Хората с увреждане ценят много повече работата си и
са по-коректни в изпълнението на поставените им задания
В България има
създадена специална програма, която се реализира с помощта на Агенцията за хора
с увреждания. Тя дава възможност на всеки работодател, който желае да адаптира
работното място спрямо нуждите на служител с увреждания в екипа си, да кандидатства и да получи сума до 10 000
лв.
Според Иван Нейков, председател на УС на Балканския институт по труда и социалната политика и ключов консултант
на Респонса Превент, има три основни
стъпки, които работодателите е необходимо
да предприемат, обмисляйки тази възможност.
Едно от най-важните неща, които те
е необходимо да имат предвид, когато назначават хора с увреждания, е, че това са
добри, коректни и лоялни служители. Често сякаш са нарочени, че нямат необходимия
капацитет, за да си свършат добре работата. Анализите обаче сочат, че много
по-рядко хората с увреждане прекратяват трудовите си договори неоснователно или
че не изпълняват служебните си задължения коректно. Всъщност е точно
обратното – всеки един от тях оценява много по-високо работната си
позиция и се старае да не я загуби.
Статистиките сочи, че наемането на човек с увреждане
може да е стратегически ефективно решение за компанията,тъй като тези служители имат
изключително ценни качества, които често биват подминати с лека ръка, заради
стереотипното мислене.
Агенциите по здравословни и безопасни условия на
труд имат за задача да консултират
работодателите във вземането на решения при наемане на кандидат с
увреждане за дадена позиция. Тяхната роля е да разяснят
ситуацията на работодателя и да подпомогнат адаптирането на тези служители в
екипа. Експертите имат възможност да променят мнението на работодателя относно
наемането или освобождаването на човек с увреждане. Важно е да имаме предвид
също и че често хората, които имат някакво увреждане, не са го получили по
рождение, а вследствие на инцидент или трудова злополука и продължават да
имат капацитет, който невинаги е използван ефективно.
Според новите промени в Закона за наемане на хора с
увреждания всеки работодател е длъжен да наеме едно лице с трайни увреждания в
екип от 50 до 99 работници и служители и две на сто от средносписъчния им
състав за екипи със 100 и над 100 работници и служители.
Екип от експерти на Респонса Превент изготви наръчник от 7
важни стъпки, които работодателите е важно да имат предвид при наемането на
хора с увреждания.ЕС насърчава активното интегриране и
пълноценното участие на хората с увреждания в обществения живот в съответствие
със своя основан на човешките права подход към въпросите на уврежданията.
Няма коментари:
Публикуване на коментар