понеделник, 26 август 2019 г.

44 от общо 1810 изследвани за хепатит С в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ са се оказали заразени


Четирима от тях са с чернодробна цироза, а двама с рак на черния дроб

Над 1800 човека са се изследвали безплатно за хепатит В и С от началото на кампанията „Да открием липсващите 69 000“, която стартира в средата на месец юли в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“. Специален фокус в нея беше поставен върху хората между 34 и 69 г., които в миналото са били изложени на повишен риск от заразяване с болестта, тъй като вирусът е открит едва през 1989 г. До тогава кръвните продукти не са били проверявани за наличието му, не са вземани и мерки за дезинфекция срещу него.
От изследваните 1810 проби, 44 са се оказали положителни като 14 от заразените са жени, а 30 – мъже.
26 от диагностицираните са преминали през Клиниката по гастроентерология към болницата, където се намира най-големият Център за лечение на вирусни хепатити в България, за допълнителни изследвания и назначаване на терапия. При 23-ма от пациентите е установена активна инфекция. При трима от тях такава не е била открита и те са били пренасочени за повторно изследване след 6 месеца.
За съжаление 18 от пациентите с положителен резултат на теста не са отишли за повторно изследване и консултация в клиниката. Според лекарите причината е в стигмата, която все още съществува около хепатит С. Според тях има и пациенти, които в момента нямат оплаквания, чувстват се здрави и не могат да повярват, че всъщност имат нужда от лечение. Съществува и една малка част, при която хепатитът не е основното им заболяване и те се лекуват на други места.
По-подробните изследвания са показали, че 4-ма от приетите за лечение в Клиниката по гастроентерология пациенти са с напреднало чернодробно заболяване – чернодробна цироза. При двама от пациентите има данни за първичен чернодробен рак.
„Интересното е, че при снемането на анамнеза установихме, че част от тези хора от повече от 10 години знаят, че са инфектирани с хепатит С, но досега не са се лекували. Вероятно причината е в това, че не са наясно с новите терапии, които елиминират вируса в почти 100% от случаите, както и с факта, че това няма да им струва нищо, тъй като лечението са поема изцяло от НЗОК“, обяснява проф. Красимир Антонов, един от най-големите специалисти в областта на вирусните хепатити в България и председател на Българското дружество по гастроентерология, абдоминална ехография и ендоскопия. Според д-р Христо Пенчев от екипа на проф. Красимир Антонов, минимум 20 години са необходими, за да може вирусът да нанесе такива сериозни поражения върху организма, което означава, че тези хора са инфектирани много по-отдавна.
„Пациентите, които дойдоха при нас за консултация и назначаване на лечение са хора около и над средна възраст, което напълно потвърждава нашите предположения, че именно това е възрастовата група, в която трябва активно да се търси“, коментира проф. Красимир Антонов, който е едно от водещите имена в Клиниката по гастроентерология на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“.
Всеки, който има съмнение, че може да е заразен, може да се изследва безплатно работни дни, между  8:00 и 14:00 часа, в Централната лаборатория на болницата. „Тестовете, които изпалзваме, са иновативни, с изключително голяма точност /98%/ и дават резултат в рамките на 10 минути.  Не е необходимо изследващите се да не са приемали вода или храна. За самото изследване е нужна само 1 капка кръв, взета от пръста на ръката“, обяснява д-р Ирена Иванова, началник на лабораторията.
- - - - - - - -
По официални данни около 77 000 са болните от хепатит С в България. 90% от тях не подозират, че са заразени. Това прави около 69 000 българи, които трябва да бъдат открити преди болестта в тях да е навлязла в напреднала фаза, когато освен че е много по-скъпо, лечението не винаги е резултатно.
Кампанията се провежда със съдействието на Абви.

