Зачестяват случаите, в
които здравноосигурени пациенти не знаят какви са техните права при
получаването на медицинска помощ и възникват въпроси защо заплащат прегледи,
щом са здравноосигурени.
Важно е те да знаят:
Когато личните лекари не са на работа – къде да
търсим медицинска помощ и кога заплащаме прегледи, макар че сме
здравноосигурени?
Зачестяват случаите, в
които здравноосигурени пациенти не знаят кои са личните им лекари и къде да
търсят медицинска помощ, ако те не са на работа. За да не заплащате прегледа,
който ви се полага като здравноосигурен, е необходимо да знаете следното:
1.Кой е личният Ви
лекар и личният лекар на Вашите близки. Ако се грижите за възрастни
роднини, съседи, познати – попитайте ги кой е личният им лекар. Запишете името
му. Сложете го в портфейла, до личната карта, до документи, които носите
навсякъде. Ако не знаете кой е личният ви лекар или личният лекар на Вашите
близки - чрез сайта на Здравната каса може да се направи проверка по ЕГН.
Личният лекар е първият човек, към когото трябва да се обърнете за оказване на
медицинска помощ!
2.Личният лекар трябва
да осигури заместник, когато не е на работа. Повечето лични лекари сключват
договори с медицински заведения, които да поемат техните пациенти. Попитайте
личния си лекар с кой дежурен кабинет има договор и към кого да се
обърнете, ако отсъства. Тази информация обикновено е закачена на видно място пред
кабинета на всеки личен лекар. Във всички случаи, в които ви се налага да
търсите медицинска помощ нощем, в почивни дни – трябва да се обръщате към този
кабинет, за да не бъдете таксувани.
3.Медицинският център
на УМБАЛ Бургас – „Св. Николай Чудотворец“, който се намира до Спешно отделение
на УМБАЛ Бургас има сключен договор с 62-ма лични лекари от Бургас и
региона. Ако вашият лекар е в този списък, можете да получите медицинска помощ
в кабинета за неотложна помощ в почивните и празнични дни. Ако не е в този
списък, а желаете да бъдете прегледани, прегледът се заплаща.
4.Специалистите в
дежурните кабинети не могат да дават талони за изследвания и за консултация
с други специалисти. Те могат да окажат медицинска помощ, или да насочат за
прием в болница. Ако желаете изследвания, те могат да бъдат направени
единствено срещу заплащане.
5.Списък с лични
лекари, с които има договор МЦ „Св. Николай Чудотворец“ можете да видите
тук: http://www.mbalburgas.com/bg/index/static/59/
МЦ „Св. Николай
Чудотворец“ се намира в УМБАЛ Бургас. Вход през централна регистратура на
Хирургичния корпус.
6.Спешно отделение на
УМБАЛ Бургас. Ако смятате, че случаят ви е спешен, можете да се
обърнете към Спешното отделение на УМБАЛ Бургас. То работи денонощно във всички
дни в годината. Входът е през регистратурата на Хирургичния корпус на
болницата. Спешни състояния са всички, които пряко застрашават живота на
пациента. Ако екипът на отделението прецени, че случаят ви е спешен,
ще бъдете прегледани в Спешно отделение и няма да заплащате за прегледа. Ако
прецени, че случаят не е спешен, може да ви пренасочи към личния лекар или
дежурния кабинет, с който личният ви лекар има сключен договор. Може да ви
насочи и към дежурния кабинет на МЦ „Св. Николай Чудотворец“, но ако личният ви
лекар няма договор с него, прегледът се заплаща.
4.Медицинска помощ за
дете.
Ако ви се налага да
търсите медицинска помощ за дете, когато личният лекар не е на работа, отново
трябва да посетите дежурния кабинет, с който той има сключен договор. Дежурният
кабинет оказва медицинска помощ и на децата и няма задължение да осигури
дежурен педиатър. Такава медицинска помощ може да окаже всеки лекар в кабинета.
Изключение са случаите, когато детето не е навършило
1 г. – тогава можете да посетите Спешно отделение на УМБАЛ Бургас. Към
Спешно отделение работи и педиатричен кабинет, в който се осигуряват
консултации с педиатър по преценка на екипа на Спешно отделение.
Тези
прегледи са безплатни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар