В България и Източна Европа „локален“ продукт
означава „национален“,
в Западна Европа – „регионален“
Българите са сред топ 3
на нациите в ЕС, които възнамеряват да харчат най-много през 2019 г. Според
последното издание на проучването „Обсерватория“ на БНП Париба Лични Финанси,
62% от тях заявяват, че биха харчили повече през следващите 12 месеца, което е
по-високо от средното ниво за ЕС от 41%, имайки предвид, че българите са
най-песимистично настроени по отношение на състоянието на държавата и са сред
най-ниско оценяващите личното си положение. На първо място по намерения за
покупки са хората в Словакия със 73% положителни отговори, следвани от
румънците с 63%.
В същото време хората във
Франция са най-песимистично настроени по отношение на покупателната си
способност, като 59% от тях заявяват, че тя се е понижила през последните 12
месеца. Това е много по-високо от средното ниво за ЕС от 33%.
У нас 30% от хората
заявяват, че покупателната им способност се е повишила през последните 12
месеца. На първо място по този критерий са норвежците с 46%.
Много интересно
наблюдение в „Обсерватория 2019“ е голямата разлика между източно европейските
страни, включително и България, и държавите от Западна Европа в разбирането за
„локални“ продукти. За 72% от българите „локален“ продукт означава
„национален“, а покупката на такива стоки е акт на патриотизъм и подкрепа за
икономиката на страната. Този цифра е много по-висока от средната за ЕС от 41%.
Хората в Западна и Централна Европа възприемат „локалните“ продукти като
„регионални“ и за тях потреблението им означава защита на околната среда.
Това са някои от
най-интересните заключения в изданието за 2019 година на „Обсерватория“ –
голямото годишно проучване на една от водещите финансови групи в сектора на
потребителското кредитиране в Европа – BNP Paribas
Personal Finance. То разглежда
потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 година и се утвърди като важен
индикатор за ключови участници в потребителския сектор и автомобилната
индустрия. През 2019 година, темата му е „Мисли локално, действай локално!“. И
е проведено в 17 държави: Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция,
Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания,
Швеция, Норвегия и Великобритания сред близо 14 000 европейци.
Българите са най-песимистично настроените в ЕС по
отношение на ситуацията в страната. Те я оценяват с 3,7 от 10 възможни точки. Това е най-ниското ниво
сред 17-е проучвани държави и е много под средното за ЕС от 5,4 точки. Близо до
България са Унгария и Франция със съответно 4,3 и 4,6 точки. Най-високата
оценка е отчетена в Скандинавия – в Норвегия показателят е 7,4, а в Дания – 7,2
точки.
Проучването „Обсерватория 2019“ показва, че
българите имат много ниска оценка за личното си положение – 4,8 точки, което е под средното ниво за ЕС
от 6,1 точки. Зад България е единствено Унгария с 4,7 точки. Близо до нас са
Франция с 5,7 точки и Словакия – с 5,4. Най-висока оценка за личното положение
е отчетена в Дания – 7,1 точки.
Според данните от „Обсерватория 2019“, покупателната
способност на 30% от българите се е повишила през 2018 година, което е с 2%
повече в сравнение с предишното издание. Тази цифра е над средното ниво за ЕС от 23%. По отношение на повишаването
на покупателната способност България е в топ 5 на ЕС и зад страната ни са
развити икономики като Франция, където само 10% от хората са дали положителен
отговор, и Италия – със 17% положителни отговори. През 2019 г. най-високо този
показател е оценен в Норвегия – 46%.
Други 30% от българите
заявяват, че покупателната им способност не се е променила, което е под
средното за ЕС от 44%. Най-песимистично настроени са хората във Франция, където
59% казват, че покупателната им способност се е понижила, което е много над
средното за ЕС от 33%.
Независимо от общия
песимизъм, 67% от българите декларират, че през 2019 година ще харчат повече за
свободното си време и пътувания. Това е над средното за ЕС от 60%. Хората в
Норвегия най-често ще харчат за забавления като 73% са дали такъв отговор.
Най-малко пари за свободното си време ще дадат французите – 48% и унгарците –
46%.
През 2019 година
българите планират и да подновят домашните си електроуреди – 60% от участниците
в проучването заявяват, че искат да си купят готварска печка, хладилник или
пералня. В това отношение България е на първа позиция в ЕС, където 43% от
хората са изразили желание за покупка на електроуреди.
