вторник, 29 май 2018 г.

София e заплашена от европейски санкции заради мръсния въздух


ако не се предприемат мерки срещу замърсяването на въздуха, заяви проф. Иван Недков, част от екип на проект за изучаване на фините прахови частици (ФПЧ) и разпределението им в София, от Института по електроника към БАН, по време на 17-ата национална среща, организирана от фондация „МОСТ “ (Медии, Общество, Семейство, Традиции) в областта на здравеопазването, която се проведе в "Албена". Проектът е финансиран от Фонд "Научни изследвания".
Той припомни, че цветът на невидимото е опасно за нас. Припомни още, че самото разположение на София е такова, че тя е дъното на една чаша, оградена е от планини и това предполага, че там би могло да става натрупване на замърсявания, свързани и с движението на въздуха.
По думите му най-сериозно е замърсен въздухът в района на бул."Цариградско шосе", около "Орлов мост" и Софийския университет.
Единият от големите източници за замърсяване на атмосферата е трафикът, но при него частиците са в ниските слоеве на атмосферата и ако се мият редовно улиците, такова замърсяване би могло да бъде силно ограничено. Проблемите идват от ФПЧ. Те могат да се появят от горенето на твърди горива – на въглища, на дърва, да не говорим за горенето на гуми във "Филиповци". Това са вече опасни замърсявания.Биоаерозолът е опасен, когато има микробиален произход и концентрации. 
От 2018 година София-град е под много сериозно наблюдение на европейски органи за замърсяването на въздуха. Има замърсявания, които са над нормите – ФПЧ под 2 и половина микрона до 10 микрона. Невинаги обаче причините за това надвишаване на нормите са локалните замърсявания. Има ФПЧ, които идват от други дестинации. Трансграничните замърсявания от глобален характер са най-опасни, например прах от пустинята Сахара. Основното натрупване беше в Иран, но един много сериозен шлейф минава и над България. Общината на първо време трябва да чисти улиците, трябва да се следи и качеството на колите, но най-важно е съзнанието на хората
ФПЧ в атмосферата са обект на активно изследване през последните 10-15 години. Вредният им здравен ефект зависи главно от техния размер и химичен състав, от адсорбираните на повърхността им други химични съединения, в това число мутагени, ДНК–модулатори и др., както и от участъка на респираторната система, в която те се отлагат, заяви проф. Недков.
Проф. Недков  подчерта:
-Разполагаме с една от най-съвременните апаратури за такива изследвания. Това са така наречените „лидари“, всъщност оптически радар. Това, което изследваме в момента много внимателно, е "Цариградско шосе". Възможностите на нашата апаратура са 25 километра. Има шест локални станции на Изпълнителната агенция за околна среда към Министерството на околната среда и водите и информацията, която те подават, е точна и ясна, но те са локални. Другата група, която се занимава с такива изследвания, това са гражданските движения. Те купуват едни приборчета, но те са с много ограничени възможности. Данните подлежат на големи съмнения. Третият играч – това е Институтът за хидрометеорология на БАН. Те не улавят частиците. Нашият проект дава такива възможности. Тук са и противоречията ни с големите структури. Ние можем да кажем къде са източниците на замърсяване и това е най-сигурният път за вземане на управленчески решения. В момента имаме данни от зимно-пролетния период.
Бул. "Цариградско шосе" има много сериозни замърсявания в старото колело към летището. При "Орлов мост" и СУ също има натрупване на замърсявания. Опасно е в края на зимния период, към 15.30-16.00 ч., когато интензивността на движението е много голяма.


Няма коментари:

Публикуване на коментар