четвъртък, 22 март 2018 г.

У нас абсолютно се неглижира „дремливото каране“


Обструктивната сънна апнея повишава риска от ПТП от два до пет пъти

Едно от най-често срещаните разстройства на съня в световен мащаб е обструктивната сънна апнея (ОСА) е. По данни на Американското торакално общество сънливостта е отговорна за 20% от пътно -транспортните произшествия (ПТП) на монотонни пътища, в следствие умора настъпила след продължително каране без почивка.
ОСА повишава риска за заспиване зад волана с 3 до 5 пъти над нормалното. По данни на Национална дирекция „Пътна полиция“ през 2010 г. у нас ранените при ПТП са 8080, а през 2016 г. – 9374 души. От 2010 г. до сега са загинали 5392 души, а 69015 са ранени.
За последните 8 години у нас има 230% увеличение на ПТП на магистрали, вследствие заспиване. Увеличението на ПТП по общинските пътища е 36%, съобщи Пенка Георгиева, председател на пациентски организации „Заедно с теб“. Тя съобщи още, че от 22 март, съвместно със Сдружението на общинските болници, стартират национална инициатива месец на безплатни здравни и юридически консултации на пострадалите на ПТП в общинските болници.
По думите на доц. Кирил Терзийски, член на УС на Българското дружество по сомнология, за пътна полиция има само две основни причини за катастрофите у нас - превишената или несъобразена скорост. Сред другите 35 качени на сайта им липсва-дремливото шофиране т.е. напълно се неглижира заспиването зад волана, което и в САЩ и в Европа е причина за 10 - 30% от пътните инциденти.
У нас дремливо шофиране изобщо не се отразява в официалните статистики. Независимо, че над 200 000 мъже и 150 000 жени в България страдат от ОСА (свързан със значима дневна сънливост), която повишава риска от ПТП от два до пет пъти.
Именно по тази причина от декември 2015 г. в Европа се прилага Директива на ЕС, която задължава кандидат-шофьорите да бъдат изследвани за ОСА.
10 европейски страни (сред които Белгия, Франция, Германия и т. н.) са включили ОСА в заболяванията, които ограничават способността за шофиране. При задължителното изследване, ако се открие заболяването, се уведомяват властите и се отнема шофьорската книжка (за 3 г. за професионалните и до 1 г. за любителите-шофьори), като лекаря издава удостоверение, че пациентът се лекува и след курса на лечение тя може да му се върне.
Проблемът у нас е, че това изследване за ОСА струва между 100 и 300 лева и не се реимбурсира от НЗОК, въпреки че навсякъде в Европа то е безплатно за пациентите.
Участниците в пресконференцията бяха единодушни, че това е недопустимо за страната ни, която е член на ЕС, тъй като сумата се заплаща еднократно и се отнася за много дълъг период от време. ОСА е проблем, който засяга преди всичко здравето на професионалните шофьори, а от там поставя в риск и живота на всички хора на пътя, заявиха те и охарактеризираха липсата на реимбурсация като срамен и позорен факт.
България е една от двете европейски държави, където няма реимбурсиране на медикаментите за лечение на ОСА, заявиха още те.

   

Няма коментари:

Публикуване на коментар