“Игри на волята: България” - Епични битки, смели участници и красиви гледки в едно приключенско състезание


Най-новото телевизионно шоу започва на 6 септември от южното ни Черноморие с 24 участника,голяма награда от 200 000 лева и всекидневни епизоди от понеделник до петък по NOVA

“Игри на волята: България” ще открие новия телевизионен сезон на NOVA на 6 септември, петък, в 20:00 ч. Националният празник неслучайно е избран за старт на приключенското състезание. Световноизвестният риалити формат стъпи за първи път на българска земя през юли със снимки на 10 локации, разкриващи красотата на родното Черноморие и мистиката на Странджа планина. Зрителитеще  се потопят в историята, митовете и легендите на земята, с която корените ни са дълбоко свързани.
24-ма смели българи напуснаха ежедневния си комфорт, за да се впуснат в решителни битки за победа. В участниците ще видим качествата, с които нацията ни се отличава – силен дух, издръжливост и уважение към вековните традиции. На финала на приключението един от тях ще грабне голямата награда от 200 000 лева.
Предаването, с водещ Александра Сърчаджиева, ще се излъчва всеки понеделник от 20:00 ч. и от вторник до петък от 21:00 ч. Водещата на приключенското състезание ще видим с изцяло променена визия.
Различна и решителна, Алекс споделя, че снимките на новия формат за пореден път са я убедили колко красива е България. А относно участниците признава, че са хора със силна воля, издръжлив и пъргав ум, овладяни емоции. Според нея битката между тях ще бъде състезание, каквото зрителите отдавна не са виждали.
Алекс разполага със специален екип, който се грижи и за най-малкия детайл от външния й вид. А той ще е различен във всеки епизод на шоуто. Стилистите разкриват, че са заложили на стил бохо с трайбъл елементи, защото той успешно драматизира приключенския формат, пресъздава магичните и често диви места, на които битките се разиграват Тематичният гардероб на водещата включва над 200 тоалета и над 100 бижута, шапки и аксесори за коса, с цел тя да изглежда различна и нова във всяко появяване на екран.
В “Игри на волята: България” няма да има зрителско гласуване. Участниците ще се състезават във всекидневни битки, които продължават до самия финал. Собствените им умения, психологическа издръжливост и отлична физическа подготовка ще бъдат това, което ще определят кой от тях ще си тръгне с 200 000 лева.
Битките /или състезателните игри/ в “Игри на волята: България” ще се провеждат всекидневно и от тях ще зависи всичко. Най-важна е Битката за територия, в която се решава кой отбор къде ще живее през следващата седмица - на безлюден плаж, в рибарска колиба или в луксозна морска вила.
Един от трите отбора, попаднал в рибарската мрежа, ще трябва да осигурява сам храната си. И срещата с капитана и рибар с 54-годишен опит Димитър Иванов, по-известен като капитан Бялото Мите е неизбежна.
Основната задача на Димитър в “Игри на волята: България” ще бъде да научи участниците как се лови риба.
“Първото и най-важно нещо е да познават морето и ветровете и как да се предпазват от морските стихии и бури, чак след това да се качат на лодката и да ловят риба. Това се учи с много години и има рибари, които го знаят на теория, но на практика е друго. Това, което участниците ще научат от мен, ще им остане за цял живот!”, споделя той.
Капитанската битка е тази, в която капитаните на отбори се борят за различни привилегии на своите съотборници: от храна за отбора, който бедства на безлюдния плаж, до плаване с луксозна яхта за онези, извоювали си настаняване в луксозна къща.
В Номинационните битки отпадналият отбор излъчва номиниран и така се стига до Битката за оцеляване, в която от състезанието отпада 1 участник.
Всяка битка включва различни съоръжения, които се тестват за безопасност и за сложност от каскадьора на терен Захари Грозданов–Захо. Зад гърба си той има над 70 филма, сред които “Игри на Тронове”, “Z-та световна война” /с участието на Брад Пит/, “Хелбой”, “Инферно”, “Възвишение” и много други.
Над 100 часа изисква създаването и реализацията на всяка битка, а за изградените до момента препятствия са използвани приблизително по 1 тон материал и оборудване.
Освен да тества всички препятствия, Захо се грижи и за сигурността на участниците и екипа по време на битките.
“Всяка каскада е сама за себе си, така е и тук. Всяка една битка е различна и понякога нещо супер дребно може да се окаже фатално. Аз трябва да мисля най-вече за участниците, които минават през битките, но и за екипа, който е около тях и снима“, обобщава той.
Игрите се градят без почивен ден от екип от над 30 души с ръководител Момчил Манчев-Момо, спортен журналист и коментатор на състезанията от Формула 1 по Diema Xtra. Изработката на съоръженията изисква военна дисциплина и става само по предварително изготвен конструктивен проект. Всички битки са различни и никога не се повтарят.
„Смятам, че „Игри на волята“ е наистина уникално състезание и благородно завиждам на участниците. Щастлив съм, че мога да съм част от това приключение, защото то е изпитание и за нас на терен“, разказва Момо.
“Можехте да снимате шоуто навсякъде по света. Изборът за България надделя над Мароко и Латинска Америка” - коментират колумбийските създатели на “Игри на волята: България”, консултанти на българския продуцентски екип.
“България е най-красивата страна в региона - има толкова непознати кътчета, с които
трябва да се гордеем, има магия, която искаме да споделим с всеки българин”, споделят продуцентите на приключенското състезание, Олд Скуул.
В “Игри на волята: България” участниците ще бъдат разделени на 3 отбора, всеки със свой Капитан. Повече от половината вече са обявени в социалните мрежи на приключенското състезание и бързо предизвикаха вълна от одобрение и подкрепа. Всички те са смели, решителни и добре подготвени за неочаквани изпитания - не само физически, но и емоционално, и психологически. Готови са и за изпитанието да живеят заедно в продължение на няколко месеца.
Участниците в “Игри на волята: България” са все още непознати за телевизионните зрители. Избрани са с кастинг и сред тях няма известни личности, нито съперници със звезден статус.
“Вероятно това е причината подкрепата за тях да се зароди спонтанно” - коментират от екипа на шоуто и допълват - “Всекидневно в социалните мрежи четем окуражаващи коментари на приятели, роднини или потребители, които за първи път ги виждат, но вероятно разпознават в тях самите себе си.”
Само за месец симпатиите към участниците събраха над 8000 потребителски лайка, стотици коментари на съпричастност и подкрепа, стотици споделяния.
До началото на приключенското състезание ще бъдат представени всички 24 участника, а сега Ви запознаваме с първите 16 от тях:
Александър, 32 год., зодия Лъв, необвързан, персонален фитнес треньор, от Петрич:
“Има два начина да изживееш живота си - гниене или горене. Изборът е твой!”
Радостина, 39 год., зодия Стрелец, разведена, мениджър в телекомуникационна компания, от Благоевград:
“Добрият лидер трябва да знае кога да води и кога да наблюдава.”
Бояна
Атанас, 29 год., зодия Везни, неженен, машинен инженер, от Благоевград:
“Не съм излязъл, за да се прибирам! Аз съм такъв, какъвто трябва да бъда.”
Добрин, 27 год., зодия Водолей, необвързан, акробат, от Карнобат:
“Имам интерес към опазването на природата и биоразнообразито на планетата, и към науката като цяло.”
Илиан, 27 год., зодия Риби, обвързан, туристически агент, от Тополовград:
“Трудно ми е да се опиша, аз съм кълбо от позитивна енергия!”
Амелия-Мира, 27 год., зодия Рак, неомъжена, мениджър събития, от София:
“Имам две деца от различни бащи. Двамата взеха едно и също решение - да ме напуснат.”
Бояна, 27 год., зодия Козирог, сгодена, модел, от Бургас:
“След като опозная участниците и науча правилата на играта, ще бъде готова за
ще бъде готова за лидер.”
Веселин, 32 год., зодия Козирог, неженен, шофьор на тир в САЩ, от Разград:
“Никой, който живее в България, не може да оцени красотата й така, както един емигрант.”
Марешка, 23 год., зодия Водолей, разведена, фотомодел, от Варна:
“Влизам в шоуто, за да покажа на всички жени, че съдбата на всяка зависи от самата нея.”
Йоана, 20 год., зодия Дева, неомъжена, артист:
“Ще бъда опасен участник, защото няма какво да губя.”
Георгиос
Георгиос, 32 год., зодия Везни, необвързан, фотомодел, от Кавала:
“Мога да оцелея във всяка джунгла - аз съм българският Тарзан!”
Пламен, 31 год., зодия Дева, женен, пожарникар, от София:
“Аз съм винаги там, откъдето другите бягат.”
Анита, 35 год., зодия Телец, неомъжена, масажист, от София:
“Аз съм забавна, упорита, борбена, силна, но и нежна... харизматична.”
Гичка, 25 год., зодия Рак, омъжена, студент, от Петрич:
“Колкото по-дребна е лъжата, толкова повече се паля.”
Роберта
Стоян, 23 год., зодия Дева, обвързан, спасител, от Несебър:
“Не съм морски гларус, а морски вълк - по-издръжлив съм от 95% от българите!”
Роберта, 23 год., зодия Везни, обвързана, фитнес инструктор, от Радомир:
“Биткаджийка съм, но съм и позитивен и лъчезарен човек. Винаги усмихната!”

Кока-Кола ХБК инвестира 40 млн. лв. в разширяване на производствения си център в Костинброд


Заводът вече ще произвежда и напитки за износ в Румъния, Сърбия и Гърция

Кока-Кола ХБК България с инвестицията си от близо 40 млн. лв., в производствения си център в Костинброд, поставя завода не само сред най-модерните центрове на Групата на Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани в региона, но и дава възможност на компанията да произвежда напитки и за износ в Румъния, Сърбия, Гърция и в други държави от региона.
Стартът на новите производствени мощности беше даден от министър-председателя на Р. България Бойко Борисов и Юрг Буркхалтер, изпълнителен директор на Кока-Кола ХБК България.
Сред гостите на събитието присъстваха посланикът на Гърция Н.Пр. Григориос Василоконстандакис, временно изпълняващият длъжността посланик на САЩ Джъстин П. Фридман, министърът на икономиката Емил Караниколов, Красимир Живков, зам. министър на околната среда и водите и Николай Нанков, зам. министър на регионалното развитие.
„Инвестицията от 40 млн. лв. ще превърне Костинброд в истински европейски мега завод. Новата бутилираща линия за PET бутилки е най-модерната във всички 28 държави в Групата на Кока-Кола ХБК. Тя е 25% по-бърза от другите линии, консумира 20% по-малко енергия и удвоява продукционния ни капацитет. По този начин България се превръща регионален център за износ на продукция – за държави като Румъния, Сърбия и Гърция. В Кока-Кола обаче сме отдадени и на повече от това да произвеждаме най-популярните напитки в света. Ние се грижим за природата.Тази година, например, заводът в Костинброд ще използва 600 тона рециклиран PET материал като един от елементите в нашето пътуване към „Свят без
отпадъци“, сподели Буркхалтер.
„Кока-Кола ХБК България има огромни
производствени мощности тук на стойност над 200 млн. лева и е разкрила хиляди работни места. Все повече са инвестициите в реална икономика в България и Кока-Кола ХБК България, благодарение на тези нови производствени мощности, ще изнася за Румъния, Сърбия, Гърция и региона. Затова искам да ги окуража и да им пожелая успех“, коментира Бойко Борисов.
Обновяването на мощности на завода цели и по-ефективно използване на ресурсите. Освен че намалява с 20% консумираната електроенергия, новата бутилираща линия ще намали с 3,3% използваната вода за 1 литър произведена напитка.
Линията ще произвежда средно 9000 бутилки от 0.5 л. повече на час, а в допълнение към нея е въведена и изцяло роботизирана система за подмяна на матриците за различните разфасовки. Освен познатите на потребителите опаковки от 0.5 л., 1.25 л. и 1.5 л., с новото оборудване компанията въведе за първи път в България и нова разфасовка от 1 л. PET опаковка за Coca-Cola, Fanta и Sprite. Обявената инвестиция покрива и разширяване на складовата база на завода, за да могат да бъдат посрещнати нуждите на новото регионално производство. В подготовка е и изграждането на водопровод, който не само ще допринесе за задоволяване на нуждите на производството, но и ще бъде от полза и за пълноценното захранване с вода на жителите на с. Волуяк и гр. Костинброд. В процес е също и разширяване и реконструиране на прилежащата инфраструктура на завода.
Още с откриването на завода в Костинброд Кока-Кола ХБК България получава сертификат Инвеститор на годината” за инвестиция на зелено и оттогава насам компанията непрекъснато допринася за развитието както на завода, така и за българската икономика като
цяло. Производството на Кока-Кола в България датира от 1965 г. и годишно компанията
произвежда над 300 млн. литра напитки и инвестира над 105 млн. лв. в местни доставчици. Само за 2018 г. компанията е платила към държавния бюджет 84 млн. лв. в данъци и такси. Днес Системата на Кока-Кола в България се състои от 5 юридически лица, а Кока-Кола ХБК разполага със 7 дистрибуционни центъра и осъществява производството си за местния пазар и за износ в 2 български града – Банкя и Костинброд.