на продажбите на т.нар „студен пазар”, т.е. сектора ХоРеКа с неговите над милион и половина работни места и около 2 милиона обекта, повечето от които са малки, средни и микро предприятия. Добавената стойност от тях се изчислява на 24,2 милиарда евро и 13 милиарда евро постъпления от ДДС.
В европейски мащаб /от продажбите на бира в ХоРеКа/ това е моментална загуба на 35% от бирения пазар. На свой ред намалените продажби и производство водят до последващи загуби по веригата на доставки – от фермерите, отглеждащи ечемик и хмел  – през производителите на кенове и бутилки, до логистичните услуги и дистрибуцията.
Изследването на Europe Economics за страните от ЕС от показват, през 2018 г. бирената индустрия общо е осигурила 2,3 милиона работни места. От производството и продажбите на бира общо в страните, членки на Общността, са събрани данъчни приходи в размер на 44 милиарда евро. Най-големият положителен ефект на пивоварния бранш е върху развитието на сектора ХоРеКа В ЕС през заведенията, ресторантите и кафенетата се консумира 1/3 от произвежданата бира, но стойността на тези продажби представлява 65% от целия бирен пазар и възлиза на 76,1 милиарда евро,спрямо 41,3 милиарда евро за търговията на дребно през магазинната мрежа.
Въпреки очакваната силна стагнация в бирения бранш, пивоварите са единодушни в твърдата си подкрепа към предприетите от правителствата на страните от ЕС мерки за ограничаване разпространението на COVID-19 и запазването здравето и живота на хората. 
Пивоварите на Европа призовават в настоящата извънредна ситуация да се предприеме пакет от извънредни мерки, за да се запази жизнеността на индустрията и да се минимизират във възможно най-голяма степен щетите върху ХоРеКа бизнеса. Осъществяването им по един методичен, иновативен и значим начин ще подпомогне не само тези сектори, но ще способства за последващото възстановяване на икономиката със създаване на работни места, добавена стойност и осигуряване на бюджетни приходи за европейските страни.

Няма коментари:

Публикуване на коментар