петък, 2 юни 2017 г.

Правилното хранене и упражненията са ключови за здравословния начин на живот



Ежедневната консумация на висококачествено масло от рапица е подходяща за балансиран хранителен режим



С наближаване на летния сезон, все по-често се замисляме как да влезем бързо във форма. Освен физическите активности, можем да предприемем няколко лесни стъпки как да се храним по-здравословно - повече растителни храни, като плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, ядки и семена, бобови растения, както и растителни масла - всичко това може да ни помогне да се чувстваме добре. Научните изследвания показват, че едно от най-полезните растителни масла за здравето на човека е рапичното масло.
Според проф. Стефка Петрова от Националния център по обществено здраве и анализи, водещ специалист и многогодишен национален консултант по хранене и диететика, - рапичното масло е изключително полезно за здравето заради своя добър хранителен профил – ниско съдържание на наситени мастни киселини и високо съдържание, както на Oмега 6, така и на Oмега 3 полиненаситени есенциални мастни киселини, които не можем да синтезираме в организма си и непременно трябва да ги приемаме чрез храната.
Тя подчерта, че есенциалните мастни киселини и техните производни са важна част от структурите на всички клетъчни мембрани като осигуряват тяхната цялост, стабилност, и среда за ефективно действие на ензимите. Те са важни за нормалното функциониране на всички тъкани и органи, като имат ключова роля за развитието и функционирането на нервната система. Значителни количества полиненаситени Oмега 3 и Oмега 6 мастни киселини може да бъдат открити в рапичното масло и в растително-базираните маргарини, включващи рапично масло, както и в други растителни масла (ленено, сусамово, орехово масло). Важно е, че новото поколение маргарини имат не само високо съдържание на полезните ненаситени мастни киселини, но не включват частично хидрогенирани растителни мазнини, които са източници на вредните транс-мастни киселини, сподели проф. Петрова.
По думите и има убедителни научни доказателства, че замяната на наситените с ненаситени есенциални мастни киселини допринася за поддържане на нормални нива на холестерола и триглицеридите в кръвта, съдейства за потискане на хроничните възпалителни процеси, и намалява риска от сърдечно-съдови заболявания.
Освен това рапичното масло съдържа едно от най-ниските нива на наситени мастни киселини от всички растителни мазнини – само 7%, докато слънчогледовото масло има 12%, а зехтинът е с 15%.
То има високо съдържание на мононенаситени мастни киселини е и богат източник на витамин Е.
По-малкото количество наситени мазнини в рапичното масло спомага за намаляването на нивата на лошия холестерол и оказва цялостно благоприятно действие върху организма. То има неутрален вкус и не влияе на вкуса на приготвени храни. Описва се като "вкусно", "деликатно", "леко" и "не-мазно", което го прави отличен носител на вкусове и позволява на съставките да проявят вкуса си.
Предимствата на висококачественото масло от рапица го превръщат в добрия избор за хората, които се грижат за здравето си:
Рапичното олио има висока точка на опушване, не прегаря при нагряване до високи температури. Това го прави идеална мазнина за пържене и т.нар. stir frying (запържване с бъркане, азиатско пържене),  при което се запазва естествения вкус на храните.
Рапичното олио може да се използва за готвене, печене, пържене, задушаване, както и за салати.
Благодарение на добрия си хранителен профил, рапичното масло е подходящо за хората, които се стремят към здравословно хранене. А необходимостта да се храним здравословно идва от нарастващия брой на хроничните незаразни болести, които са водеща причина за смъртност в света. В България 65,4% от смъртността през 2015 година се дължи на болести на органите на кръвообращението, които са свързани с модела на хранене и хранителния статус.
-------
Ненаситените мазнини, които са предимно от растителен произход, са полезни мазнини. Есенциалните мазнини са сред тях. Това са единствените мазнини, които тялото не може да произведе само, а наистина се нуждае от тях. Поради тази причина се наричат и есенциални – незаменими, и трябва да се приемат ежедневно. Организмът ни се нуждае от 2 гр. Омега 3 и от около 10 гр.  Омега 6 всеки ден. Полезните мазнини, и особено есенциалните, могат да окажат положителен ефект върху здравето на сърцето. Те подобряват холестеролния профил в кръвта.
Богат източник на незаменими мазнини са растителните мазнини като масло от рапица, слънчогледово масло, соево, ленено и царевично масло; и продукти, направени от тях като трапезни маргарини, дресинги за салати, майонеза и мазни риби като риба тон и сьомга. Полезните мазнини могат да се мажат или са в течно състояние след като се извадят от хладилника (слънчогледово масло, майонеза, маргарин). На пазара от години се предлагат висококачествени маргарини от ново поколение, които са полезна и вкусна хранителна алтернатива, защото съдържат добри растителни мазнини, източници на есенциални мазнини.

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар