Translate

вторник, 19 март 2019 г.

Зелените иновации в пивоварния сектор у нас подобрява устойчивото развитие и еко-отпечатъка на индустрията


Съюзът на пивоварите отчита - стабилно развитие на бирения сектор през 2018 г. и вложени милиони инвестиции за устойчива околна среда

Благодарение на модернизацията в пивоварните предприятия в страната, за последните 20 г. средният разход на вода за производството на хектолитър (100 литра) готово пиво е намалял близо 5 пъти, т.е. от 15 – 20 хектолитра на 3 – 5 хектолитра/1 хектолитър бира.
От Съюза на пивоварите в България (СПБ) посочват, че като изключително ценен ресурс оптимизирането на използването на вода и енергия е водещ прироритет за всеки производител на бира.
Пивоварните дружества (членове на съюза) отчитат намаляване на употребата на вода с 4-6% средно в сравнение с 2014 г. като целта е тенденцията да бъде все по-устойчива. Данните показват още, че за последните 4 години средното потребление на електроенергия за производството на 1 хектолитър бира също е намаляло с 8%.
Същевременно големите пивоварни полагат усилия за 100 % биологично третиране на отпадните води и като цяло въвеждат моделите на т.нар. „кръгова икономика” с иновативни „зелени“ решения. В експлоатация вече са пуснати инсталации за био-анаеробно пречистване на отпадните води, с които се постига над 80% пречистване на използваната промишлена вода. Инвестицията в анаеробните реактори позволява и производството на биогаз като субпродукт, който може да се използва като алтернативно гориво за поддържане на производствените нужди на пивоварните.
Намаляването на екологичния отпечатък на пивоварните в страната бе дискутирано по време на годишното общо събрание на съюза, по време на което бяха представени и икономически данни за индустрията, както и цялостната дейност на сдружението.
Стана ясно, че за 2018 г. общите капиталови инвестиции на членове на СПБ са 46 млн. лв., като за периода 2016-2018 г. вложенията им в дълготрайни материални активи надхвърлят 130 млн. лева. От тях между 25 – 30% са насочени към реализиране на „зелени“ проекти, мощности и сгради, както и към енергийно ефективни мероприятия
Освен това ежегодно пивоварните позиционират на пазара и нови олекотени бирени опаковки с цел устойчиво управление и оползотворяване на отпадъците от РЕТ бутилки, стъкло и кенове. Като се запазва положителната тенденция за намаляване на дела на продажбите на бира в пластмасови РЕТ бутилки. За м.г. този сегмент на бирения пазар у нас е 53%, което означава, че само за три години пазарният дял на пластмасовите бутилки е спаднал и вече е с 10% по-малко в сравнение с 2015 г. През миналата година делът на стъклените бутилки е 24%, на кеновете - 17% и на кеговете – 6%.
По данни на Агенция ,,Митници“, освободените за потребление в страната количества бира за 2018 г. са 5 560 000 хектолитра, което е с 1,6% увеличение на продажбите на пиво в сравнение с 2017 г. В същото време постъпленията към бюджета от акциз за бира през същия период са 81 млн. лв., което е с 2% повече от акцизните постъпления през предходната година.
През 2018 г. членовете на СПБ общо са реализирали 5 256 000 hl бира, което е с 2,4% повече от продажбите им за 2017 г.
През изминалата година седемте пивоварни дружества, членуващи в СПБ, общо са разширили пазарното си портфолио с 23 нови продукта. Сред тях се нареждат нови стилове пиво с долна и горна ферментация, бутикови предложения и безалкохолни бири. Това дава още по-широки възможности за развитие на категорията и удовлетворяване на много високите изисквания на българските потребители.
Изпълнителният директор на Ивана Радомирова, във връзка с работата и постиженията на браншовата организация коментира:
-За Съюза на пивоварите беше много голямо признание фактът, че според независимо общоевропейско проучване, репутацията на пивоварната индустрия в България отново е с впечатляващо висок рейтинг на одобрение. По този показател за трета поредна година сме втори в Европа, след Чехия. Резултатите от изследването на международната организация Reputation Institute показват, че 85% от консуматорите на бира у нас много високо оценяват както пивоварните предприятия в страната, така и бирената категория. И през 2019 г. водещите дейности и комуникации отново ще са съсредоточени върху превенцията и отговорната консумация на бира. Приоритет в дневния ред на съюза за тази година продължават да са инициативите за прозрачност и информиране на потребителите по образователната кампания „Национална бирена академия“, която за втора поредна година се реализира с експертизата и участието на високообразованите инженер-технолози на пивоварните предприятия и учените, работещи в изследователските полета на диетологията, микробиологията, пивоварната технология и продуктовата категория.

Няма коментари:

Публикуване на коментар