Ние сме №1 и по отношение
на проектите за ремонт на дома като 52% от българите са декларирали, че
планират да обновят жилищата си.. Това е с 19% по-високо от средното за ЕС от
33%.
В Източна Европа „локално“ е „национално“, а в
Западна – „регионално“
Една от основните цели на
„Обсерватория 2019“ е да изясни разбирането за това какво е локален продукт за
европейците, защо хората купуват такива продукти, биха ли платили повече за тях
и т.н. Интересно е, че има огромна разлика в определението за „локални“
продукти. В България, Източна Европа, Великобритания и Дания като „локални“ се
приемат „национални“ продукти. В останалите страни от ЕС „локален“ означава
„регионален“. Например у нас казваме „българско вино“, а във Франция - „вино от
Бордо“. Това възприятие е валидно за 72% от българите, което е много над
средното ниво за ЕС от 41%. Проучването показва още, че 62% от българите
предпочитат храни „произведени в България“, а 18% - с произход от друга страна
от ЕС.
Българите купуват „локални“ продукти от патриотизъм
и, за да подкрепят икономиката, а французите – защото това е отговорно
потребление.Според 75% от българите
основната причина за покупка на местни продукти е, че това е добре за родната
икономика. Това е близко до средното ниво за ЕС от 77%. Хората в България също
така вярват, че това има и положително отражение върху заетостта. На тази
позиция са 72% от участниците в проучването, което е малко по-високо от
средното за ЕС от 70%.
Интересно наблюдение е,
че българите приемат потреблението на локални продукти като проява на патриотизъм.
Това заявяват 29% от сънародниците ни, което е по-високо от средното за ЕС ниво
от 24%. Подобно мнение споделят хората от цяла Централна и Източна Европа.
В Западна Европа
потреблението на локални продукти е движено от желанието да бъде подкрепено устойчивото
потребление и да се помогне за опазването на природата. Това се споделя от 44%
от хората във Франция, което е по-високо от средното за ЕС от 42%. В България
само 16% от участниците в проучването потребяват местни продукти по екологични
причини.
Според данните от
„Обсерватория 2019“, 68% от българите биха платили повече за местни продукти,
което е над средното за ЕС от 61%. В това отношение ние сме в топ 3 като пред
нас са Италия със 75% и Швеция със 71%. В същото време, само 43% от хората в
Чехия биха платили повече за локални продукти, а във Франция цифрата е 56%.
Българите са готови да
платят 5-10% повече за локални продукти. Това са заявили 68% от участниците в
проучването у нас. В това отношение отново сме над средното ниво за ЕС от 58%.
Повечето Испанци, или 51%, биха платили по-малко за местни продукти, а само 7%
от европейците биха платили повече от 10%.
Сънародниците ни
най-често купуват местни храни – 94% положителни отговори, мебели – 75% и
козметика – 74%. Причината за този избор според 43% от участниците е доброто
качество. Тази цифра е по-висока от средната за ЕС от 35%. Например, това
мнение се споделя от 33% от французите.
Само 19% от българите
заявяват, че качеството на родните продукти не е достатъчно високо. Това е
по-високо от средното ниво за ЕС от 14%. По този критерий сме на 3-о място и
преди нас са Румъния с 24% и Дания с 21%.
Новото издание на проучването
„Обсерватория“ показва също така, че според 85% от българите трябва да има
повече сертификати и означения за качество. В това отношение ние сме №1 заедно
с Португалия. Средно 71% от европейците мислят, че е необходимо да има повече
сертификати. На последно място са французите – едва 57% от тях биха искали
повече гаранции за качество в бъдеще.
Във връзка с изданието за
2019 г. на проучването „Обсерватория“ управителят на БНП Париба Лични Финанси в
България Жозе Салойо заяви“ Изданието за 2019 година на нашето голямо проучване
„Обсерватория“ ясно показва, че българите са готови да харчат повече за
забавления и за подобрение на стандарта си на живот чрез покупка на модерни
уреди и подобрение на домовете си. Това е положителна новина за икономиката, тъй
като вътрешното потребление, заедно с експорта, е основен двигател на ръста на
БВП. Ние сме готови да подкрепим плановете на хората и да сме техен дългосрочен
партньор с нашите удобни и иновативни финансови продукти и услуги. Tака БНП Париба Лични Финанси допринася за цялостното положително
развитие на страната.“
Няма коментари:
Публикуване на коментар